جاهای دیدنی و ناشناخته اصفهان که اگه نبینی باختی!!!

Isfahan City Tour Esfahan City Tour Iranontour

مجموعه علی قلی آقا مجموعه‌ای تاریخی در محله بیدآباد اصفهان است که بازارچه، مسجد، حمام و زورخانه علی قلی آقا را شامل می‌شود. علی قلی آقا از نزدیکان شاه سلیمان و سلطان حسین صفوی بوده است که این مجموعه تاریخی را در بیدآباد اصفهان ساخته و وقف نمود. بازار علی قلی آقا هم‌اکنون نیز کارایی گذشته خود را حفظ کرده است و علاوه بر معماری جذاب بازمانده از عصر صفویه، مکانی عالی برای گشت و گذار و تعامل با مردم مهربان اصفهان است. در میان بازار، درب ورودی مسجد علی قلی آقا قرار دارد که به  مسجدی با کاشی‌کاری‌های فیروزه‎ای و معماری آسمانی اسلامی- ایرانی باز می‌شود. حمام علی قلی آقا هم‌اکنون به موزه تغییر کاربری داده است و در فضای معماری سنتی صفوی، نمونه‌ای زیبا از حمام‌های آن عصر را برایتان نمایش می‌دهد. در همان اطراف، می‌توانید از زورخانه علی قلی خان دیدن فرمایید. این زورخانه ساختار معماری گذشته را حفظ نکرده است ولیکن پس از بازسازی هنوز جذاب است و محلی دلنشین برای تماشای ورزش‌های سنتی و زورخانه‌ای ایرانی می‌باشد.

در مساحتی بالغ بر 55000 متر مربع، باغ پرندگان اصفهان در سال 1375 آغاز به کار کرد. باغ پرندگان اصفهان یکی از زیباترین جاذبه‌های اصفهان و یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین باغ‌های پرندگان کشور است که در آن بیش از 130 گونه از پرندگان مختلف نگه‌داری می‌شوند. باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان و در ساحل زاینده‌رود قرار دارد که از لحاظ آب و هوایی یکی از بهترین مناطق برای نگه‌داری این پرندگان محسوب می‌شود. در باغ پرندگان اصفهان می‌توانید از پرندگان مختلف و زیبایی در فضاهایی مثل برکه‌ها، صخره، قفس‌های شیشه‌ای و فلزی و همچنین فضاهای سبز جنگلی دیدن کنید و از تماشای زیست شگفت‌انگیز این پرندگان لذت ببرید.

عصارخانه شاهی اصفهان

سلطان بخت آقا (سلطان بخت‌آغا)، دختر امیر غیاث‌الدین کیخسرو اینجو، در آرامگاهی در محله  دردشت اصفهان، جنب مدرسه دومنار آرمیده است. این آرامگاه از یک سردر با دو مناره و اتاق مقبره تشکیل شده است. مناره‌های این آرامگاه با کاشی‌کاری‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای و اسماء الهی به خط معلق کوفی آراسته شده‌اند. اتاق مقبره به این مناره‌ها و سردر کاشی‌کاری‌شده متصل است و به نظر می‌رسد که در گذشته مجموعه‌ای بزرگتر بوده است. سنگ قبر سلطان بخت‌آغا در وسط اتاق مقبره قرار دارد. جنس سنگ قبر از سنگ سماق است و بر روی آن نام و سال فوت او به زبان عربی (679 هجری قمری) حکاکی شده است.

بخوانید:  روسای دیوان محاسبات ایران و بلاروس تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند

مجموعه علی قلی آقا اصفهان

اصفهان را همه با سی‌وسه ‌پل می‌شناسند و جاذبه‌های میدان امام و منارجنبان و کلیسای وانک و دیگر اماکن معروفش. دراین نوشتار با شما همراه گشته‌ایم تا مطلع سازیمتان از آن‌چه در خاک مشک‌سای اصفهان نهفته است. اصفهان در تورهای ایران و برای گردشگران خارجی در سفر به ایران (Travel to Iran) از اهمیت بالایی برخوردار است و دانستن جاذبه‌های جدید آن می‌تواند برای علاقه‌مندان به گردشگری بسیار جذاب باشد.

جاهای دیدنی ناشناخته (و یا کمترشناخته) اصفهان که حتما باید یک بار ببینید!

اصفهان در تورهای ایران و برای گردشگران خارجی در سفر به ایران (Travel to Iran) از اهمیت بالایی برخوردار است و دانستن جاذبه‌های جدید آن می‌تواند برای علاقه‌مندان به گردشگری بسیار جذاب باشد. جاهای دیدنی ناشناخته (و یا کمترشناخته) اصفهان که حتما باید یک بار ببینید!

خانه جواهری از بناهای بازمانده از عصر قاجار در اصفهان می‌باشد که در سال 1386، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به کارگاه هنرها و صنایع دستی تبدیل شد. این خانه مربعی‌شکل در دو طبقه، دارای تزئیناتی مانند گچبری، نقاشی، شیشه‌های رنگی و درهای ارسی زیبا است که یادآور معماری‌های زیبای ایرانی در عصر قاجار می‌باشد. این خانه قدیمی در خیابان ابن سینای اصفهان و در کوچه مسجد آقانور قرار دارد.

