وی بیان داشت: یکی از معضلات ما، اطلاعات تخصصی در موارد مختلف از جمله بحث عوارض بودجه بود که برای اولین بار، تمام دهیاران روستاها را ملزم به بستن دفترچه عوارض کردیم و در حال حاضر تمام روستاهای ما در حوزه مرکزی، دفترچه عوارض و بهای خدمات دارند.
وی با بیان اینکه طرح جامع و تفصیلی مربوط به شهر و طرح هادی مربوط به روستاست، گفت: بین این دو طرح، چیزی به نام اراضی خارج از حریم وجود دارد. تمام مناطق تفریحی، گردشگری و … که بین شهر و روستاها قرار دارد و همچنین ویلاهایی که در این محدوده ساخته شدهاند، خارج از حریم هستند.
وی ادامه داد: اما ما فعلاً دهیاران را ملزم کردهایم این زبالهها را جمعآوری کنند. اما در کنار آن در پی این نیز هستیم که متوجه شویم وظیفه کیست؛چنانچه کار سازمان همیاری است و پول میگیرد، موظف است زبالهها را جمع آوری کند.
وی ادامه داد: همیاری شهرداری نیز به عنوان یک شرکت پیمانکار، تخصصی در این حوزه ندارد و نمیتواند پروانه صادر کند.
وی گفت: لازم است که دهیاران در زمینه کاری، خود فعال بوده و تخصصهای لازم را نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما، برگزاری اردوهای جهادی بوده است تا از نزدیک با روستائیان تعامل داشته باشیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها تأکید کرده که مسئولان با مردم دیدار چهره به چهره داشته باشند.
وی با بیان اینکه تمام اطلاعات روستاهای مرکزی بویراحمد در سامانه کشوری ثبت شدهاند، گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات آمایشی این روستاهاست.
اکبریتبار عنوان کرد: در طول این پنج ماه 21 جلسه کمیسیون انطباق داشتیم که نتیجه آن 145 مصوبه رسمی بوده است که با مصوبات شهرداری یاسوج قابل مقایسه نیست.
اکبریتبار ادامه داد: در مدتی که حضور داشتهایم، تقریباً 20 درصد افزایش ارزش افزوده را داشتهایم که قطعاً باز هم در سال آینده افزایش بیشتری خواهیم داشت. البته این مبالغ بر اساس جمعیت روستا و حوزه خدماتی آنها متفاوت است.
وی اظهار داشت: گاهی اوقات، بنیاد مسکن بر اساس برنامهریزی و کار علمی وارد اجرای طرح هادی روستایی نمیشود.
وی در خصوص ستاد بحران بخشداری مرکزی بویراحمد گفت: این ستاد را با همکاری 25 نفر از کارشناسان و دهیاران خبره تشکیل دادهایم.
اکبریتبار ضمن تأکید بر اهمیت طرحهای هادی روستایی اظهار داشت: یکی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی بویراحمد، بحث طرح هادی و بازنگری در آن و گاهاً تأخیر در اجرای آن است.
انتهای پیام
به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛علی اکبریتبار در این خصوص اظهارداشت:شناسنامه جامعه روستایی را با هماهنگی دهیاران تدوین و طراحی کردیم؛ در این شناسنامه تمام اطلاعات روستاها از قبیل سال تشکیل، تعداد جمعیت و خانوار، وضعیت راه، جاده و سایر امکانات در آن قید شده که بر اساس آن میتوان بهترین برنامهریزیها را انجام داد.
اکبری تبار یکی از اقداماتی که در راستای ستاد بحران انجام شده است را تعمیر، تعویض و نوسازی ماشینآلات دهیاریها عنوان کرد و گفت: بیش از 30 خودرو داشتیم که در دهیاریها قابل استفاده نبودند. اما در حال حاضر تمام خودروها فعال شده، و انواع ماشین آلات در حال ارئه در سرویس و خدمات هستند.
اکبری تبار به مهاجرتهای روستایی اشاره کرد و افزود: مهاجرت محاسن و معایبی دارد؛ مهاجرت سبب گردش اقتصادی و اجتماعی و رشد روند شهرسازی خواهد شد؛ معایب آن نیز این است که اگر مسئولان برنامهریزی کلان نداشته باشند، مشکلات جدی در حوزه ترافیک و ساخت و سازهای غیرمجاز را به دنبال خواهد داشت.
اکبری تبار با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات بخشداری مرکزی بویراحمد تعامل گسترده بوده است.،گفت: حداقل هفتهای یک بار پاسخگویی به ارباب رجوع و ارتباطات چهره به چهره، با روستائیان داشتهایم.
وی افزود: بحث بودجه را نیز داریم و امسال قصد داریم تا پیش از سال نو، بودجه مام روستاها را ثبت کنیم.
