همه چیز درباره لامپ زنون خودرو

شار روشن و قوی نور نیز دارای اشکالاتی است. چنین لامپ هایی باید به دقت تنظیم شوند تا دید دیگر رانندگان را مختل نکنند. 

چرا باید از لامپ زنون استفاده کرد؟

سیستم های زنون دارای تراز خودکار چراغ های جلو هستند. از سنسورهایی برای نظارت بر وزن خودرو و سرعت آن استفاده و همچنین موقعیت چراغ های جلو به طور مداوم تنظیم می شود. این امر روشنایی مطلوب جاده را بدون توجه به وضعیت بارگیری و دینامیک فعلی وسیله نقلیه تضمین می کند.

چراغ های زنون چگونه کار می کنند؟

روشن کردن چنین لامپی سه مرحله دارد. مرحله اول، احتراق، جایی است که زنون در واقع وارد بازی می شود. بار الکتریکی عظیمی از بالاست به لامپ فرستاده می شود (جزئی دیگر که در لامپ های هالوژن یافت نمی شود). این گاز را سوپرشارژ کرده و دما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. سپس نمک های فلزی موجود در لامپ تبخیر می شوند و به اتصال دو الکترود در لامپ کمک می کنند. در نهایت، بالاست شروع به تامین ولتاژ ثابت برای ایجاد یک قوس پایدار بین الکترودها می کند.

مزایای لامپ زنون چیست؟

لامپ های زنون نسل بعدی لامپ های هالوژن هستند. به جای رشته، گاز یونیزه شده نور می دهد. قوام شیمیایی این لامپ ها بر دما و طیف درخشش تأثیر می گذارد. چراغ های HID نسبت به لامپ های هالوژن تا 90 درصد نور بیشتری را منتشر می کنند و به شما امکان می دهند جاده پیش رو را بهتر ببینید. 

  • چراغ های زنون 3 برابر بیشتر از لامپ های معمولی نور تولید می کنند. این برای ایمنی رانندگی مهم است.
  • هنگام رانندگی در شب، خودرویی با چراغ های زنون کمتر از چراغ های هالوژنی به چشم می خورد. به عبارت دیگر، تابش خیره کننده بسیار کمتر است و می توان آن را به عنوان نور روز تعبیر کرد.
  • لامپ زنون عمر طولانی تری نسبت به دیگر چراغ های جلوی خودروها دارد. شما می توانید دقیقا بیش از 10 سال از آن استفاده کنید تا زمانی که نقص تولیدی یا آسیب های عمدی یا غیرعمدی به وجود نیاید. به طور کلی می توان از آن تا 4 هزار ساعت استفاده کرد.
  • از آنجایی که چراغ های زنون به انرژی کمتری نیاز دارند، برای کار کردن از برق کمتری استفاده می کنند. از نظر فنی، هالوژن 55 وات انرژی و چراغ های زنون 35 وات مصرف می کنند. 
  • چنین لامپ هایی بیش از حد گرم نمی شوند. همچنین می توانید دمای نور را به اندازه ای انتخاب کنید که مطابق با ترجیحات شما باشد.

معایب چراغ های جلو زنون چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، چراغ های زنون بسیار متفاوت از هالوژن هستند و به لطف رنگ آبی که ایجاد می کنند، در جاده ها قابل تشخیص هستند. آنها از یک قوس الکتریکی بین دو الکترود به جای یک رشته برای تولید نور استفاده می کنند و اغلب به عنوان چراغ های تخلیه با شدت بالا (HID) شناخته می شوند. گاز زنون به این دلیل استفاده می شود که به ایجاد قوس بین الکترودها (و در نتیجه ایجاد نور) در دماهای پایین تر کمک می کند، اما زمانی که لامپ به دما برسد اهمیت کمتری پیدا می کند.

