بازی‌های حوزه میراث فرهنگی برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

سرپرست اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو مکانیزم تولید و انتخاب عروسک را طراحی و اقتباس دانست و افزود: با توجه به این که درصد بالایی از محصولات بازار اسباب بازی مقتبس از محصولات خارجی هستند؛ می‌توان دلیل این هجوم فرهنگی را صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان یا اولویت نداشتن دانست. با این حال ملالی نیست چرا که تولید اسباب بازی در حوزه معرفی میراث فرهنگی نه وظیفه مراکز خصوصی، که وظیفه کانون و نهاد‌های مرتبط با کودک است.

وی با اشاره به طراحی و تولید جورچین معماری اسلامی ادامه داد: این بازی که تولید کانون بود از طرف کودکان، نوجوانان و حتی دانشجویان معماری مورد استقبال قرار گرفت؛ به واسطه یک فضاسازی خاص بستر را برای آشنایی مخاطبان با اصول و نقوش گره چینی معماری ایرانی فراهم کرد.

بابایی با اشاره به ریشه‌های میراث فرهنگی در بازی جذاب «باغ فرش» تشریح کرد: این بازی که با تلفیق کردن هنر در ساخت تولید شده روند تکامل و طراحی یک گلیم را در قالب اسباب بازی به مخاطب نشان می‌دهد. همچنین این بازی در دوره گذشته، موفق به دریافت جایزه اسباب بازی برتر از سوی جشنواره فیروز شد.

انتهای پیام/



منبع

بابایی از ارتباط کانون با وزارت میراث خبر داد و ادامه داد: با توجه به این که «شهر سوخته» جزو تولیدات کانون شمرده نمی‌شود، نقص‌های ظاهری یا محتوایی این بازی را می‌توان به پای مقدماتی بودن آن گذاشت. به عبارت دیگر «شهر سوخته» هنوز به تولید انبوه نرسیده و کمبود‌های این بازی تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ در آخرین نسخه برطرف و تقدیم مخاطب خواهد شد.

بخوانید:  حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی از طرح تجمیع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های همراستا

وی اصحاب رسانه را به عنوان وسیله‌ای برای معرفی محصولات این حوزه به جامعه دانست و افزود: معرفی این محصولات به جامعه، والدین را برای تهیه اسباب بازی برای فرزندانشان هوشیار می‌کند، در حال حاضر طراحی و بازطراحی محصولی با الگوگیری از بازی رومیزی شهر سوخته در اولویت است.

 لیلا بابایی سرپرست اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا درباره تولید بازی هایی با محوریت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگرچه نگاه کانون همواره روی تولید محصولاتی با پشتوانه تاریخی و پیشینه فرهنگی کشور بوده اما بی‌توجهی به بازی‌های حوزه میراث فرهنگی را می‌توان ناشی از بی‌اطلاعی جامعه از محصولات تولیدی در این حوزه دانست.

سرپرست اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره به جورچین و پازل گفت: بازی‌های طوطی و بقال، هفت گنبد و سیمرغ از جمله بازی‌های کارتی تولید شده در حوزه ادبیات کهن هستند.