فراز و فرودهای فروش نفت ایران/ ثبت رکورد 1 میلیون 300 هزار بشکه در روز به چین


آیا این خبر مفید بود؟

وزیر نفت در این رابطه گفت: وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردی تازه در فروش نفت گفت: ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم.

فروش نفت ایران به چین در ماه‌های اخیر به 1 میلیون 300 هزار بشکه رسید.


در همین راستا یکی از روش بازارسازی نفت؛ شراکت استراتژیک بوده که با چینی‌ها این ارتباط صورت پذیرفته است محمد صادق جوکار رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این باره معتقد است که یکی از سیاست‌های بازار‌سازی نفت، strategic partnership یا شراکت استراتژیک است. در این سیاست دو کشور وارد همکاری و شراکت بلندمدت می‌شوند که فروش نفت و تبادلات انرژی بخشی از آن خواهد بود.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

فراز و فرودهای فروش نفت ایران/ ثبت رکورد 1 میلیون 300 هزار بشکه در روز به چین

این موضوع سبب شد مسئولین کشور برای افزایش فروش نفت و درآمدزایی چاره اندیشی کنند به روش‌های بازارسازی نفت روی بیاورند. فریدون برکشلی در ارتباط با این موضوع گفت:« موضوع حفظ سهم بازار همیشه از دل‌مشغولی‌های مهم تمام تولیدکنندگان نفت و اعضای سازمان اوپک بوده است. تولیدکنندگان عمده برای فعالیت‌های بازارسازی و حفظ سهم بازار، همواره نقشه‌راه و استراتژی بلندمدتی را طراحی و اجرا می‌کنند.»

از این رو طبق نمودار بالا بعد از تفاهم ایران و چین، فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرد و از طرفی طبق گزارش جدید بلومبرگ فروش نفت ایران به چین در ماه‌های اخیر نیز این رکورد شکست و به 1 میلیون 300 هزار بشکه در روز رسید.

بخوانید:  حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول

2


محمدصادق جوکار رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در توضیح سیاست شراکت استراتژیک گفت: استراتژی ایران در تعامل با کشور چین می‌تواند ذیل همین شراکت استراتژیک تعریف شود. بنده فقط ناظر به حوزه نفت و انرژی توضیح می‌دهم که در الگوی شراکت استراتژیک ذیل توافق 25 ساله با چین می‌توان هم در بخش توسعه تقاضای داخلی از طریق ارتقای پالایشگاه‌ها، ایجاد پتروپالایشگاه‌های جدید و ساخت پالایشگاه‌های کوچک از طریق انتقال فناوری مثلاً مینی‌ریفاینری‌ها (پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس) کار کرد.





منبع