اتفاق گفت: در صورتی که اگر روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور که به علت استفاده از گاز صرفه جویی میشود را در یک سال و قیمت ۵۰ سنت بنزین صادراتی ضرب کنید به این نتیجه میرسید که سالانه ۴ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی میشود در صورتی که ما قابلیت افزایش دو برابر داریم و میزان صرف جویی نیز میتواند به ۸ میلیون دلار در سال نیز برسد.
وی گفت: مصرف بنزین در سال ۸۱ برابر با ۶۱ میلیون لیتر در روز بوده که با اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودرو ها میانگین مصرف روزانه بنزین در پایان سال ۱۳۹۰ برابر با ۶۰ میلیون لیتر بود که بر اساس شدت مصرف باید ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میکردیم که از این مصرف ۶۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون متر مکعب CNG با بنزین جایگزین شده و در نتیجه مصرف بنزین اینگونه کاهش پیدا کرده است.
آیا این خبر مفید بود؟
به گزارش خبرگزاری برنا، علی محمودیان مدیر اجرایی در نشست خبر اتحادیه سوخت های جایگزین و صنایع وابسته گفت: از بی نظیرترین اتفاقهایی که در نیم قرن اخیر در کشور به وقوع پیوست، توسعه صنعت CNG بود چنانچه در بازههای زمانی خاص که مصرف بنزین بین ۳ تا ۶ درصد در سال رشد داشته تنها نقطه ای که باعث نوزولی شدن مصرف شد از سال ۸۵ و افزایش مصرف CNG به جای بنزین بود.
محمودیان در پایان گفت؛ کره جنوبی ذخایر گاز ندارد اما با استفاده مشوق ها به سمت سوخت های پاک حرکت میکنند و توسعه CNG را در دستور کار خود قرار دادهاند. با این حال اختلاف قیمت گاز طبیعی و بنزین سبب شده مردم، انگیزهای برای استفاده از گاز طبیعی نداشته باشند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ کارگاه cng در کشور داریم که شبکهی بسیار گستردهای از اشتغال رایی را به خود اختصاص دادهاند بنابراین زنجیرهای از تامین کالا در اختیار کشور بوده و نکته مهم خصوص بودن بخش بزرگی از این صنعت است.
جوهری گفت: اگر از ظرفیت باقی مانده استفاده شود میزان مصرف بنزین ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش پیدا میکند که با توجه به عدم توجیه اقتصادی این صنعت، این هدف تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی گفت: CNG در صرفه جویی سوخت در کشور بسیار موثر است و بر اساس مصوبه مذکور دولت موظف به پرداخت هزینه صرفه جویی صورت گرفته به شرکت های پیمان کاری بود که تا کنون ۹ میلیون دلار به این شرکتهای بدهکار است.
انتهای پیام/