صرفه جویی ۴ میلیارد دلاری واردات بنزین با استفاده از CNG / بیش از نیمی از ظرفیت CNG کشور خالی است

اتفاق گفت: در صورتی که اگر روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور که به علت استفاده از گاز صرفه جویی می‌شود را در یک سال و قیمت ۵۰ سنت بنزین صادراتی ضرب کنید به این نتیجه می‌رسید که سالانه ۴ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود در صورتی که ما قابلیت افزایش دو برابر داریم و میزان صرف جویی نیز می‌تواند به ۸ میلیون دلار در سال نیز برسد.

وی گفت: مصرف بنزین در سال ۸۱ برابر با ۶۱ میلیون لیتر در روز بوده که با اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودرو ها میانگین مصرف روزانه بنزین در پایان سال ۱۳۹۰ برابر با ۶۰ میلیون لیتر بود که بر اساس شدت مصرف باید ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میکردیم که از این مصرف ۶۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون متر مکعب CNG با بنزین جایگزین شده و در نتیجه مصرف بنزین اینگونه کاهش پیدا کرده است.


آیا این خبر مفید بود؟

به گزارش خبرگزاری برنا، علی محمودیان مدیر اجرایی در نشست خبر اتحادیه سوخت های جایگزین و صنایع وابسته گفت: از بی نظیرترین اتفاق‌هایی که در نیم قرن اخیر در کشور به وقوع پیوست، توسعه صنعت CNG بود چنانچه در بازه‌های زمانی خاص که مصرف بنزین بین ۳ تا ۶ درصد در سال رشد داشته تنها نقطه ای که باعث نوزولی شدن مصرف شد از سال ۸۵ و افزایش مصرف CNG به جای بنزین بود.

محمودیان در پایان گفت؛ کره جنوبی ذخایر گاز ندارد اما با استفاده مشوق ها به سمت سوخت های پاک حرکت می‌کنند و توسعه CNG را در دستور کار خود قرار داده‌اند. با این حال اختلاف قیمت گاز طبیعی و بنزین سبب شده مردم، انگیزه‌ای برای استفاده از گاز طبیعی نداشته باشند.

بخوانید:  نقش همایش ملی نخبگان در پیاده‌سازی گفتمان «حکمرانی نخبگان» چیست؟

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ کارگاه cng در کشور داریم که شبکه‌ی بسیار گسترده‌ای از اشتغال رایی را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین زنجیره‌ای از تامین کالا در اختیار کشور بوده و نکته مهم خصوص بودن بخش بزرگی از این صنعت است.

جوهری گفت: اگر از ظرفیت باقی مانده استفاده شود میزان مصرف بنزین ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش پیدا می‌کند که با توجه به عدم توجیه اقتصادی این صنعت، این هدف تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: CNG در صرفه جویی سوخت در کشور بسیار موثر است و بر اساس مصوبه مذکور دولت موظف به پرداخت هزینه‌ صرفه جویی صورت گرفته به شرکت های پیمان کاری بود که تا کنون ۹ میلیون دلار به این شرکت‌های بدهکار است. 

انتهای پیام/





اتفاق ادامه داد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که شبکه لوله کشی در کشور بسیار گسترده است و بنابراین زیرساخت های لازم در تمام وجوه در کشور برای توسعه این صنعت وجود دارد اما مداخله دولت در اقتصاد اجازه توسعه بخش خصوصی را گرفته است.

محمودیان با اشاره به توسعه CNG در روسیه گفت: روسیه در یک دهه گذشته برنامه توسعه ای CNG را به شدت پیگیری می‌کند و همین موضوع سبب شده که بتواند بنزین خود را صادر کند و به عنوان صادر کننده شناخته شود. ایران هم می‌تواند با استفاده از ظرفیت CNG تبدیل به صادرکننده بنزین شود.

در ادامه این نشست شهرام اتفاق مشاور اتحادیه سوخت های  جایگزین و صنایع وابسته گفت: با وجود اینکه ۱۸ درصد منابع گازی جهان در کشور قرار دارد، حجم کمی از صادرات را به خود اختصاص دادیم و عمده آن در مصارف خانگی استفاده می‌شود. در صورتی سهم حمل و نقل تنها ۳ درصد از گاز است.

بخوانید:  کم‌کاری در حل مشکلات سرمایه‌گذاران خیانت است

وی گفت: در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۷، دولت مصوبه‌ای در حوزه صنعت cng به تصویب رساند که براساس آن ایمنی خودروهای گازسوز، هوشمند سازی و استاندارسازی آن‌ها انجام شود.

وی افزود: در این دهه از ابتدای سال ۸۲ پروژه تبدیل خودروهای بنزینی به CNG سوز کلید خورد. دانش مربوط به این حوزه از طریق اروپا به کشور انتقال پیدا کرده بود و سبب شد ۲۰ میلیون گاز طبیعی جایگزین ۲۰ میلیون بنزین شود. 

اتفاق گفت: بسیاری از کشورها از جمله چین و برزیل از CNG کردن خودروها استقبال می‌کنند به نوعی که در خودروهای سبک و سنگین از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: اتفاقی که باعث کاهش مصرف CNG از سال ۱۳۹۰ به بعد در کشور شد این بود که با افزایش ۸ برابری قیمت CNG انگیزه برای متقاضیان CNG در کشور کاهش پیدا کرد. 

وی افزود: تا کنون این مبلغ به یک هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده و در حساب‌های شرکت ملی گاز قرار دارد و تاکنون پولی به این صنعت اختصاص پیدا نکرده است.

محسن جوهری رییس هییت مدیره اتحادیه ساخت‌های جایگزین و صنایع وابسته نیز افزود: با وجود زیر ساخت های گسترده و دارا بودن منابع گازی سرشار ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های CNG خالی است که در بعضی از شهرها به ۷۰ درصد نیز می‌رسد این درصورتی است که تنها ۳ درصد از گاز در صنعت CNG استفاده می‌شود.

محمودیان افزود: اما از سال ۹۰ به بعد رشد بنزین افزایش پیدا کرد و سبب شد مصرف بنزین تا به امروز به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز برسد. 

بخوانید:  آیا مسکن‌ها خود مهم‌ترین علت بروز سردرد های میگرنی هستند؟!

مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته افزود: در سال ۱۳۹۸ یک مصوبه ابلاغ شد که در ابتدا ۱ میلیون ۴۰۰ هزار خودرو و پس از اصلاح مصوبه ۱ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل شوند. اما این موضوع مطابق مساله پیش نرفت و اما با اجرایی شدن آن می‌توانستیم ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش مصرف بنزین داشته باشیم.

محمودیان افزود: در بند ۴ این مصوبه بناشد ۳۹۲ ریال به ازای هر متر مکعب گاز از مردم گرفته شود و برای کمک به ایمنی و تعویض مخازن و خودروهای گاز سوز به علت هزینه‌های بالای این قطعات پرداخت شود.

وی گفت: در روسیه بیش از ۱۵۰۰۰ جایگاه سوخت CNG قرار دارد در حالی که این جایگاه‌ها در ایران برابر با ۲۵۰۰ است با وجود اینکه مخازن گازی دو کشور تقریبا برابر است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع