پرورش نسلی از جوانان گمگشته انگلیسی/ از تنهایی تا افسردگی!


به گزارش برنا؛ تجویز نسخه‌های ضدافسردگی برای کودکان زیر ۱۸ سال در انگلستان از سال ۲۰۱۵ میلادی تا ۴۴ درصد افزایش یافته است. کارشناسان بهداشت روان در مورد نسل جدیدی از «جوانان گمگشته و تنها» هشدار داده‌اند

 تاثیر افسردگی بر اقتصاد جهانی به تنهایی حدود یک تریلیون دلار در سال است. از هر ۱۰ بزرگسال بریتانیایی، ۹ نفر در مقطعی از سال گذشته میلادی فشار و استرس بالا یا شدید را تجربه کردند

در حالی که مقامات بهداشتی غرب همچنان زنگ خطر را در مورد اپیدمی روزافزون تنهایی به صدا در می‌آورند، تاکید می‌کنند که شیوع افسردگی ارتباط نزدیکی با این اپیدمی دارد. «دیلی‌تلگراف» می‌پرسد: «چرا بحران سلامت روان در بریتانیا نسل جدید را تهدید به ویرانی می‌کند؟» و از دو برابر شدن «تعداد جوانانی که به دلیل وضعیت نامناسب سلامتی کار نمی‌کنند» در دهه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید «بدتر شدن وضعیت سلامت روان عامل اصلی پشت این روند است. سلامت روان ضعیف در حال حاضر به‌قدری گسترده شده که در حال تبدیل شدن به یک مشکل برای اقتصاد است.» «دیلی‌میل» هم از هشدار کارشناسان بهداشت روان در مورد نسل جدیدی از «جوانان گمگشته و تنها» می‌گوید. مجله «فورچون» تاثیر افسردگی بر اقتصاد جهانی را حدود یک تریلیون دلار در سال می‌داند و شورای اتحادیه اروپا می‌گوید تعداد جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی در اتحادیه اروپا در مقایسه با قبل از کرونا بیش از دو برابر شده و تقریبا از هر ۲ نفر یک نفر مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب را در ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده است. با استناد به گزارش‌هایی از «گاردین»، «دیلی‌تلگراف»، «دیلی‌میل»، «مجله فورچون» و «شورای اتحادیه اروپا» از بحران سلامت روان جوانان، دلایل و پیامدهایش گفته‌ایم. 

چرا بحران سلامت روان در بریتانیا نسل جدید را تهدید به ویرانی می‌کند؟
«دیلی‌تلگراف» در گزارشی با عناوین «چرا بحران سلامت روان در بریتانیا نسل جدید را تهدید به ویرانی می‌کند؟» و «خطر افزایش شدید نیروی کار بیمار بالاست، مگر اینکه به مسائل عمیق توجه شود» می‌نویسد: روانپزشکان هنگام تشریح انفجار تقاضا برای خدمات بهداشت روان در میان جوانان، با واضح‌ترین و قابل توجه‌ترین اصطلاحات صحبت می‌کنند. دکتر لید اسمیت، رئیس کالج سلطنتی روانپزشکان انگلیس، می‌گوید: «این وحشتناک و باورنکردنی است. افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن همگی افزایش گسترده‌ای داشته‌اند. این بیماری‌ها به‌ویژه طی سه یا چهار سال گذشته پس از پاندمی کووید-۱۹ به‌شدت افزایش یافته‌اند.»

