تمیز کردن آثار باستانی بدون استفاده از مواد شیمیایی با فناوری پلاسما

حسینی در خصوص دستگاه تمیزکننده پلاسمایی که برای قطعات میراث فرهنگی و آثار باستانی ساخته شده گفت: آثار باستانی با گذشت زمان به انواع آلودگی‌ها و مواد مختلف آلوده می‌شوند که از بین بردن و پاک کردن آنها با استفاده از  روش‌های سنتی، نیازمند به کارگیری اسیدها یا مواد خورنده شیمیایی است که احتمال دارد به آثار باستانی آسیب برساند. این در حالی است که می توان با کمک فناوری پلاسما و بهره‌گیری از پلاسمای گاز اکسیژن یا پلاسمای هیدروژن و یا پلاسمای آرگون و بدون استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی، آلودگی‌های سطحی آثار باستانی را از بین ‌برد.



منبع

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های ستاد اپتیک و کوانتوم و معاونت علمی ریاست جمهوری دستگاه پلاسمایی را تولید کرده ایم که پلاسمای سرد تولید می‌کند و در صنایع غذایی، پزشکی و محصولات و مواد حساس به دما از جمله قطعات میراث فرهنگی کاربرد دارد.

خبرگزاری برنا؛ سید ایمان حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: حوزه فعالیت این شرکت که در سال 1393 تاسیس شده، فناوری پلاسما است و در حال حاضر 10 محصول دانش بنیان را به تولید رسانده‌ایم. فناوری پلاسما از صنایع غذایی و پزشکی گرفته تا تولید انرژی، زباله سوزی، لایه نشانی لایه‌های نازک و نانومتری و تولید قطعات میکروالکترونیک کاربرد دارد.