سوآپ گاز روسیه، معامله پایاپای و برد برد تهران-مسکو/ صرفه‌جویی در انتقال گاز از جنوب به شمال با سوآپ گازی

انتهای پیام/

وی گفت: سوآپ یک نوع معامله پایاپای محسوب می شود که سود قابل توجهی برای هر دو طرف دارد. این سیاست به مسکو کمک می کند، گازش را با وجود تحریم ها از طریق ایران به فروش برساند؛ تهران نیز از مزایای اقتصای و سیاسی این پروژه بهره مند می شود؛ امیدوارم این طرح الگوی خوبی باشد و از آن در ارتباط با سایر کشورهایی که روابط استراتژیک با کشورمان دارند، استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، از آنجائیکه صادرات گاز از طریق خطوط لوله صورت می گیرد، پیدا کردن بازارهای جدید برای مسکو به جای اروپا کار ساده ای نیست.

تهران می‌تواند با خرید این گاز با قیمت مناسب و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرف هزینه و انتقال به شمال، از جنوب (محل تولید) و با قیمت بالاتر به کشورهایی همچون پاکستان و عمان صادر کند و یا حجم صادرات گاز به کشور عراق و ترکیه را افزایش دهد.

 

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

وی اظهار داشت: امکان انتقال این دانش به کشورمان بر اثر افزایش همکاری ها وجود دارد. ما هم دومین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان هستیم و نیاز به تکنولوژی های سطح بالا داریم تا از منابع خود بهره برداری کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: واقعیت این است که کشورهای همسایه در دوران تحریم می توانند کمک زیادی به ما کنند. به همین دلیل افزایش ارتباطات با همسایگان در دولت سیزدهم به درستی در دستور کار قرار گفته است.

بخوانید:  تبلیغات کاندیداهای مجلس دوازدهم آغاز شد
حضور شهریار حیدری نماینده مجلس در خبرگزاری برنا

نظرات شهریار حیدری نایب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا نظرات خود را بیان کرد.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

در بین کشورهای در دسترس مسکو، ایران ظرفیت های لازم را برای انجام این کار دارد. در حال حاضر زیرساخت واردات سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از دو مسیر آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد.

این در حالی است که روسیه به راحتی مشتریان جدید نفتی در شرق آسیا پیدا کرد. اما مسکو در زمینه گاز باید چاره اندیشی دیگری انجام دهد. در همین ارتباط، سیاست سوآپ یا خرید گاز روسیه توسط همسایگان مطرح شده است.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز


آیا این خبر مفید بود؟

در رابطه با تخمین درآمدهای ارزی کشور نیز باید گفت: طبق آمار بورس انرژی، حتی در صورتی که فقط ۱۵ درصد از گاز مازاد روسیه برای تامین نیروگاه‌های ایران و جلوگیری از سوزاندن سوخت مایع استفاده شود، صادرات گازوئیل و نفت کوره آزاد شده می‌تواند درآمد ۶ میلیارد دلاری نصیب کشورمان کند. این رقم به غیر از درآمد حاصل از سوآپ گاز روسیه و برداشت سهم ترانزیتی ایران خواهد بود.

حیدری خاطرنشان کرد: همکاری هایی از جنس سوآپ گاز روسیه می تواند به تعمیق روابط سیاسی و دیپلماتیک کشورها منجر شود. همچنین انتقال دانش متقابل نیز می تواند از دیگر مزایای این طرح باشد؛ روسیه کشور اول جهان به لحاظ گاز است و تکنولوژی های بالایی در اختیار دارد.

حیدری گفت: در شرایط فعلی امکان افزایش سطح روابط با مسکو و بهره مند شدن از این فرصت برای انتقال فناوری ها وجود دارد؛ امروز هر کشوری که از تکنولوژی بالاتری برخوردار باشد، می تواند بیشتر از منابع گازی اش بهره برداری کند؛ به نظر می رسد، در حال حاضر که روسیه تحت تحریم قرار گرفته است و ایران نیز در موقعیت جغرافیایی خوبی به لحاظ واسطه ای قرار دارد، فرصت خوبی برای بهره مندی از توانمندی های فنی مسکو وجود دارد.

بخوانید:  اولین دوره المپیاد ورزش های ساحلی و دریایی در منطقه آزاد انزلی

وی در پایان افزود: روسیه نیز یکی از کشورهای قدرتمند جهان و منطقه است که روابط مناسبی با ایران دارد. در دولت سیزدهم مناسبات سیاسی بهتری با مسکو برقرار شده و همین امر بستری را برای تأمین منافع دو طرف ایجاد کرده است.

 





نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: این سیاست به لحاظ سودآوری برای جمهوری اسلامی مناسب است؛ استفاده از گاز روسیه در شمال کشور باعث می شود نیاز ما به انتقال گاز از جنوب به شمال از بین برود و از این نظر صرفه جویی اقتصادی خواهیم داشت.

حیدری با اشاره به اینکه استفاده از مزیت همسایگی و جغرافیایی که امروز برای جمهوری اسلامی در ارتباط با سوآپ گاز روسیه پیش آمده معمولاً مرسوم است و کشورهای مختلف از آن بهره می برند، تصریح کرد: از این شرایط می توان به عنوان یک الگوی خوب استفاده کرد؛ این نوع همکاری ها به تعمیق روابط دو کشور منجر می شود و برای هر دو طرف سود دارد.