فراخوان نهمین فصل چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری از کلیه‌ی علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور ـ به غیر از کلانشهر تهران ـ دعوت می‌کند ایده‌های اولیه‌ی خود را در این مسیر تا تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۱ از طریق پست‌الکترونیکی [email protected] به دبیرخانه‌ی پروژه‌ی ملی جامع آموزش درام‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت، «چهارفصل تئاتر ایران»، ارسال نمایند.

همچنین مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های آن مرکز دو اثر «رؤیای اشتیاق» نوشته‌ی مهدی غلامحیدری از استان البرز و «سپیدار مادر» نوشته‌ی رضا عاشوری‌فر از استان گیلان را برگزیده‌ی نهایی هیئت‌علمی فصل هشتم پروژه‌ی چهارفصل تئاتر ایران معرفی کرد و تصریح کرد که آثار منتخب فصل هشتم، مطابق روال دور نوین این پروژه، در نوبت چاپ در مجموعه‌ی فصل سفید قرار گرفتند.

در متن این فراخوان چنین آمده است:

«آنچه نخستین نسل از درام‌های جهان در نظر پژوهنده می‌آورد، جایگاه قدسی و والای مضامین موجود در تئاتر و فاصله‌اش با انسان اسپنجی و یا نسبت این انسان با جهان فراتر از خود است. این مفهوم یادآور نکته‌ی ساده‌ای است: تئاتر از بدو پیدایش خود از اصیل‌ترین آبشخورش یعنی مفاهیم ماورایی بهره برده و طی اعصار برای پالوده کردن زیست نسل بشر از توجه به مفهوم کلان «ماورا» ـ  در حوزه‌های مختلف ـ از آن استفاده کرده است. جالب‌تر آنکه همین نگاه در ژانرهای مختلف تئاتر بروز یافته حتی زمینه‌ساز آثاری کم‌شمار در ژانر وحشت در تئاتر شده است و این بدان معناست که مفهوم «ماورا» از رنگ‌های قدسی و برکت‌بخشیِ مضامین حوزه‌ی دین و معانیِ آسمانی آغاز شده تا رنگمایه‌های هیجان‌انگیز هراس‌آور پیش می‌رود.

بخوانید:  پیروزی سخت ناپولی برابر هلاس‌ ورونا

آقاخانی تأکید کرد آثار تأییدشده‌ی فصول گذشته در قالب مجلدهایی موسوم به «فصل سفید» با معرفی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری توسط نشر سوره‌ی مهر به چاپ رسیده‌اند.

انتهای پیام/

برای تکمیل، گفتنی است آثاری که از مراحل سه‌گانه‌ی نگارش عبور کنند و از نظر کیفی مورد تأیید اعضای هیت‌علمی فصل قرار بگیرند، توسط نشر سوره‌ی مهر به چاپ می‌رسند.»

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری نهمین فصل از پروژه‌ی چهارفصل تئاتر ایران را با عنوان «تئاتر و ماورا» برگزار می‌کند.

فراخوان نهمین فصل چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف