با توجّه به این که در مراسم حجّ عمره، در ماه مبارک رمضان، در مسجدالحرام و مسجدالنّبى(صلى الله علیه وآله) قبل از اذان مغرب، سفره افطار گسترده شده و به محض شروع اذان مغرب (که با اذان مغرب واقعى به نظر اکثر علماى امامیّه یک ربع فاصله دارد) همه شروع به افطار نموده و از دیگران نیز دعوت به افطار مى نمایند، و در صورت عدم افطار موجب انگشت نما شدن و بعضاً وهن شیعه مى شود و تقیّه مداراتى در اینجا ضرورى تر از شرکت در نماز مغرب به نظر مى رسد، آیا اجازه مى فرمائید که شیعیان در هتل ها بمانند و هنگام مغرب در ماه مبارک در مساجد حاضر نشوند؟ یا این که حضور یافته و تقیّةً افطار نمایند؟
مستحب است روزه دار نماز مغرب را قبل از افطار کردن بخواند؛ ولی اگر کسی منتظر اوست یا میل زیادی به غذا دارد که نمیتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار کند؛ ولی تا ممکن است نماز را در وقت فضیلت آن به جا آورد.
امام باقر(ع) در این رابطه فرمودند:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
یکی از موارد مستحب، در باب روزه، آن است که روزهدار، پس از اقامه نماز مغرب و عشا روزه خود را افطار نماید، تا از ثواب نماز شخص روزهدار برخوردار گردد، مگر اینکه جهت افطار، کسى منتظر او باشد و یا به جهت تحمل روزه، نتواند نماز را با حال خضوع و توجه بجا آورد. که در این صورت، بهتر است افطار را مقدّم بر نماز نموده و به قدر امکان مواظب باشد که وقت فضیلت نماز، نگذرد.
(استفتائات آیت الله مکارم شیرازی)
(رساله توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی)
«برای روزه دار مستحب است در صورتی که قدرت بدنی دارد، قبل از آن که افطار کند، نماز بخواند.»
(وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۱۵۰)
به گزارش خبرگزاری برنا؛ روزه یکی از فروع دین است که در ماه مبارک رمضان بر انسان بالغ و عامل واجب میشود و شرایطی دارد که با توجّه به آنها باید روزه گرفت. بعضی از این شرایط باید به جا آورده شوند. و بعضی از این شرایط بهتر است به جا آورده شوند، آداب فراوانی برای افطار آورده شده است که با رعایت آنها میتوان بهرهمندی از این ایام را چند برابر کرد. این سئوال ناظر به قسمت دوّم شرایط میباشد.
زیرا هم افطار بر تو واجب است و هم نماز، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن نماز است. این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من محبوبتر است.»
پاسخ : بهتر است براى نماز مغرب در مسجد حضور یابند و اگر به آنها اصرار بر افطارشود، مى توانند افطارکنند و روزه آنها صحیح است.
(وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۱۵۱)
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف