اولین پالایشگاه محصولات زایمانی در ایران راه اندازی می شود/جمع آوری ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف

وی اظهارداشت: در آینده میتوانیم زمینه صادرات محصولات ناشی از زایمان را فراهم و ارزآوری مناسبی را نصیب کشور کنیم. 

ضرابی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین نمونه سلول های بنیادی در استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس جمع آوری شده و تاکنون توانسته ایم با همکاری مردم بیش از 185 هزار نمونه خون بند ناف را جمع آوری و نگهداری کنیم.

اولین پالایشگاه محصولات زایمانی در ایران راه اندازی می شود

photo_2023-02-20_00-29-41

جمع آوری 185 هزار نمونه خون بند ناف در کشور


آیا این خبر مفید بود؟

وی بیان کرد: همه کسانی که تطابق ژنتیکی دارند می توانند از سلول های بنیادی استفاده کنند که برای سلول های خون ساز نیازمند تطبیق ژنتیکی هستیم اما برای سلول خون ساز به این تطبیق نیازی نیست.

8889

مدیرعامل شرکت فنآوری های بن یاخته های رویان در ادامه این گفتگو خبر خوبی داد و گفت: با دستیابی به دانش تخصصی و یافته های جدید و ضرورت حودکفایی در این علم جدید در سال آینده « پالایشگاه محصولات زایمانی» در کشور راه اندازی خواهد شد که امکان تولید 20 محصول از بند ناف مهیا می شود.

 

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

ضرابی اظهارداشت: در بند ناف حدود 80 تا 200 لیتر خون موجود است که سلول های بنیادی آن می تواند در درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار گیرد. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فنآوری های بن یاخته های رویان در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین مهمترین اقدامات انجام شده و برنامه های آینده را تشریح کرد.

ضرابی در ادامه تصریح کرد: در مرکز جمع آوری خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین که بیش از هشت سال سابقه فعالیت دارد تاکنون 2500 نمونه جمع آوری شده اما ظرفیت آن بیش از این میزان است و در این راستا به کمک رسانه ها و فرهنگ سازی امیدواریم بتوانیم شاهد استقبال بیشتری از این فعالیتها باشیم.

بخوانید:  لیگ ملت‌های والیبال 2022؛ وادی: حیف شد

ضرابی اضافه کرد: با مطالعات انجام شده امیدواریم بتوانیم از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ام اس، هم استفاده کنیم زیرا در دنیا پاسخ سلول درمانی به این بیماری موفق بوده و در ایران روی 10 بیمار ام اس در حال درمان هستیم که امیدواریم جواب دهد.

photo_2023-02-20_00-26-44

این مسئول یادآورشد: امروز بزرگترین بانک خون بند ناف جهان پس از چین را به خود اختصاص دهیم که این میزان ذخیره سازی می تواند پشتوانه خوبی برای درمان بیماری های خاص باشد.

کارآزمایی بالینی با سلول های بنیادی

این مسئول تصریح کرد: سلول درمانی با دارو درمانی تفاوت دارد زیرا با دارو فقط علائم بیماری از بین می رود اما در سلول درمانی شما به صورت ریشه ای بیماری را از بین می برید به همین دلیل قوانین سلول درمانی از سوی دولت ها بسیار سخت گیرانه است.

مدیرعامل شرکت فنآوری های بن یاخته های رویان اظهارداشت: در کنار 185 هزار نمونه خون بند ناف که از سراسر کشور جمع آوری شده تعداد 100 نمونه خارجی هم که بیشتر متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور است جمع آوری و ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت فنآوری های بن یاخته های رویان اظهارداشت: این موفقیت و جایگاه برتر به واسطه دستیابی به دانش جداسازی سلول های بنیادی  از منابع مختلف، تبدیل آن به سلول دیگر و سلول تخصصی و نگهداری در مدت طولانی بدست آمده و کسب این دانش بسیار ارزشمند است.

وی گفت: از سلول های بنیادی برای درمانی بیماری هایی چون تالاسمی، سکته مغزی، آلزایمر، بیماری تنفسی، کاهش ایمنی بدن، انواع سرطان خون و کم خونی مادرزادی استفاده می شود و این کشف جدید بشری تحول خوبی در علم پزشکی ایجاد کرده است.

