وزیر نفت در این رابطه گفت: وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردی تازه در فروش نفت گفت: ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم.
فروش نفت ایران به چین در ماههای اخیر به 1 میلیون 300 هزار بشکه رسید.
ارسال به دیگران
این موضوع سبب شد مسئولین کشور برای افزایش فروش نفت و درآمدزایی چاره اندیشی کنند به روشهای بازارسازی نفت روی بیاورند. فریدون برکشلی در ارتباط با این موضوع گفت:« موضوع حفظ سهم بازار همیشه از دلمشغولیهای مهم تمام تولیدکنندگان نفت و اعضای سازمان اوپک بوده است. تولیدکنندگان عمده برای فعالیتهای بازارسازی و حفظ سهم بازار، همواره نقشهراه و استراتژی بلندمدتی را طراحی و اجرا میکنند.»
از این رو طبق نمودار بالا بعد از تفاهم ایران و چین، فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرد و از طرفی طبق گزارش جدید بلومبرگ فروش نفت ایران به چین در ماههای اخیر نیز این رکورد شکست و به 1 میلیون 300 هزار بشکه در روز رسید.
محمدصادق جوکار رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی در توضیح سیاست شراکت استراتژیک گفت: استراتژی ایران در تعامل با کشور چین میتواند ذیل همین شراکت استراتژیک تعریف شود. بنده فقط ناظر به حوزه نفت و انرژی توضیح میدهم که در الگوی شراکت استراتژیک ذیل توافق 25 ساله با چین میتوان هم در بخش توسعه تقاضای داخلی از طریق ارتقای پالایشگاهها، ایجاد پتروپالایشگاههای جدید و ساخت پالایشگاههای کوچک از طریق انتقال فناوری مثلاً مینیریفاینریها (پالایشگاههای کوچکمقیاس) کار کرد.