48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد

خبرگزاری برنا؛ ایران کشوری برخوردار از ظرفیت‌های بالای دانشی و تخصصی در حوزه طب سنتی و اسلامی است که روزگاری در این زمینه پیشتازی می‌کرد. وجود دانشمندانی همچون ابوعلی سینا نیز بر سبقه روشن و افتخارآمیز کشورمان در حوزه طب سنتی تاکید دارد.

احیای نظام درمانی سنتی و گسترش تولید گیاهان دارویی یکی از اقداماتی است که در کشور دنبال می‌شود تا طب سنتی ایرانی به دست فراموشی سپرده نشود و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

گام‌هایی که به شکل مشترک توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برداشته شده است.


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/







48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد

از دیگر اقدامات می توان به «برقراری همکاری‌های بین المللی»، «انجام مطالعات تطبیقی بین‌المللی»، «تاسیس شبکه تحقیقاتی»، «حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی»، «پوشش بیمه خدمات طب سنتی»، «تهیه منشور جهانی مبانی طب ایرانی»، «تاسیس موزه احیاء» و «حمایت زیرساخت‌های فناوری» اشاره کرد.





منبع

اقداماتی چون «ارتباط با مراکز قانون گذاری»، «تعیین مقررات تاسیس مراکز آموزشی»، «ایجاد نهادهای خدمات رسانی»، « تدوین نظام نامه ارائه خدمات»، «به کارگیری خدمات طب سنتی»، «ارائه بسته خدمات طب سنتی»، «تدوین محتوی آموزشی»، « توانمندسازی گروه‌های اجتماعی»، « ترویج آموزه‌های اسلامی»، « ترویج سبک زندگی سالم»، « ترویج اصول 6گانه»، «الگوی سلامت مادر و کودک»، «بانک اطلاعاتی داروهای سنتی»، «تدوین آیین نامه نظارت»، «استانداردسازی خدمات»، «تعیین ظرفیت نیروی موردنیاز» و «ایجاد گرایش و رشته تخصصی» از جمله آنها است.

در واقع امروز ایرانیان میراث‌دار چنین دانشمندانی هستند و همین موضوع مسوولیت متخصصان و مدیران این حوزه را برای احیای دوباره طب سنتی سنگین‌تر می‌کند. از جمله راهکارهای آن هم ترغیب دانشمندان، مسئولان، ‌اساتید و دانشگاهیان برای ورد هدفمند به صنعت گیاهان دارویی و اجرای پروژه‌های ملی است. اقداماتی که بتواند به احیای این صنعت کهن ایرانی در داخل و خارج کشور کمک کند.


|