بریتانیا در چنگال بحران سلامت روانی است، به حدی که اکنون تأثیر اقتصادی دارد
«تلگراف» می‌گوید: بریتانیا به‌طور کلی در چنگال یک بحران سلامت روانی است که به حدی رسیده که اکنون تأثیر اقتصادی دارد. وزرا مقابله با این مشکل -و کمک به مردم برای بازگشت به کار- را در اولویت قرار داده‌اند. با این حال، شیوع نگران‌کننده موارد مربوط به سلامت روان در بین جوانان نشان می‌دهد که این مشکل ریشه‌ای عمیق دارد و می‌تواند زخم‌های اقتصادی طولانی‌مدتی بر جای بگذارد.
اسمیت ادامه می‌دهد: «اگر شما کودکان را درمان نکنید، آنان آموزش متوسطه خود را تکمیل نمی‌کنند. اگر مدرسه را تمام نکنند، به دانشگاه نمی‌روند. اگر به دانشگاه نروند، احتمال کمتری دارد که شغلی پیدا کنند، که دستمزد‌هایی پرداخت شود، که پول زیادی به عنوان مالیات به خزانه دولت وارد شود.» کارشناسانی مانند اسمیت معتقدند که برای مقابله با این مشکل قبل از ترک تحصیل کودکان به حمایت بیشتری در مدارس نیاز است.

تنهایی، مسکن گران و ناامن و چرخه‌ای از پست‌های منفی شبکه‌های اجتماعی
«دیلی‌تلگراف» ادامه می‌دهد: همه‌گیری کووید-۱۹ به بحران سلامت روان کودکان دامن زده است، اما این مشکل از آنجا شروع نشد. اسمیت، که بر درمان بزرگسالان جوان تمرکز دارد، می‌گوید: «در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته، درصد افرادی که به حمایت سلامت روان نیاز دارند، افزایش یافته است.» او می‌گوید که دلایل پیچیده و متنوع‌اند، شامل تأثیر اقتصادی طولانی بحران مالی که خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، همچنین آثار فلج‌کننده همه‌گیری کرونا و قرنطینه، که تنهایی و انزوا را افزایش داد. او همچنین از مسکن‌های گران و ناامن به عنوان یک عامل یاد می‌کند و پتانسیل شبکه‌های اجتماعی که کاربران را در معرض چرخه‌ای از پست‌های منفی قرار می‌دهد.

۱.۲ میلیون نفر در لیست انتظار خدمات بهداشت روانی انگلیس
درمان بسیاری از افراد سخت است و پزشک کافی برای رفع نیاز وجود ندارند. رئیس کالج سلطنتی روانپزشکان می‌گوید تقریبا یک‌پنجم پست‌ها در این تخصص خالی است. آمار و ارقام خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) داستان مشابهی را بیان می‌کند. سال گذشته میلادی ۱.۲ میلیون نفر در لیست انتظار خدمات بهداشت روانی جامعه قرار داشتند. کمیسر کودکان انگلستان دریافته است که بیش از ۲۵۰ هزار کودک و نوجوانی که در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به خدمات سلامت روان ارجاع داده شدند، هنوز در پایان آن دوره منتظر حمایت بودند.

بخوانید:  سپاهان آرایش رزم گرفت! + عکس

تعداد جوانان انگلیسی که به دلیل وضعیت نامناسب سلامتی کار نمی‌کنند در دهه گذشته دو برابر شده
«دیلی‌تلگراف» می‌نویسد: این صرفا یک بحران برای افراد بیمار یا خدمات بهداشتی بریتانیا نیست. سلامت روان ضعیف در حال حاضر به‌قدری گسترده شده که در حال تبدیل شدن به یک مشکل برای اقتصاد است. لوئیز مورفی، اقتصاددان در اندیشکده «بنیاد رزولوشن» انگلیس، می‌گوید: «تعداد جوانانی که به دلیل وضعیت نامناسب سلامتی کار نمی‌کنند در دهه گذشته دو برابر شده است. افرادی که در اوایل دهه ۲۰ زندگی خود قرار دارند، در حال حاضر بیشتر از آنانکه در اوایل دهه ۴۰ زندگی خود هستند به دلیل وضعیت نامناسب سلامت، بیکارند که این واقعا بسیار قابل توجه است. این با آنچه ما در ۲۵ سال پیش می‌دیدیم بسیار متفاوت است، زمانی که یک روند بسیار ساده وجود داشت که هر چه سن شما بالاتر می‌رفت، احتمال ضعف سلامتی بیشتر و بنابراین احتمال بیکاری هم بیشتر می‌شد.» بدتر شدن وضعیت سلامت روان عامل کلیدی و اصلی پشت این روند است. از دست دادن مراحل پایه و اولیه یک حرفه می‌تواند تأثیری مادام‌العمر بر قدرت درآمد داشته باشد که اقتصاددانان آن را با عنوان «زخم» می‌شناسند. در واقع، مردم هرگز بعدِ از دست دادن این فرصت‌های اولیه حیاتی، نمی‌توانند عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. سیاست‌گذاران نگرانند و به دنبال راه حل. اما، در حال حاضر به نظر می‌رسد که وضعیت به احتمال زیاد بدتر می‌شود.

