خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گردهم‌آمدند


به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ تربیت نسلی پویا و توان‌مند در عرصه رسانه و آگاهی‌بخشی، از سیاست‌های کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گامی در مسیر آینده‌نگاری این نهاد فرهنگی است.

خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گردهم‌آمدند

به‌گزینی اعضای نوجوان توان‌مند در عرصه خبرنگاری و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای آنان در سایه هم‌نشینی با صاحب‌نظران این عرصه و معرفی چهره‌های شاخص حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، از اولویت کانون پرورش فکری در این زمینه به‌شمارمی‌رود.

این درحالی‌است که این حرکت هدف‌مند هم‌زمان در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری دنبال‌می‌شود و اعضای فعال در این عرصه با هدایت اصحاب رسانه، مربیان و روابط‌عمومی کانون در قالب باشگاه خبرنگاران نوجوان در انتشار خبرهای مراکز کانون پرورش فکری و دیگر خبرهای حوزه فرهنگ، ادب و هنر به نقش‌آفرینی خواهندپرداخت.

برهمین اساس، نخستین گام در این حرکت فرآیندمحور، روز پنج‌شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مسئولان، فعالان این عرصه و همراهی ۴۷ عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برداشته‌شد و آینده‌سازان حوزه رسانه استان در نشست آموزشی یک روزه «نوجوان و رسانه» شرکت‌کردند.

طی این نشست آموزشی که در نگارخانه «آفرینش» کانون استان گیلان در رشت صورت‌پذیرفت، «میلادابراهیمی» مدیرخانه مطبوعات استان گیلان و مدیرمسئول پایگاه خبری آوای رشت و هم‌چنین، «معصومه پاداش‌ستوده» از فعالان عرصه رسانه و مدیرمسئول خبرگزاری موج گیلان به ارایه تصویری از دنیای رسانه و آموزش خبرنویسی با بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه و فعالیت‌های کارگاهی پرداختند.

رسالت، جایگاه و ویژگی‌های یک خبرنگار، چارچوب‌های خبرنویسی و شاخصه‌های یک خبر مناسب، از مواردی بود که در قالب گفت‌وگو، نمایش فیلم و فعالیت‌های کارگاهی به آن پرداخته‌شد.

بخوانید:  جزئیات حمله اخیر یک مهاجم به سفارت ایران در دانمارک از زبان سفیر

تربیت خبرنگاران کُنش‌گر، ضرورت‌دارد

خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گردهم‌آمدند
مدیرکل کانون استان گیلان در آغاز این نشست، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و اعضای مراکز فرهنگی هنری، به تشریح اهداف برگزاری این دوره آموزشی و ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه تربیت آینده‌سازان عرصه رسانه پرداخت.

سیدجلیل میرعظیمی این حرکت را خطیر، مهم و فرآیندمحور دانست و با «حلقه‌مفقوده» توصیف‌کردن تربیت خبرنگار کودک و نوجوان گفت: راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران کانون نقش به‌سزایی در کشف و پرورش استعدادها و بهره‌گیری از توان‌مندی‌های کودکان و نوجوانان دارد.

این مدیرفرهنگی در ادامه به سطوح مختف برنامه‌ریزی کانون برای برای خبرنگاران نوجوان اشاره و انعکاس مطلوب فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، انتشار اخبار حوزه فرهنگ و نقش‌آفرینی به عنوان یک خبرنگار مطرح و متخصص در سطح کشور و استان را از اهداف ترسیم‌شده برای خبرنگاران کانونی عنوان‌کرد.

وی اضافه‌کرد: توان‌مندسازی نسل نوجوان و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای ایفای نقش در کسوت یک کنش‌گر، افزون بر ارتقای آگاهی و دانایی نسل کودک و نوجوان، بستری برای درآمدزایی فراهم‌می‌کند و کانون برای دست‌یابی آینده‌سازان به این مهم تلاش‌می‌کند.

