تبخیر بارش‌ها اثرات خشکسالی را تشدید می کند


در این راستا فرود شریفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهارکرد: در کشور ما بارندگی بسیار کمتر از متوسط بارندگی در دنیاست و  موقعیت جغرافیایی ایران سبب شده تا تبخیر آب هم در جغرافیای ما بیشتر باشد. امکان تبخیر بالقوه آب به اندازه ۲۱۰۰ میلی لیتر در سال وجود دارد. تشعشعات خورشید و پوشش گیاهی منطقه جغرافیای ایران موجب شده تا پس از بارندگی شاهد تبخیر آب زیادی باشیم.

شریفی درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در کاهش تبخیر آب بیان کرد: کاهش تبخیر آب در دو سطح خرد و کلان صورت می گیرد. در سطح کلان کوه و خاک ازجمله مخازن بزرگی هستند که آب را درون خودنگه می‌دارند. کاری که ما باید انجام دهیم این است که بتوانیم آب را در این دو مخزن بدون تبخیر و یا کم ترین میزان تبخیر نگهداری کنیم.

 

افزایش دما یکی از معضلاتی است که اثر بارش ها را از بین برده چراکه این امر سبب افزایش تبخیر و درنهایت بی اثر شدن بارش ها شده و خشکسالی را به دنبال دارد.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف





منبع

انتهای پیام/





تبخیر بارش‌ها اثرات خشکسالی را تشدید می کند

وی به راهکارهای مقابله و سازگاری با خشکسالی اشاره کرد و گفت: تبخیر و هدررفت آب یک چالش ملی و کاهش آن هم یک الزام است. طرحی که هم اکنون در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری شروع شده این است که میزان تبخیر بالفعل را مشخص کنیم و از روش‌هایی مانند بادشکن و استفاده از پوشش‌های مصنوعی شناور و متحرک نیز استفاده شده است.