یک دختر از هر سه دختر ۱۷ تا ۱۹ ساله دارای اختلال سلامت روان
در ادامه این گزارش آمده: تعداد روزافزونی از کودکان مدرسه‌ای از بیماری‌های سلامت روان رنج می‌برند، به این معنی که اگر چیزی به‌طور چشمگیر تغییر نکند، نسل جدیدی از جوانان احتمالا بعد از تحصیل و هنگام جست‌وجو برای کار با مشکل مواجه خواهند شد. بر اساس بررسی‌های خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس)، بیش از یک نفر از هر پنج دانش‌آموز بین ۸ تا ۱۶ سال به یک «اختلال احتمالی سلامت روان» مبتلا هستند. این آمار قبل از همه‌گیری کرونا یک در ۸ بود. این رقم در میان نوجوانان ۱۷ تا ۱۹ ساله به نزدیک یک‌چهارم می‌رسد. در این گروه، تصور می‌شود تقریبا یک دختر از هر سه دختر نوجوان احتمالا یک اختلال سلامت روان دارد. اسمیت می‌گوید نیمی از بیماری‌های روانی قبل از ۱۴ سالگی شروع می‌شوند و ۷۵ درصد آنها نزدیک ۲۴ سالگی. تحقیقات لوئیز مورفی، اقتصاددان در اندیشکده «بنیاد رزولوشن» انگلیس، نشان داد که از هر پنج جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله که به دلیل بیماری بیکار هستند، چهار نفر مدرکی بالاتر از گواهی عمومی آموزش متوسطه (GCSE) ندارند.

بیماری‌های روانی سالانه ۳۰۰ میلیارد پوند برای انگلیس هزینه دارد، معادل تقریبا دو برابر بودجه خدمات بهداشت ملی
«گاردین» هم در گزارشی با عناوین «تحقیقات نشان می‌دهد بیماری‌های روانی سالانه ۳۰۰ میلیارد پوند برای انگلیس هزینه دارد» و «هزینه سالانه مردم، مشاغل و بخش عمومی دو برابر بودجه سالانه خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) انگلستان است»، می‌گوید: بر اساس تحقیقات، بیماری‌های روانی ۳۰۰ میلیارد پوند در سال برای انگلیس هزینه دارد که معادل تقریبا دو برابر بودجه خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) است. گزارش محققان مرکز اندیشکده سلامت روان می‌گوید در سال ۲۰۲۲، بیماری‌های روانی ۱۳۰ میلیارد پوند هزینه انسانی، ۱۱۰ میلیارد پوند هزینه اقتصادی و ۶۰ میلیارد پوند هزینه بهبود و مراقبت داشته است. این گزارش نتیجه می‌گیرد که هزینه ۳۰۰ میلیارد پوندی در سال ۲۰۲۲ معادل تقریبا دو برابر کل بودجه ۱۵۳ میلیارد پوندی «ان اچ اس» در انگلیس در همان سال است و حتی ۳۰۰ میلیارد پوند نیز احتمالا بسیار کمتر از رقم واقعی است.

