تبیین چرایی و چگونگی افزایش جامعة هدف به عنوان یکی از اهداف مهم و راهبردهای اصلی کانون، محور بعدی سخنان صحرایی بود و او در این زمینه از کانون خواست گستره جامعه تحت پوشش خود را افزایش دهد تا تمام کسانی که حتی محدودیتهایی دارند، بتوانند با حضور در کانون از خدمات این مجموعه استفاده کنند.
توجه به تربیت و هویت بخشی به کودکان و نقش کانون در این مسیر، محور بخش دیگری از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و او در این زمینه گفت: کانون باید هویت ملی و مذهبی کودکان را تقویت کند و نهادینهکننده هویت ملی و دینی باشد و رهبر معظم انقلاب هم چنین نگاهی به کانون دارند.
وی در ادامه به نقش فرهنگ و الگوهای فرهنگی در تعلیم و تربیت کودکان اشاره کرد و افزود: برای ساختن فرهنگ الگوها نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از فرهنگها، الگو ندارند و برای خودشان الگوهای تصنعی و ساختگی خلق میکنند که البته همانها هم کاربرد پیدا میکند. فرهنگ ما دارای الگوهای افتخارآفرینی است که در هویتبخشی و تربیت کودکان باید از آنها استفاده کنیم.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون، مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهنده همین اهمیت است. ایده کانون، مدرسه، بن مایهاش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.
صحرایی روح سند تحول را نظم و هماهنگی دانست و بیان داشت: حرف اصلی سند این است که تمام بخشهای نظام تعلیموتربیت باید هماهنگ باشند. یکی از مهمترین نقشآفرینان سند تحول، کانون پرورش فکری خواهد بود و نمیتوان از چنین سرمایة بزرگی غفلت ورزید. کانون ظرفیتهای بسیار بزرگی در حوزههای گوناگون دارد.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش کانون را مجموعهای بسیار قدرتمند توصیف کرد که بهتنهایی از بعضی وزارتخانهها بزرگتر است و یادآور شد: کانون باید از این ظرفیت استفاده و بتواند دیگر نهادها را به خود جذب کند و محور فعالیتها باشد.
شایان ذکر است؛ همایش سه روز مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران در حال برگزاری است.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون–مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهندة همین اهمیت است. ایدة کانون، مدرسه، بن مایه اش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.