غیبت تور اپراترهای بزرگ در نمایشگاه گردشگری تهران

 

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین نمایشگاه های این حوزه به شمار می‌آید که همه ساله با نزدیک شدن به فصل بهار و اوج فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و سفرهای نوروزی  برگزار می‌شود.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

 

 

 

 

 

گروه اجتماعی خبرگزاری برنا: پرونده شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران بسته شد و فعالان گردشگری را با اما و اگرها و انتقادهای فراوان تنها گذاشت.

اما چرا اکثر شرکت های مطرح و نقش آفرین این صنعت از غایبان اصلی نمایشگاه گردشگری تهران به شمار می آیند؟

۳- عدم زمان مناسب، نبود اهداف مشخص و عدم حمایت مالی و معنوی لازم از بازیگران اصلی گردشگری کشور و تور اپراتورها برای مشارکت حداکثری فعالان و تاثیرگذاران صنعت گردشگری در بزرگترین رویداد گردشگری کشور است، آن هم به دلایلی همچون عدم برنامه ریزی بلند مدت، نداشتن تبلیغات کافی و معرفی مناسب داخلی و بین المللی، عدم مشورت با ذی نفعان حوزه های مختلف و آسیب شناسی نمایشگاه های سال های گذشته موجب هدر رفتن بودجه های اختصاص یافته و عدم نتایج مناسب برای گردشگری کشور بوده و سطح نمایشگاه به عنوان رویدادی بین المللی را به محلی برای دورهمی های تعدادی از همکاران و یا نمایش و تشریفات بدل می کند تا فعالیت های تاثیرگذار و دارای خروجی اقتصادی برای صنعت گردشگری.

اگر چه در چندماهه اخیر به دلیل افزایش تحریم ها ،ناآرامی ها و…. بسیاری از تورهای ورودی کنسل شده است اما کنسل شدن هیچ گاه به معنای تعطیل شدن و خاموش بودن فعالیت کلیه حوزه های گردشگری نیست، به همین جهت به طور کلی علاوه بر ضعف های برنامه ریزی، زمان برگزاری، اطلاع رسانی و تبلیغات، عدم استقبال مناسب گردشگران و ذی نفعان مطرح گردشگری و شرکت های خارجی را می توان به عنوان آسیب های جدی در این رویداد مهم بیان کرد که ضروری است متولیان با ارزیابی کامل چالش ها و راهکارها با تشکیل شورای مشورتی با بخش خصوصی از امروز برای برگزاری موفق نمایشگاه در سال آینده اقدام شود.

بخوانید:  پرداخت بیش از 80 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان از سوی بانک رفاه کارگران

۴- این نمایشگاه در سال های نخست با هدف معرفی و نمایش تمام اجزای گردشگری آغاز به کار کرد ولی در سال های اخیر، نمایشگاه تهران محل نمایش فعالیت های میراث فرهنگی استان ها و رویکردهای نامعلوم بدل شده است.

چند سالی می شود که این نمایشگاه با دعوت از سفارتخانه های مقیم تهران و بخش گردشگری آنها  خود را در زمره بین المللی قرار داده، عنوانی که در مقایسه با استاندارها جهانی فاصله های زیادی دارد.

۶- عدم ثبت نمایشگاه گردشگری تهران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی، عدم تبلیغ بین المللی مناسب، عدم اطلاع بسیاری از شرکت های خارجی از این رویداد و نیز جای خالی مقامات گردشگری سایر کشورها کاملاً محسوس بود.

یادداشت: محسن قادری، فعال گردشگری 





۵- سفارتخانه ها به عنوان میهمانان بخش بین الملل در نمایشگاه حضور داشتند و شاید یکی از مهم‌ترین و بزرگترین ضعف های نمایشگاه گردشگری تهران را می توان عدم حضور شرکت ها و‌تور اپراتورهای خارجی  بیان کرد.

 

 

 

 

 

فارغ از مسائل برگزاری نمایشگاه، چگونگی، اهداف و زمان آن سالهاست مورد انتقاد بوده و با حاشیه روبرو است، یکی ازچالش های اصلی آن به دلایل پیش گفته عدم حضور و همراهی تور اپراتورهای بزرگ صنعت گردشگری است؛تور اپراتورهایی که مولد صنعت گردشگری، مارکتینگ و عرضه محصولات گردشگری را علاوه بر تولید و اجرای بسته های سفر عهده دار هستند و فعالیت آنها در عرصه داخلی و خارجی (ورودی و خروجی) چرخ رونق گردشگری را به حرکت درمی آورد. 

۲- نمایشگاه محل تعامل بازیگران اصلی صنعت و محل دیده شدن بخش خصوصی و اجزا گردشگری است، به صورت تخصصی وعمومی،b2bوb2c

بخوانید:  محسن تنابنده فاش کرد/ یک ازدواج اجباری+ویدیو

۱-‌ به زعم بسیاری از کارشناسان گردشگری، زمان برگزاری نمایشگاه، نیمه دوم بهمن ماه و نزدیکی برگزاری آن با نمایشگاه های بزرگ گردشگری جهان، عدم زمان مناسب برای معرفی سفرهای خروجی و…… است که در این رابطه فعالان گردشگری پیشنهاد دارند که نمایشگاه  گردشگری تهران برای حضور هرچه گسترده تر بخش های مختلف در آبان ماه هرسال برگزارشود.


آیا این خبر مفید بود؟