افزایش ۴۴ و ۴۰ درصدی برای خدمات سلامت روان و هزینه بیماری‌های روانی در انگلیس
«گاردین» می‌نویسد: این ارقام بر مقیاس بحران سلامت روان تأکید می‌کند. بر اساس محاسبه اداره حسابرسی ملی انگلیس، رجوع به خدمات سلامت روان «ان اچ اس» در انگلستان بین سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ میلادی ۴۴ درصد افزایش یافت و از ۴.۴ میلیون به ۶.۴ میلیون در سال‌های ۲۰۲۱-۲۲ رسید، در حالی که تعداد افرادی که با خدمات بهداشت روان در تماس بودند در همین دوره از ۳.۶ میلیون به ۴.۵ میلیون رسید. در سال ۲۰۰۲ هزینه تخمینی بیماری روانی در انگلستان ۷۶.۳ میلیارد پوند بود. تجزیه و تحلیل بیشتر ارقام نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته هزینه بیماری‌های روانی در انگلیس ۴۰ درصد افزایش داشته است. اندی بل، مدیر اجرایی مرکز سلامت روان، گفت: «وزیران نمی‌توانند تأثیر مخرب بیماری‌های روانی را نادیده بگیرند. افزایش نابرابری، ریاضت اقتصادی و کاهش حمایت‌های اولیه به تبدیل انگلیس به کشوری با سلامت روانی ضعیف‌تر کمک کرده و باعث شده که افراد بیشتری قبل از دریافت حمایت به نقطه بحران برسند.»

بخوانید:  برنامه‌های سفر رییس جمهور به این استان براساس اولویت‌ها پیگیری شود

افزایش ۵۳ درصدی مراجعات اورژانسی سلامت روان کودکان در انگلیس
«گاردین» همچنین در گزارشی دیگر با عناوین «مراجعات اورژانسی سلامت روان کودکان در انگلیس ۵۳ درصد افزایش یافت» و «نمایندگان مجلس و مسئولان بهداشتی می‌گویند که داده‌های «ان اچ اس» که یک «انفجار ویرانگر» بیماری روانی را نمایان می‌کند باید «زنگ بیدارباش» برای دولت باشد»، می‌گوید: بر اساس داده‌هایی که تأثیر لیست‌های انتظار طولانی برای درمان در خدمات بهداشت ملی را آشکار می‌کند، تعداد کودکان ارجاع‌شده به مراقبت‌های روانی اورژانسی در انگلیس طی سه سال بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

پنج ماه تا دو سال در لیست انتظار برای درمان/ «انفجار ویرانگر» بیماری‌های روانی شدید درمان‌نشده
«گاردین» ادامه می‌دهد: به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان انگلیس، بسیاری از کودکانی که به مراقبت‌های اضطراری نیاز دارند -برخی از آنها به دلیل خودکشی یا بیماری جدی ناشی از اختلالات خوردن- به‌طور متوسط برای پنج ماه و در بدترین موارد تا دو سال در لیست انتظار برای درمان بوده‌اند. نمایندگان مجلس و مقامات بهداشتی بریتانیا گفتند که آمار و ارقام «ان اچ اس» یک «انفجار ویرانگر» از بیماری‌های روانی شدید درمان‌نشده در میان کودکان را نشان می‌دهد و باید زنگ خطری برای دولت باشد. اکنون این خطر جدی وجود دارد که افزایش هشداردهنده این بیماری‌ها در کودکانی که قبل از دسترسی به کمک به نقطه بحران می‌رسند، تبدیل به یک «هنجار جدید» شود.

نسل جدیدی از «جوانان گمگشته و تنها» / افزایش ۴۴ درصدی نسخه‌های ضدافسردگی برای زیر ۱۸ ساله‌های انگلیسی
«دیلی‌میل» هم در گزارشی به وضعیت بهداشت روان کودکان و نوجوانان انگلیسی پرداخت: تجویز نسخه‌های ضدافسردگی برای کودکان زیر ۱۸ سال در انگلستان از سال ۲۰۱۵ میلادی تا ۴۴ درصد افزایش یافته است. کارشناسان بهداشت روان در مورد نسل جدیدی از «جوانان گمگشته و تنها» هشدار داده‌اند که خدمات بهداشت ملی که خود تحت فشار است، برای مقابله با آن تلاش می‌کند.
«دیلی‌میل» نوشت: مارجوری والاس، مدیر اجرایی خیریه سلامت روان «Sane»، می‌گوید: «ما نسلی از جوانان گمگشته، تنها و سردرگم را ایجاد کرده‌ایم. شکی نیست که ما در میان این گروه با یک اپیدمی بیماری روانی روبه‌رو هستیم.» راشل دو سوزا، کمیسر کودکان، هم به «دیلی‌میل» گفت که چگونه چالش‌های زندگی مدرن آسیب‌های بی‌سابقه‌ای بر سلامت روانی و عاطفی جوانان وارد می‌کند. او هشدار داد که خدمات بهداشت ملی انگلیس برای مقابله با پیامد‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی مضر، بحران هزینه‌های زندگی و پاندمی کرونا مجهز نیست.