بخشدار مرکزی بویراحمد در ادامه به اعطای کد روستایی به روستایی باباگوشی اشاره کرد و افزود: نام روستا را به پاگوشی تغییر دادیم و مصوب کردیم که کد روستایی به آن داده شود. مسئولان استانی نیز ورود کردند. برای اولین بار استاندار از این روستا بازدید کرد و طی ساعتها دیدار چهره به چهره با مردم روستا، مشکلات آنها را از نزدیک شنید.
اکبری تبار با بیان اینکه بخشی از خدمات را بدون اینکه مردم روستا مراجعه کنند، به آنها ارائه میدهیم گفت: شاید امسال برای اولین بار بود که نفت و آرد را میبردیم جلوی در خانهها توزیع میکردیم و مخاطرات روستاییان را به حداقل میرساندیم؛ اما با این وجود نیاز هست که بیشتر کار کنیم.
اکبری تبار یکی از نیازهای جامعه روستایی بویراحمد را بازدید میدانی از آنها و احصاء مشکلاتشان برشمرد و عنوان کرد: از 230 روستای بویراحمد، 195 روستا بازدید میدانی داشتیم؛ مشکلات آنها را احصاء کردیم و در کارگروههای مورد نظر، برنامههای لازم در مورد آنها را طرح کردهایم.
بخشدار مرکزی بویراحمد با بیان اینکه سیاست ما بر مسائل عمرانی و زیرساختی است، گفت: این اعتبارات ارزش افزوده را همگی برای کارهای عمرانی و زیرساختی در نظر گرفتهایم.
اکبری تبار با بیان اینکه ما باید اینها را ساماندهی کنیم، گفت: مشخص نیست متولی اصلی صدور پروانههای خارج از حریم کیست و به نظر میرسد که متولی قانونی نداریم. اما با بررسیهایی که کردیم به دستورالعملی رسیدیم که وزارت کشور به معاونت عمرانی داده و معاونت عمرانی هم این کار را به همیاری شهرداری واگذار کرده است.
اکبریتبار ادامه داد: به همین جهت نظارتهای فعالی روی دهیاران داریم. تابلوهای دهیاری و خدمات دهیاران را زیر نظر داریم و چنانچه تخلفی روی دهد حتماً رسیدگی خواهیم کرد.
اکبریتبار تأکید کرد: بخش زیادی از زبالهها و نخالهها هم مربوط به همین مسیرهایی است که در اراضی خارج از حریم قرار دارند.
وی یکی دیگر از موارد تعامل را، ارتباط با نیروی انتظامی و مجموعه کلانتریها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه روستاها به طور کلی از شرایط خاصی در مقایسه با شهر برخوردار هستند و نیاز به حفظ امنیت دارند، تعامل گستردهای با نیروی انتظامی برقرار کردهایم و برای اولین بار نشستهای با این نیروهای حافظ امنیت برگزار کردهایم.
وی با گلایه از بنیاد مسکن تأکید کرد: انتظار داریم این نهاد، کارش را بر اساس علمی بنا دهد و طرحهای هادی روستایی را بر اساس برنامهریزی انجام دهد.
بخشدار مرکزی بویراحمد با بیان اینکه 230 روستا در بخش مرکزی بویراحمد داریم، گفت: سرآبتاوه بزرگترین روستای استان و دومین روستای کشور به لحاظ جمعیت است.
اکبری تبار ادامه داد:بخشداری مرکزی بویراحمد، قریب به 700 نفر را نظارت میکند.
وی گفت: باید تعیین تکلیف شود مجوز صدور پروانههای خارج از حریم، با چه کسانی است؛ چرا که جمعآوری این زبالهها وظیفه آنهاست.
وی با بیان اینکه اعتبارات دهیاری دو منبع دارد، گفت: یکی منابع درآمدی بابت صدور پروانه و دیگری هم اعتبارات ارزش افزوده است.
بخشدار مرکزی بویراحمد با بیان اینکه برای اولین بار تمام مناقصات در سامانه ستاد ثبت میشوند، گفت: کمیسیون انطباق را فعال کردیم و حالا تمام مصوبات ما ثبت و کارشناسی میشوند.
بخشدار مرکزی بویراحمد اظهار داشت: بیش از 180 هزار نفر جمعیت در حوزه روستاها و حاشیهها داریم که نیازمند ارائه خدمات هستند و چنانچه برنامهریزی در مورد آنها صورت نگیرد، با مشکل اساسی مواجه خواهیم شد.
اکبریتبار نیز یکی از اقدامات خود در دوره حضورش در بخشداری مرکزی بویراحمد را امر مهم نظارت عنوان کرد.
وی افزود:در حالی که تا پیش از این، دفترچه عوارضی وجود نداشت و دهیاران به صورت سنتی عمل میکردند و سالانه به صورت غیرشفاف یک یا دو میلیون تومان به بهای عوارض و صدور پروانه اضافه میکردند، حال با این دفترچه، به عوارض دهیاریها سامان داده شده است.
وی افزود: اگر فردایی مدیری در جلسهای از ما اطلاعاتی بخواهد، ما این اطلاعات را داریم و در اختیار او قرار خواهیم داد.