بخوانید:  تشکیل پرونده رتبه بندی برای ۹۳۰ هزار معلم

ضرابی یادآورشد: با راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی می توانیم ضمن تولید محصولات مختلف از بند ناف و ذخیره سازی اصولی آنها برای صادرات محصول هم تدبیر و برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

ضرابی تصریح کرد: چشم انداز اصلی ما این است که بتوانیم فرآوری محصولات زایمان را به طور کامل انجام داده وبه مرحله ای برسیم که این محصولات را دیگر ضایعات و زباله بیمارستانی ندانیم و در گام بعدی از این سلول ها برای درمان حداقل 5 بیماری عصبی لاعلاج و یا صعب العلاج استفاده کرده و برای صادرات آن نیز اقدام کنیم.انتهای پیام

وی گفت: معمولا حدود 2 تا 3 درصد زایمان ها امکان ذخیره سازی خون بند ناف را دارد و در این راستا سالانه 25 هزار نمونه خون بند ناف از یک میلیون تولد جمع آوری می شود.

ضرابی گفت: ایران در حوزه دانش سلول های بنیادی در منطقه در رتبه نخست و در جهان در جایگاه دوازدهم قرار دارد و این توانمندی افتخارآمیز است.

وی بیان کرد: با راه اندازی 40 دفتر نمایندگی در استانهای کشور تلاش شده ضمن جمع آوری خون بند ناف موضوع سلول های بنیادی مورد توجه همه اقشار قرار گیرد تا از مزایای آن در درمان بیماری ها استفاده کنیم.

دکتر-حسین-شهریاری-سلامت-کودکان-تغذیه-کودک-فرزند-محیط-زیست-ژنتیک-بانک-خون-بند-ناف-آزمایشگاه-پاتولوژی-آزمایش-خون-salamatkoodakan

چشم انداز آینده/  صادارت دانش فنی سلول بنیادی به کشورهای دیگر

 





وی گفت: سلول درمانی هم بسیار مهم است و این مفهوم را دارد که در هر بیماری که آسیب سلولی هست امکان کاربرد آن وجود دارد و برای نمونه برای یک نفر که سکته قلبی کرده می توانیم سلول بنیادی قلب را تعبیه کنیم و یا سلول بنیادی انسولین ساز را برای درمان دیابت بکار گرفته و به نتیجه رسید. 

ضرابی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 7 میلیون نمونه خون بند ناف در بانکهای جهان ذخیره شده و این ظرفیت ارزشمند پتانسیل درمان 80 نوع بیماری خونی و غیر خونی را دارد.

بخوانید:  شاخص کیفیت هوای تهران در آستانه ورود به مرز آلودگی

وی در ادامه اظهارداشت: در شرایط کنونی بجز پرده جنینی، بقیه ضمائم وارداتی است و هزینه های سنگینی دارد و امروز در خون بند ناف اگر نیازمند واردات باشیم برای هر نمونه سلول بنیادی خونساز برای پیوند به 3500 یورو نیازمندیم و یا یک «پرده جنینی» در ابعاد 10 در 10 یک میلیون تومان قیمت دارد.

ضرابی در ادامه بیان کرد: همچنین از سلول های بنیادی برای کارآزمایی بالینی هم استفاده می شود که تاکنون 120 کودک 4 تا 14 سال تحت پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف قرار گرفته اند.

1591016623-500000000

وی یادآورشد: در جهان 400 مورد کارآزمایی بالینی انجام شده که فلج مغزی، اوتیسم، ضایعه نخاعی و سرطان خون هم از آن جمله است.

ضرابی تصریح کرد: امروز به این باور رسیده ایم که در هر تولدی ، یک تولد دیگر نهفته و اگر یافته ها و دانش بشری به ناشناخته ها دست یابد اتفاقات دیگری در زندگی بشر رخ خواهد داد.

photo_2023-02-20_00-29-29

وی یادآورشد: ذخیره سازی هر نمونه خون بند ناف حدود 6.5 میلیون تومان هزینه دارد که با وضعیت موجود احتمال افزایش این هزینه در سال آینده نیز وجود دارد.

این پزشک گفت: در مورد ضمائم زایمانی هم خوشبختانه دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم و قادریم از این محصولات مانند خون بند ناف، پرده جنین و مایع جنینی و رگ بند ناف که در سال های گذشته دور ریختنی محسوب می شد امروز با یافته های جدید پس از زایمان از آنها استفاده کنیم. 

ضرابی در ادامه گفت: امروز قادریم با انتقال دانش فنی برای راه اندازی بانک خون بند ناف، مرکز ناباروری و سلول درمانی در کشورهای همسایه اقدام کنیم.

ضرابی بیان کرد: حدود 20 قلم ضمائم زایمان می تواند پس از تولد نوزاد و زایمان مادر مورد استفاده قرار گیرد و هر کدام ارزش خاص خود را دارد.