ذخیره‌سازی راه‌حل فراموش شده جبران ناترازی/ ۲۲ درصد گاز اروپا از طریق ذخیره سازی تامین می‌شود

با وجود اینکه در ایران حدود 40 ساختار زمین شناسی با پتانسیل ذخیره‌سازی وجود دارد، تنها 1.7 درصد ذخیره‌سازی گاز صورت می‌گیرد. این در حالی است که ظرفیت ذخیره‌سازی در کشورهای اروپایی به طور میانگین 22درصد، روسیه 19 درصد و آمریکا 16 درصد است. با این حال با بهره‌برداری از 40 پروژه مذکور می‌توان بخش قابل توجهی از کسری 200 میلیون متر مکعبی زمستان را پوشش داد.

صرفه بهینه‌سازی بر واردات

شایان ذکر است که پروژه ذخیره سازی گاز ایران، در دولت یازدهم با استدلال عدم درآمدزایی منحل گردید. چنانچه مدیر عامل وقت شرکت ملی گاز ایران، حمیدرضا عراقی با تاکید بر اینکه ماموریت این شرکت گازی، اقتصادی نبوده و اصطلاحا درآمدزا نیست، تصریح کرد: از این رو با توجه به اینکه واگذاری این شرکت‌ها از طریق خصوصی سازی جذاب نیست، تصمیم به انحلال آن‌ها گرفتیم.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


3

یکی از راه‌های کنترل ناترازی، استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در فصول گرم و استفاده از آن در فصول سرد، به عنوان راه‌حلی مطمئن در دنیا است. از این رو ذخیره‌سازی زیر زمینی گاز طبیعی (UGS)، ذخیره به صورت مایع (LNG) یا ذخایر هیدرات گازی (NGH) از متداول روش‌های ذخیره سازی در دنیا محسوب می‌شوند.

شایان ذکر است که مجموع ظرفیت ذخیره سازی گاز در دنیا 422 میلیارد متر مکعب با توان تخلیه 7286 میلیون متر مکعب در روز است. از طرفی طبق گزارش موسسه مطالعاتی سولوشن با عنوان “ذخیره‌سازی گاز؛ گزینه مطمئن جبران ناترازی”، «80 % این ظرفیت، در مخازن تخلیه‌شده گاز و نفت و مابقی در مخازن آبده و گنبدهای نمکی است. در اوایل 2020 ، 58 پروژه ذخیره سازی با ظرفیت 41 میلیارد متر مکعب در دست احداث بودند که 41 %  آن‌ها در چین قرار دارد. علاوه بر این 97 پروژه آتی با ظرفیت 82 میلیون متر مکعب نیز در دنیا برنامه‌ریزی شده است.»

بخوانید:  دلبری خلیل‌زاده برای کی‌روش

2





منبع

طبق گزارش موسسه مطالعاتی سولوشن “با فرض لزوم تحویل روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز در 3 ماه سرد سال، ذخیره سازی در مخازن تخلیه شده موجود در کشور و تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی نهایتا قیمتی معادل 19 سنت خواهد داشت (5 سنت هزینه ذخیره سازی + 14 سنت قیمت فروش گاز). علاوه بر هزینه کم‌تر، از منظر ریسک نوسانات قیمت گاز یا امنیت تأمین گاز، ذخیره سازی گزینه‌ای مطمئن تر از بقیه گزینه هاست.

1

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، بررسی آمار نشان می‌دهد که مصرف گاز کشور در ماه‌های سرد سال 7 برابر بیشتر از مصرف تابستان کشور است و این در حالی است که سبد انرژی کشور محدود بوده از طرفی در بحث تولید نیز کشور بیش از این اندازه توان تولید ندارد.


آیا این خبر مفید بود؟


از منظر اقتصادی نیز ذخیره‌سازی به صرفه‌ترین راه است چراکه در مقابل ذخیره سازی گزینه‌هایی مانند واردات گاز به وسیله خط لوله یا LNG موجود است که با توجه به عدم داشتن زیر ساخت‌های LNG این عملیات امکان پذیر نبوده و هزینه انتقال به وسیله خط لوله نیز بالاتر است.


ذخیره‌سازی راه‌حل فراموش شده جبران ناترازی/ 22 درصد گاز اروپا از طریق ذخیره سازی تامین می‌شود

انتهای پیام/