در تعاریف انقلاب‌های کبیر، در واقع انقلاب اسلامی خوش درخشیده است

وی ادامه داد: بعد از فوت یاسر عرفات رهبر تشکیلات خودگران فلسطین در سال ۲۰۰۴، در ساحل غربی رود اردن، غربی‌ها فقط یک کاندیدا برای ریاست جمهوری معرفی کردند تا بتوانند جایگاه قبلی خود را به دست بیاورند، و صحنه سیاسی در غزه و در ساحل غربی رود اردن مقابل هم قرار گرفت؛ در غزه طرفداران آزادی کل سرزمین فلسطین و طرفداران گروه‌های جهادی به پیروزی رسیدند و در ساحل غربی، نیرو‌های طرفدار غرب، پیروز شدند.

دکتر ملکوتیان با اشاره به نبرد‌های مختلف در لبنان و فلسطین و نبرد بسیار مهم ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، تصریح کرد: در نبرد طوفان الاقصی بجز بحث مقاومت فلسطینی‌ها، عوامل مختلف تاثیرگذار در این صحنه را هم داریم، مثل حمایت دولت‌های حمایت کننده جبهه مقاومت از جمله ایران اسلامی، حزب‌الله لبنان و گروه‌های جهادی عراق؛ و انصارالله یمن که در واقع رژیم اشغالگر صهیونیستی را در محاصره گرفته اند و با ضربه زدن به آن، به گونه‌ای راهبردی از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت بی‌سابقه افکار عمومی جهانی از فلسطینی‌ها، گفت: بعد از طوفان الاقصی، مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شده و چهره‌های مختلفی را دیدیم که در این دفاع عمومی حاضر شدند و بیانیه‌ها و شکایت‌های مختلف به سازمان‌های بین‌المللی، ارائه کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا به وضعیت شلیک در حال فرار تبدیل شده و در این راه، مدام به دولت‌های بزرگ مثل چین متوسل می‌شود تا میانجیگری کنند. همراه با افزایش تردید در آمریکایی‌ها برای ادامه حضور یا رفتن از این منطقه، قدرت مقاومت به صورت تصاعدی در حال افزایش است؛ آمریکایی ها در هرجا تهدید برای آن‌ها بیشتر وجود داشته باشد، مثل عراق و سوریه، آنجا را زودتر ترک می‌کنند و این، باعث همراهی بیشتر منطقه‌ای و جهانی با فلسطین می‌شود.

بخوانید:  دورخیز بلند استان سمنان برای حفظ یوزپلنگ از خطر انقراض

دکتر ملکوتیان با بیان اینکه از لحاط ژئوپولتیک، منطقه زندگی ما یک منطقه راهبردی در دنیا است، تصریح کرد: در دنیا منطقه دیگری به پراهمیتی منطقه غرب آسیا که فلسطین، ایران و عربستان را شامل می‌شود نداریم، چراکه دقیقا بین سه قاره اصلی زمین است؛ اینجا مرکز انرژی دنیاست و تحولات در این منطقه می‌تواند بلافاصله ارزش جهانی پیدا کند. پیروزی انقلاب اسلامی به بسیاری مفاهیم، معنا بخشید.

وی با اشاره به جنگ‌های زیاد در طی سال‌های پس از اشغال تا هم‌اکنون در این منطقه، گفت: بعد از جنگ داخلی لبنان، پیشروی مسلمانان در داخل لبنان آغاز شد و در سال ۱۹۸۲ شاهد شکست رژیم صهیونیستی در لبنان، آغاز تشکیل گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در سرزمین فلسطین و تغییر صحنه سیاسی فلسطین به نفع گروه‌های جهادی هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر مصطفی ملکوتیان، با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یکی از مهمترین انقلاب‌های بزرگ محسوب می‌شود و دارای همه شرایط است، گفت: انقلاب اسلامی در بحث رهبری جهانی، آرمان‌های بشری و انسانی و آرمان‌هایی هماهنگ با فطرت بشر در جایگاهی رفیع است و در زمینه اثربخشی، بین المللی است. اثربخشی جهانی را در سال‌های بعد از انقلاب لمس کردیم، آن‌گاه که جهان دوقطبی دچار فروپاشی شد و البته یکی از دلایل اصلی این فروپاشی انقلاب اسلامی ایران بود. همچنین از طرف دیگر، جهان غرب نیز از همان ابتدا، اضمحال آن آغاز شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به ضربه بزرگ انسانی و اقتصادی ده‌ها میلیارد دلاری به رژیم اشغالگر قدس در جریان طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: مشکل اقتصادی؛ موج مهاجرت معکوس و بازگشت یهودیان به سرزمین‌هایی که از آنجا آمده بودند؛ اختلافات داخلی میان گروه‌های مختلف رژیم صهیونیستی، از نکاتی است که باید به آن توجه کرد که تا پیروزی فلسطینی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

بخوانید:  توقف رشد کودک و نوجوان با سبک «تربیت استبدادی»

وی در پایان تصریح کرد: غربی‌ها به دلیل گیرافتادن در این قضیه، به سمت طرح‌های دو دولتی در سرزمین های اشغالی خواهند رفت که البته قبلا شکست خورده است. 



منبع

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پس از تشکیل گروه های مقاومت، این گروه‌ها، رفته رفته مواضعشان با مواضع ایران اسلامی مشابه شد و گروه‌های جهاد و حماس با ظهور خود، صحنه سیاسی در غزه را در اختیار گرفتند، ادامه داد: در انتخاباتی که در آن زمان برگزار شد، آن‌ها برنده انتخابات شدند و دولت هم در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تاثیر تحولات این منطقه بر تحولات جهانی، به اهمیت فلسطین و دو منطقه غزه و ساحل غربی رود اردن اشاره کرد و افزود: سرزمین مقدس فلسطین از بعد از جنگ جهانی اول با نقشه انگلیسی‌ها اشغال شد و با شیوه های مختلف، فلسطینی‌ها را از سرزمینشان اخراج کردند.

وی با بیان اینکه خود صهیونیست‌ها هم پذیرفته‌اند که در این عرصه شکست خورده‌اند، تصریح کرد: در این جریانات، مسئله خروج آمریکا از عراق و سوریه حالت محوری به خود گرفته و معلوم است که بعد از آن، بحث خروج از کل منطقه مطرح خواهد شد و البته محور آمریکا و انگلیس در دریای سرخ هم در حال شکست است و نتایج آن، یقینا بر قضایای منطقه تاثیر می‌گذارد.