زیر ۳۰ ساله‌های انگلیسی ۶۰ روز در سال را به دلیل مشکلات سلامت روان از دست می‌دهند
مجله آمریکایی فورچون (Fortune) در گزارشی با عنوان «تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نسل Z (متولدین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) و کارمندان جوان نسل هزاره (متولدین بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) به دلیل مشکلات سلامت روان هر هفته معادل یک روز کاری را از دست می‌دهند»، نوشت: تجزیه‌وتحلیل شرکت بیمه سلامت ویتالیتی «Vitality» مستقر در بریتانیا، با بیش از ۳۰ میلیون عضو در سراسر جهان، نشان داد که یک کارمند بزرگسال در بریتانیا تقریبا ۵۰ روز در سال احساس می‌کند قادر به کار نیست و این برای اقتصاد بریتانیا هزینه سرسام‌آوری دارد. برای افراد زیر ۳۰ سال، تعداد روز‌های مولد از دست رفته به ۶۰ افزایش می‌یابد، در حالی که نسل X (متولدین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ میلادی) و بیبی‌بومر (متولدین ۱۹۴۳ تا ۱۹۶۰میلادی) می‌گویند که به‌طور متوسط ۳۶.۳ روز کاری در سال از نظر ذهنی غایب هستند که تفاوت فاحش ۶۴ درصد را نشان می‌دهد.

کارکنان جوان‌تر و کمتر مرفه بدون حمایت کافی کارفرما با چالش‌های سلامت روان دست‌وپنجه نرم می‌کنند
علت اصلی، طبق یافته‌های شرکت بیمه سلامت ویتالیتی، واضح است: کارکنان جوان‌تر و کمتر مرفه بدون حمایت کافی کارفرما با چالش‌های سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که چالش‌های سلامت جسمی منجر به کاهش ۵۴ درصدی کارایی و بازدهی شده، مشکلات سلامت روان ضربه شدیدتری وارد کرده و موجب کاهش خیره‌کننده ۱۵۰ درصدی در روز‌های پربازده، به‌ویژه برای جوانان، شده است. میزان افسردگی در میان کارکنان جوان دو برابر بیشتر است که با سطوح بالای فرسودگی و خستگی در مقایسه با همتایان مسن‌ترشان همراه است.

بخوانید:  تمرین و ریکاوری سرخپوشان بعد از برد برابر آلومینیوم

از هر ۱۰ بزرگسال بریتانیایی، ۹ نفر در مقطعی از سال گذشته میلادی فشار و استرس بالا یا شدید را تجربه کردند
«فورچون» با طرح این پرسش که آیا بریتانیا تبدیل به «ملت مضطرب و افسرده» جهان می‌شود؟ می‌نویسد: تحقیقات Vitality در حالی انجام می‌شود که موسسه خیریه سلامت روان بریتانیا هشدار می‌دهد که بریتانیا در آستانه تبدیل شدن به «ملتی فرسوده و افسرده» است. گزارش فرسایش روانی انگلیس در سال ۲۰۲۴ نشان داد که از هر ۱۰ بزرگسال، ۹ نفر در مقطعی از سال گذشته فشار و استرس بالا یا شدید را تجربه کرده‌اند.

