آتش زدن کاه و کلش بلای جان مزارع





منبع

آتش

 

 آتش زدن باقیمانده گیاهی مزارع، خلاف ماده ۴۵ قانون حفظ و احیا منابع طبیعی است که در آن آتش زدن نباتات در مزارع بدون اجازه و نظارت مأموران مربوطه ممنوع گردیده است و نیز خلاف قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه سال ۱۳۹۶ است و تخطی از آن پیگرد قضائی به همراه دارد.

 صلاحی اردکانی افزود: این اقدام کشاورزان نه تنها موجب کاهش شدید سطح حاصلخیری خاک، کاهش منابع مواد آلی خاک، تشدید روند فرسایش خاک زراعی، افزایش شدت فقر مواد و عناصرغذایی خاک و از بین رفتن میکروارگانیسم های مفید خاک می‌شود، بلکه اثرات مخرب این عمل بر سلامت محیط زیست و افزایش سطح آلودگی هوا اثر مستقیم دارد.

عباس صلاحی اردکانی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران نیز در گفت و گویی در این باره اظهار کرد: برخی از کشاورزان منطقه بر خلاف اطلاع رسانی گسترده دستگاه‌های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و محیط زیست، اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی نظیر گندم، جو و کلزا می‌کنند که با این کار به کشاورزی و محیط زیست منطقه خسارت وارد می شود.

باوجود اینکه سوزاندن کاه و کلش در مزارع از قدیم مرسوم بوده اما برخی به غلط تصور می کنند که این اقدام نیاز کمتری به استفاده از سموم در کشت دوم را فراهم می کند این درحالیست که امروز علم ثابت کرده است که این دست از اقدامات موجب نابودی اکوسیستم و ویرانی سیستم خاک می شود.

به گفته کارشناسان در شرایط بهینه، خاک از ۴۵ تا۵۰ درصد ماده معدنی، ۲۵درصد هوا، ۲۵درصد آب و تا ۳درصد ماده آلی تشکیل می‌شود و همین مقدار ماده آلی نقش بسیار مهمی در روابط آب، خاک و گیاه دارد و وجود کاه و کلش در خاک به مرور زمان سبب می‌شود که ماده آلی به خاک کامل تبدیل و سپس تحویل گیاه داده شود.

بخوانید:  کاهش ۳۰ درصدی میزان عبور کشتی‌های تجاری و باری از دریای سرخ

آتش زدن

فقدان این موجودات، خاک را به بستری ضعیف و غیرفعال تبدیل می‌کند در نتیجه به آتش کشیدن مزارع سبب سوختن مواد آلی و از بین رفتن خاک می‌شود، همچنین با نابودی میلیون‌ها حشره از گونه‌های مختلف که غذای بسیاری از موجودات زنده دیگر از جمله پرندگان هستند، چرخه حیات منطقه نیز تخریب می‌شود.

آتش زدن کاه و کلش بلای جان مزارع