باغ پرندگان اصفهان

برچسب ها : سفر به ایران,سفر به اصفهان,تور ایران,تور اصفهان,اصفهان گردی,ایران گردی,توریسم ایران



منبع

Iran Tour Visit Iran Travel to Iran - IranOnTour.com

 

عصارخانه شاهی در سال 1021 هجری قمری همزمان با تاسیس بازار قیصریه به دستور شاه عباس اول صوفی ساخته شد. عصارخانه‌ها نمونه‌هایی از صنایع ایران در آن عصر بودند که در آن‌ها روغن‌گیری و عصاره‌گیری از دانه‌ها و مواد روغنی صورت می‌گرفت. در عصارخانه‌ها دو سنگ بزرگ بر روی یکدیگر قرار داشت که سنگ زرین ثابت، و سنگ زبرین که به‌وسیله اهرمی به یک حیوان چهارپا وصل می‌شد و با حرکت حیوان به‌گونه‌ای مدور می‌چرخید، متحرک بود. در بالای سنگ زبرین محفظه‌ای قرار داشت که دانه‌ها و مواد روغنی را در آن می‌ریختند و سپس با حرکت حیوان و سایش این دو سنگ بر هم، دانه‌ها نرم شده و عصاره‌شان گرفته می‌شد. عصارخانه شاهی اصفهان امروزه در میدان نقش جهان و نزدیک به بازار قیصریه قرار دارد. معماری سنتی این عصارخانه و همچنین موزه‌ای که شیوه کارکرد این عصارخانه را در دوران صفویه شبیه‌سازی کرده است، می‌تواند برای علاقه‌مندان به سبک زندگی سنتی مردم ایران و تاریخ صفویه جذاب باشد.

بخوانید:  کشف بزرگترین محموله هروئین در هرمزگان طی ۱۰ سال اخیر

خانه مشروطیت اصفهان

شرکت مسافرتی و گردشگری (Iranian Travel Agency) رهامهر با برند IranOnTour و مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همواره در راستای ترویج فرهنگ و معرفی جاذبه‌های گردشگری فرهنگی ایران به گردشگران خارجی می‌کوشد. برای آشنایی با ما می‌توانید از وب‌سایت انگلیسی‌زبان ما (iranontour.com) دیدن فرمایید و با معرفی ما به دوستانتان در خارج از ایران، از ما حمایت کنید.

از جاهای دیدنی و شگفتی‌های معماری بازمانده از عصر قاجار در اصفهان (Esfahan tour) مسجد سید می‌باشد. زمین این مسجد در دوران سلطان حسین صفوی توسط فتحعلی‌خان اعتمادالدوله خریداری شده بود ولیکن به‌علت هجوم محمود افغان به ایران، ساخت این مسجد در آن عصر میسر نگردید. بعدها در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، محمدباقر شفتی معروف به «سید حجت‌الاسلام» ساخت این مکان را آغاز نمود و فرزندش سید ثانی بنای آن را به اتمام رسانید. در معماری خاص این مسجد، در فضایی به مساحت 8075 متر، چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از 45 حجره دیده می‌شود. این مسجد در محله بیدآباد اصفهان قرار دارد که در شمال زاینده‌رود واقع شده است و از محلات مهم تاریخی اصفهان می‌باشد.

خانه جواهری اصفهان

اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد در تورهای فرهنگی ایران (Iran Cultural Tours) که اغلب گردشگران خارجی از تور اصفهان (Isfahan tour) استقبال می کنند. اصفهان جاذبه‌های گردشگری بسیار دارد. گویی هر کوچه‌ای را جاذبه‌ای باشد و هر انسانی در خیابان چهره‌ای فاخر. از جاذبه‌های مشهور این شهر چون جاذبه‌های میدان امام، شب‌های رمانتیک سی‌و‌سه ‌پل، معماری محیرالعقول پل خواجو، منارجنبان خوش‌رقص، کلیسای خوش‌نقش وانک، چهل‌ستون و مسجد جامع عتیق اصفهان که بگذریم، جاذبه‌هایی در این شعر هست که شاید درباره ایشان کمتر شنیده باشید؛ از جمله:

  • مسجد سید اصفهان
  • خانه جواهری
  • باغ پرندگان
  • عصارخانه شاهی
  • خانه مشروطیت
  • آرامگاه سلطان بخت آقا
  • مجموعه علی قلی آقا

مسجد سید اصفهان : مکان گردشگری جذاب برای سفر به اصفهان

خانه مشروطیت اصفهان از بناهای عصر قاجار در اصفهان است که مشروطه‌خواهان، علما و فعالان سیاسی اصفهان عصر قاجار در آن گرد هم می‌آمدند و به مشورت و مباحثه می‌پرداختند. این خانه سنتی دارای معماری بسیار زیبایی است که دو شاه‌نشین در قسمت شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و 12 اتاق را شامل می‌شود. اتاق هفت‌دری این عمارت دارای یک ارسی با هفت لنگه می‌باشد که شیشه‌کاری رنگارنگ روی آن در زمان تابش نور آفتاب منظره‌ای زیبا خلق می‌کند. حیاط این خانه قاجاری، دارای باغچه‌های زیبا و حوض آبی‌رنگی است که یادآور خانه‌های باصفا و معماری ایرانی دوران قاجار است. برای بازدید از خانه مشروطیت اصفهان می‌توانید از ساعت 8 الی 14 و 16 الی 20 به خیابان نشاط اصفهان، کوچه مقصودبیک (کوچه پشت مسجد شاه) مراجعه نمایید.

آرامگاه سلطان بخت آقا اصفهان