عملیات وعده صادق هزینه هر نوع عملیات از سوی صهیونیست‌ها را بالا برد



عبدالرضا هادی زاده نائینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص تحولات منطقه و عملیات “وعده صادق” گفت: برای اینکه بگوییم چقدر عملیات وعده صادق روی بازدارندگی کشورمان علیه اسرائیل تاثیر داشته باید جواب این سوال را بدهیم که اگر این عملیات اتفاق نمی‌افتاد، چه تهدیداتی در صحنه میدانی و عملی ایران را تهدید می‌کرد.

هادیزاده با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران، حمله به خاک ایران محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: این موضوع خط قرمزی بود که اسرائیل آن را رد کرده و اگر ایران حمله به خاکمان را پاسخ نمی‌داد، حمله به مابقی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در منطقه و یا حمله به خاک کشورمان به عنوان یکی از اهداف مشروع برای رژیم صهیونستی شناخته می‌شد و ممکن بود هر لحظه آنها مورد حمله این رژیم قرار بگیرند.

وی افزود: زیرا در چنین شرایطی طرف مقابل اطمینان داشت از اینکه از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخی دریافت نمی‌کند لذا این حمله که اتفاق افتاد به عنوان عملیات تنبیهی می‌تواند بازدارندگی را به طور قابل توجهی احیاء کند‌؛ همچنین از طرف سران دیپلماتیک به اسرائیلی‌ها اعلام شده که معادلات منطقه فرق کرده و هر اقدامی علیه منافع ایران در منطقه از طریق خاک ایران پاسخ داده می‌شود؛ به بیان بهتر در دوران پسا وعده صادق، هزینه هر نوع عملیاتی برای رژیم صهیونستی بالا رفته است.

این کارشناس بین الملل در ادامه با اشاره به اینکه بر مبنای دکترین امنیت رژیم صهیونستی، این رژیم هر نوع عملیاتی علیه سرزمین‌های اشغالی را با پاسخی محکم جواب می‌دهد، گفت: نمونه آن را در ۷ اکتبر و طوفان الاقصی می‌شود مشاهده کرد که وقتی این عملیات انجام شد به فاصله دو روز بعد حمله سنگین رژیم صهیونستی به خاک غزه صورت گرفت تا بازدارندگی بازیابی شود.

بخوانید:  ساخت توربوجت هواپیماهای دو و چهار نفره

وی در خصوص سناریوهای احتمالی  در قبال عملیات تنبیهی وعده صادق، گفت: سه سناریو اصلی و قابل پیش بینی وجود دارد که باید دید در روز‌های آتی کدام یک از آنها مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت؛ سناریو اول این است که رژیم ممکن است برای اقدام تلافی جویانه، عملیات مشابهی را علیه چند مقر نظامی در خاک ایران انجام دهد، این سناریو بسیار پرهزینه است و انجام آن به منزله آغاز یک جنگ ولو جنگ محدود بین ایران و اسرائیل است. این سناریو همچنین مخالفان قدرتمندی، چون آمریکا و کشور‌های غربی دارد که معتقدند تنش جدید به ضرر رژیم صهیونستی تمام می‌شود و در داخل رژیم صهیونستی هم اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.

هادی زاده نائینی افزود: سناریو دوم حملات سنگین به منافع ایران در منطقه و خارج از مرز‌های جغرافیایی ایران است که باز مسئله تنش منطقه‌ای را با خود به همراه دارد و با توجه به تغییرات صورت گرفته در معادلات منطقه، ممکن است به تشدید جدی تنش‌ها در منطقه منجر شود، اما در این سناریو جغرافیای جمهوری اسلامی ایران مورد تعرض قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سناریو سوم؛ حملات محدود به منافع ایران در سوریه است. حملاتی که در آن مسئولان عالی رتبه نظامی به شهادت نرسند و رژیم اعلام کند که حملاتی علیه ایران و در پاسخ به عملیات وعده صادق انجام داده است؛ تا الان، سناریوی سوم، محتمل‌ترین سناریو به نظر می‌رسد اما همچنان برای قضاوت زود است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون هم افزایی دستگاه دیپلماسی کشورمان با شرایط میدانی گفت: دستگاه دیپلماسی کشور در دو هفته با تحرکات دیپلماتیک فشرده مشروعیت اقدام تنبهی ایران علیه رژیم صهیونیستی به کشور‌های مختلف را اثبات کرد.

بخوانید:  وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به این معنا که از روز ۱۳ فروردین که تجاوز به کنسولگری ایران صورت گرفت تحرکات ایران آغاز شد، از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تلاش شد تا بیانیه محکومیت این تجاوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل و کشور‌های جهان اتخاذ شود.

وی افزود: کشورهای غربی مانع صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت در محکومیت اسرائیل شدند و این مسئله و اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران و رد و بدل کردن پیام‌ها و اینکه اقدام تنبیهی به طور قطع انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران از منافع و امنیت ملی خود چشم پوشی نخواهد کرد و مشروعیت سازی برای این مسئله و کسب معقولیت بین المللی از دستاورد‌های تحرکات دستگاه دیپلماسی کشور در دو هفته گذشته است.

وی در آخر گفت: عملیات انجام شده ایران معادلات امنیتی و نظامی منطقه را به نفع ایران تغییر داده و رژیم صهیونیستی برای تغییر این معادله دچار سردرگمی شدید است.

انتهای پیام/



منبع