تعیین سقف قیمت، اروپای بی گاز را نجات نخواهد داد/ اتکای ۴۰ درصدی اروپا به گاز روسیه به ۸ درصد تنزل پیدا کرده است

از لحاظ تاریخی، قیمت گاز در هاب TTF به عنوان معیاری برای تحویل گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا استفاده شده است. اما کاهش عمده عرضه گاز روسیه در سال جاری قیمت TTF را بسیار گرانتر از قیمت LNG در سایر مناطق کرده است.

سقف قیمت تمام گاز

کمیسیون در ماه سپتامبر سقف قیمت گاز روسیه را پیشنهاد کرد، اما پس از مقاومت کشورهای اروپای مرکزی و شرقی که نگران بودند مسکو با قطع گازی که هنوز برای آن‌ها ارسال می‌کند، اقدام تلافی جویانه کند، این ایده را کنار گذاشت. اروپا پیش از حمله مسکو به اوکراین، تقریباً 40 درصد گاز خود را به روسیه متکی بود. این سهم با کاهش عرضه روسیه به اروپا به 8 درصد کاهش یافته است.

به این نکته باید اشاره کرد که برخی از منابع صنعتی پیشنهاد کرده‌اند که صنعت باید به تنهایی معیار جدیدی ایجاد کند و موفقیت آن بستگی به این دارد که آن صنعت از گاز استفاده می‌کند یا خیر.

در این راستا در نشست هفته گذشته، رهبران اتحادیه اروپا از بررسی این ایده استقبال کردند، با این وجود برخی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا معتقدند که هنوز در مورد این پیشنهاد، ابهاماتی نظیر تاثیر افزایش قیمت‌ها، بالاتر از قیمت‌های تعیین شده بر توانایی خرید کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد.


آیا این خبر مفید بود؟

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، یکی از مباحثی که این روزها مقامات اروپایی در گیر آن هستند، یافتن راه‌حل‌هایی جهت کاهش قیمت سوخت است. به طوری که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا هفته گذشته از وزرای خود و کمیسیون اروپا خواستند تا به سرعت در مورد موضوع “سقف قیمت گاز” تصمیم گیری کنند. بدین منظور که برای خرید گاز، محدوده مشخصی را تعیین کنند و از خرید گاز با قیمت بالاتر منصرف شوند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که برخی از دیپلمات های اتحادیه اروپا گفتند که سقف قیمت کمک چندانی به کاهش قیمت گاز اروپا نمی‌کند و بیشتر به عنوان یک حرکت ژئوپلیتیکی برای کاهش درآمد مسکو است.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته گفت که اتحادیه اروپا باید به طور خاص برای گاز مورد استفاده تولید برق، سقف قیمتی را بررسی کند. اما در تحلیلی که روز دوشنبه با کشورهای اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد، کمیسیون هشدار داد که این طرح می‌تواند مصرف گاز اروپا و صادرات برق یارانه‌ای اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

از این رو در اروپا پیرامون سقف قیمت گاز دو نظر وجود دارد، فرانسه، ایتالیا، لهستان و 12 کشور دیگر به علت قیمت بالای گاز به دلیل عدم عرضه گاز روسیه به اروپا، ماه گذشته خواستار تعیین سقف قیمت برای این محصول استراتژیک شدند، از طرفی کشورهایی نظیر آلمان (بزرگترین خریدار گاز اروپا) و هلند، مخالفان این طرح شناخته می‌شوند.

سقف قیمت گاز روسیه

این به این دلیل است که در شرایط کمبود عرضه، مناطقی که نیاز فوری به گاز دارند، ممکن است دیگر نتوانند برای اطمینان از امنیت کافی از سایر کشورها گاز مورد نظر خود را تامین کنند. در مقاله این کمیسیون آمده است، اگر تامین کنندگان خارجی گاز را برای خریداران خارج از اروپا که قیمت ها بالاتر است، بفرستند، سقف باعث ایجاد اختلال در عرضه می‌شود.

بخوانید:  پناهگاه‌های زیر زمینی برای ثروتمندترین افراد جهان+تصاویر

از طرفی اسپانیا و پرتغال طرحی را برای انجام این کار در ماه ژوئن اجرا کردند که به کاهش قیمت برق محلی کمک کرد اما در همان زمان مصرف گاز اسپانیا افزایش یافت.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





15 کشور اتحادیه اروپا ماه گذشته از کمیسیون درخواست کردند که سقف قیمتی گسترده‌ای را برای تمام معاملات عمده فروشی گاز پیشنهاد کند و گفتند که این به مهار تورم فزاینده کمک می‌کند.

سقف قیمت گاز مورد استفاده تولید برق

معیار جدید قیمت گاز

استدلال آن‌ها این است که محدودیت قیمت می‌تواند باعث افزایش تقاضای گاز شود از طرفی افزایش عرضه نیز باعث کمبود این محصول شده و متاقضیان و خریداران با مشکل روبرو می‌شوند. با این حال اروپاییان سعی دارند، سقف قیمت گاز را پویا کنند و این طرح را در دستور کار خود قرار دهند.

به نظر می‌رسد، کمیسیون قوانین اتحادیه اروپا، مصمم به اجرایی کردن قیمت سقف پویا است. زیرا هفته گذشته، از کشورها درخواست کرد، پیشنهاد محدودیت قیمت “پویا” در مرکز گاز هلند که معیار گاز قیمت گاز اروپا شناخته می‌شود را بپذیرند. این کمیسیون معتقد است که محدودیت موقت قیمت در معاملات به عنوان “آخرین راه حل” در صورت افزایش قیمت‌ها آغاز خواهد شد و از جمله کارهایی که باید صورت گیرد، عدم افزایش تقاضای گاز اروپا خواهد بود.

شایان ذکر است این ایده منعکس کننده طرحی است با عنوان “راهروی قیمت پویا” که در اوایل ماه جاری توسط بلژیک، یونان، ایتالیا و لهستان، جهت محدوده قیمتی با ارزش کمتر از قیمت بازار در معاملات عمده فروشی گاز ارائه شد.

بخوانید:  پایان کار نخستین اجلاس جهانی جوانان در گردشگری

در حالی که سقف قیمت یک راه حل موقت است، کمیسیون خواهان یک معیار قیمت جایگزین پایدارتر برای گاز در اروپا است و از تنظیم کنندگان انرژی اتحادیه اروپا خواسته است تا 31 مارس 2023 یکی از آنها را راه اندازی کنند.

کمیسیون هشدار داد که اجرای این طرح در سراسر اتحادیه اروپا (ایده مورد حمایت فرانسه) می‌تواند شاهد افزایش تقاضای گاز اتحادیه اروپا تا 9 میلیارد متر مکعب باشد و نیاز به اقداماتی برای جلوگیری از انتقال برق ارزان‌تر ناشی از آن به کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند بریتانیا دارد.

کمیسیون در مورد سقف گسترده تردید داشته است. در مقاله‌ای که ماه گذشته گزینه‌های مختلف را تحلیل می‌کرد، گفت که راه‌اندازی چنین سقفی می‌تواند پیچیده باشد، خطراتی برای امنیت انرژی ایجاد کند و جریان سوخت بین کشورهای اتحادیه اروپا را مختل کند.