به طور خلاصه معایب لامپ های زنون عبارتند از:

  • قیمت بالا؛
  • زنون را نمی توان در چراغ مه شکن استفاده کرد.
  • مصرف انرژی بالا؛
  • مبدل های انرژی اضافی باید نصب شوند.
استفاده از زنون برای مصارف روشنایی در دهه 1930 شروع شد، اما در سال 1990 وارد صنعت خودروسازی شد و از آن زمان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

چراغ های جلو زنون دارای یک لامپ تخلیه گاز زنون مخصوص در نور پایین یا در نور بالا هستند. این بدان معنی است که لامپ تحت ولتاژ بالا (20000 ولت) مشتعل شده و قوس ایجاد می کند. بزرگترین تفاوت بین چراغ های جلو هالوژن و لامپ های زنون این است که چراغ های جلو زنون چندین برابر نور فشرده تر از چراغ های هالوژن هستند. در اینجا مروری بر ویژگی چراغ های زنون خودرو داریم:

  • این لامپ بیش از دو برابر شدت نور لامپ هالوژن H7 را ارائه می دهد.
  • این لامپ یک سوم کمتر از یک لامپ H7 به انرژی الکتریکی نیاز دارد.
  • رنگ روشن آن مطابق با نور روز است.
  • نرخ شکست پایین به دلیل مقاومت در برابر لرزش و مقاومت در برابر ضربه.
  • عمر طولانی تر از لامپ های هالوژن.

استفاده از لامپ های زنون چندین مزیت دارد. در مورد انتشار نور بیشتر صحبت می شود، اما خیلی زود متوجه می شوید که این لامپ ها برای بهترین عملکرد به انرژی کمتری نیاز دارند. آنها همچنین عمر طولانی تری نسبت به مدل های هالوژن دارند، به این معنی که لامپ های خود را کمتر تعویض خواهید کرد.

اگر در حال حاضر لامپ های هالوژن دارید، برای استفاده از لامپ های زنون باید یک کیت مقاوم سازی کامل خریداری کنید. همچنین باید بدانید که جهت نصب مناسب نیز ضروری است – روشنایی زیاد به معنای واقعی کلمه می تواند دید سایر رانندگان را کور کند، بنابراین باید زاویه نورها را به درستی تنظیم کنید تا خدای ناکرده باعث تصادفات جاده ای نشوید. به همین دلیل بهتر است برای نصب لامپ های زنون از یک کارشناس کمک بگیرید. 

لامپ های زنون دارای مزایایی مانند نور خروجی بالا، عمر مفید 3 برابر بیشتر از لامپ های هالوژنی و گزینه‌ های رنگی مختلف است. با این حال، آنها معایبی مانند قیمت 10 برابر بیشتر و هزینه تعویض بالاتر نسبت به مدل های هالوژنی دارند. اما به اندازه واحدهای LED کارآمد انرژی نیستند.

لامپ زنون را می توان به عنوان یک لامپ ریز تخلیه حاوی مقدار زیادی گاز زنون تعریف کرد. نور چراغ های جلو در اثر قوس و نور بین الکترودها و زنون فشار قوی در لوله شیشه ای ایجاد می شود. همچنین نیمی از توان لامپ های هالوژن را مصرف می کند. مصرف انرژی پایین چراغ های زنون نسبت به سیستم الکتریکی خودرو انرژی کمتری مصرف می کند.

از دیگر ویژگی لامپ های زنون خودرو می توان به شدت نور بالای آن ها اشاره کرد. به طور کلی چراغ های زنون محدوده بسیار روشنی را در اختیار رانندگان قرار می دهند. در مقایسه با چراغ های جلو معمولی رانندگی بسیار ایمنی را ارائه می دهد که امکان رانندگی در هوای بسیار تاریکی را فراهم می کند. چراغ های زنون قابل نصب بر روی تمامی خودروهای داخلی و خارجی می باشد.

ویژگی لامپ های زنون

در جلوی چراغ زنون یک قسمت متحرک وجود دارد که توسط یک موتور الکتریکی کوچک کار می کند و نور را قطع می کند. زمانی که چراغ های خودرو در موقعیت بالا قرار دارند، چراغ جلو کاملا باز است و در صورت خاموش بودن چراغ های خودرو، شکل هلالی به خود می گیرد. در صورت استفاده از چراغ های جلو زنون، خودرو باید مجهز به شستشوی چراغ های جلو نیز باشد. زیرا زمانی که لنزهای چراغ جلو کثیف و زنگ زده باشند؛ از روشنایی کافی جلوگیری می کند. این می تواند برای رانندگان مشکل ایجاد کند. 

لامپ زنون خودرو همچون لامپ هالوژن، به دلیل نوع گازی که در داخل لامپ استفاده شده، نامگذاری شده‌ است. با این حال، عملکرد این گازها کاملاً متفاوت است. در این مقاله به بررسی ویژگی لامپ های زنون می پردازیم که زنون چیست، چگونه کار می کنند و مزایا و معایب نصب آنها را بررسی می کنیم.

لامپ زنون چیست؟

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است



منبع