او در این میان  اشاره‌ای نیز به همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان گیلان در برگزاری این دوره آموزشی داشت و با قدردانی از مسئولان این مجموعه‌های فعال در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تصریح‌کرد: این حرکت هم‌افزا، نقطه آغاز فعالیت‌های کانون در تربیت خبرنگار فرهنگی و ریل‌گذاری مسیری است که با همراهی صدا و سیما و دیگر مجموعه‌های فعال در این حوزه ادامه‌دارد.

این مسئول با مخاطب‌قراردادن اعضای نوجوان کانون، اهمیت دانش‌افزایی، مطالعه و فرصت‌سازی از دقایق و لحظه‌ها را خاطرنشان‌کرد و با بیان‌ این‌که ورود به وادی خبرنگاری رسالت بزرگی است، افزود: ضرورت‌دارد برای موفقیت روزافزون، بر دانش‌افزایی، ایجاد پل‌های ارتباطی با مسئولان و صاحب‌نظران این عرصه متمرکزشویم.

بخوانید:  گفت‌وگوی تلویزیونی قالیباف درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲

میرعظیمی درپایان، ضمن آرزوی موفقیت برای خبرنگاران نوجوان گفت: اعضای کانون، کانونی هستند، کانونی می‌مانند و همواره برای ارتقای این مجموعه تلاش‌می‌کنند.

خبرنگاری، عرصه دقت‌نظر است 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل ارشاد اسلامی استان گیلان هم از میهمانان این نشست آموزشی بود و ضمن پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران، از اهمیت و جایگاه رسانه برای اعضای نوجوان کانون سخن‌گفت.

خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گردهم‌آمدند

قاسم مصفا در آغاز صحبت‌های خود، نسل امروز را نسلی هوشمند و پرسش‌گر دانست و با فرصت‌توصیف‌کردن دسترسی آینده‌سازان به نشریه‌های مکتوب، رسانه‌های دیداری و شنیداری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزود: این امر فرصتی برای ورود به عرصه رسانه فراهم‌می‌کند.

وی ادامه‌داد: رسانه ابزار قدرت و خبرنگاری، عرصه دقت نظراست و این مهم با تکیه بر موازین اخلاقی و رعایت اصول بی‌طرفی می تواند بستری برای اوج‌گیری فردی و آگاهی‌بخشی به جامعه باشد.

این فعال عرصه رسانه هم‌چنین درارتباط با قانون‌ مصبوعات‌ صحبت‌کرد و به پرسش‌های اعضا در این زمینه پاسخ‌گفت.
 
رسانه، ابراز قدرت است

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم ورود به عرصه رسانه را «اتفاق بزرگ» توصیف‌ و تصریح‌کرد: رسانه قدرت‌ است؛ با این ابزار می‌توان رشد و پروازکرد.

خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گردهم‌آمدند

سجادکوچک‌نژاد درعین‌حال  ظرافت‌های ورود به این عرصه را یادآورشد و توضیح‌داد:  لازم‌است آگاهانه به این حوزه ورودکرده و از زوایای پیدا و پنهان آن آگاه‌شویم.

وی در این میان اشاره‌ای به اهمیت حضور نوجوانان در جمع اصحاب رسانه‌داشت و با ضروری ارزیابی‌کردن کنش‌گری آنان در مسایل اجتماعی، از جمله فعالیت‌های زیست‌محیطی اظهارکرد: انعکاس خبرهای مختلف از سوی آینده‌سازان،  نقش به‌سزایی در پذیرش و انگیزش افکار عمومی دارد.

او هم‌چنین، حسِ خوب نوشتن را از  رهاوردهای حضور نوجوانان در عرصه خبرنگاری خواند و بر ضرورت راه‌اندازی هرچه‌بیش‌تر خبرگزاری و پایگاه‌های خبری کودک و نوجوان محورتاکیدکرد.

بخوانید:  تصاویری از پرواز موشک های سپاه بر فراز مسجدالاقصی

پایان‌بخش این نشست آموزشی نیز تجلیل از مدرسان و مصاحبه خبرنگاران نوجوانان کانون با مسئولان‌بود و دراین میان آینده‌سازان عرصه رسانه، به مرور  آموخته‌ها پرداختند.

 

انتهای پیام/



منبع