تعداد نگران‌کننده‌ای از مردم به دلیل سلامت روانی ضعیف ناشی از استرس مرخصی می‌گیرند
برایان داو، مدیر اجرایی موسسه خیریه سلامت روان انگلیس، به «فورچون» گفت: «بریتانیا به سرعت در حال تبدیل شدن به ملتی فرسوده، مضطرب و افسرده است و تعداد نگران‌کننده‌ای از مردم به دلیل سلامت روانی ضعیف ناشی از استرس مرخصی می‌گیرند. سطوح بالای غیبت از کار به دلیل سلامت روانی ضعیف یک چالش بزرگ است، اما دلایل آن پیچیده است.»

اپیدمی روزافزون تنهایی/ افسردگی سالانه یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد.
اما مجله «فورچون» در گزارشی دیگر با عنوان «جراح کل آمریکا هشدار داد که افسردگی سالانه یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد»، نوشت: «در حالی که مقامات بهداشتی همچنان زنگ خطر را در مورد اپیدمی روزافزون تنهایی به صدا در می‌آورند، دکتر ویوِک مورتی، جراح کل آمریکا، (مقام رسمی «جراح کل آمریکا» تقریبا معادل سخنگوی اصلی دولت آمریکا در امور بهداشت عمومی است) می‌گوید شیوع افسردگی ارتباط نزدیکی با این اپیدمی دارد. تنهایی و انزوای اجتماعی خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود ۲۸۰ میلیون نفر -یا ۵ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان- به افسردگی مبتلا هستند. مورتی به «فورچون» گفت: «تاثیر افسردگی بر اقتصاد جهانی به تنهایی حدود یک تریلیون دلار در سال است. این رقم چشمگیری است. اضطراب و سایر بیماری‌های جسمانی که در صورت تنهایی و انزوا با آنها مواجه می‌شویم، در این محاسبه گنجانده نشده است.»

تعداد جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی در اتحادیه اروپا در مقایسه با قبل از کرونا بیش از دو برابر شده
«شورای اتحادیه اروپا» (Council of the European Union) هم در گزارشی درباره مشکلات سلامت روان جوانان آورده: بر اساس برخی برآوردها، بیش از ۱۴ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله در سال ۲۰۱۹ در اتحادیه اروپا دچار نوعی مشکل سلامت روان بودند. همه‌گیری کووید-۱۹ سلامت روان جوانان را در سراسر اروپا بدتر کرد. در گزارش «سلامت در یک نگاه» که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) گردآوری کرده، داده‌ها نشان می‌دهد که سهم جوانان مبتلا به علائم اضطراب و افسردگی در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با قبل از همه‌گیری کرونا بیش از دو برابر شده است.

خودکشی دومین علت شایع مرگ‌ومیر جوانان در اروپا پس از تصادفات جاده‌ای
سازمان «یونیسف»، بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی در حوزه کودکان، در گزارش اخیر خود اعلام کرده که خودکشی دومین علت شایع مرگ‌ومیر جوانان در اروپا پس از تصادفات جاده‌ای است. با این حال، تقریبا نیمی از جوانان اتحادیه اروپا (۴۹ درصد) در مقایسه با ۲۳ درصد از جمعیت بزرگسال، اعلام کرده‌اند که به حمایت‌ها و مراقبت‌های سلامت روان دسترسی ندارند.

وضعیت سلامت روان در اتحادیه اروپا/ از هر ۲ نفر یک نفر احساس افسردگی یا اضطراب داشته است
طبق گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ (سال ۲۰۱۶ میلادی)، حداقل ۸۴ میلیون نفر در سراسر اتحادیه اروپا از بیماری‌های سلامت روان رنج می‌بردند. این برابر با بیش از یک نفر از هر ۶ نفر در اتحادیه اروپا (۱۷.۳ درصد) بود. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت روان پس از همه‌گیری کرونا در سراسر جهان بدتر شده است. نظرسنجی موسسه یوروبارومتر (Eurobarometer) اروپا که در ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد، نشان داد که تقریبا از هر ۲ نفر یک نفر (۴۶ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا) مشکلات عاطفی یا روانی مانند احساس افسردگی یا اضطراب را در ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده است.

منبع: شهروند



منبع