نکتۀ نگران کننده برای پژوهشگران موفقیت بیشتر چنین ویدئوهایی برای جذب مخاطب است! برای مثال محتوایی حاوی تصاویری از صحنههای تیراندازی در یک مدرسه که توسط محققان در این پژوهش بررسی شد، بالغ بر یک میلیون بار دیده شده بود!
گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ پژوهشگران مؤسسه غیرانتفاعی آمریکایی «پروژه شفافیت فناوری» (Technology Transparency Project) به تازگی در پژوهشی کاربردی تلاش کردند تا دریابند که میان سطح خشونت و استفاده از اسلحه در بین آمریکاییها با توصیههای ویدئویی یوتیوب ارتباطی وجود دارد یا چنین چیزی درست نیست.
آیا این خبر مفید بود؟
انتهای پیام/
پژوهشگران مذکور برای انجام آزمایش مورد اشاره، حسابهایی با رفتار کاربری مشابه نوجوانان پسر ۹ و ۱۴ ساله ایجاد کردند که بخشی از آنها رفتاری همچون افراد معمولی و گروهی دیگر کنشگری مانند طرفداران ویدیئوهای مرتبط با بازیهای ویدئویی داشتند.
ولی پل در پاسخ به این ادعای سخنگوی یوتیوب تصریح کرد: «در گزارش ما صراحتاً آمده است که حساب برای کودکان نه ساله ایجاد شده است. صرف نظر از ابزار کنترلی والدین در یوتیوب، والدینی که نمیخواهند محتوای مضر به فرزندانشان توصیه شود، باید بدانند این شرکت راهی برای خاموش کردن الگوریتم فراهم نکرده است.»
سخنگوی یوتیوب در واکنش به این گزارش مدعی شده است: «در بررسی روششناسی این گزارش، نتیجهگیری قطعی برای ما دشوار است. به عنوان مثال، در این مطالعه آمار کلی ویدیوهایی که به حسابهای آزمایشی توصیه شدهاند و همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه راهاندازی حسابهای آزمایشی ارائه نشده است.»
کیتی پل، مدیر پروژه شفافیت فناوری، این رفتار را ناقض سیاستهای کلی یوتیوب میداند و اعتقاد دارد که امکان انحراف کودکان و نوجوانان به مسیری خطرناک از این طریق وجود دارد. وی همچنین پژوهش مذکور را مصداقی عینی از شکست یوتیوب در کنترل کیفیت محتوا تلقی میکند.