لزوم هدفمند شدن مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی دانش بنیان ها در راستای تحقق بیشترین رشد اقتصادی

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما در موضوع معافیت‌های مالیاتی باید مراقب باشیم که به سمت هدفمند کردن این مشوق‌ها و معافیت‌ها برویم تا بتوانیم از تخصیص منابع دولتی در این جهت بیشترین آورده را برای رشد اقتصادی داشته باشیم و در این زمینه باید از معافیت‌های مالیاتی که منجر به توسعه‌ می‌شوند، حمایت شود و به هیچ وجه نباید این مشوق‌ها را مورد غفلت قرار دهیم. یکی از مهم‌ترین این مشوق‌های هدفمند مالیاتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است که همچنین بازارسازی مناسبی نیز برای محصولات دانش‌بنیان با تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه رقم خواهد خورد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید، رویکرد دیپلماسی منطقه‌ای دولت آقای رئیسی جزء نقاط قوت دولت سیزدهم به حساب می‌آید، همچنین عضویت در گروه‌هایی مانند شانگهای و بریکس فرصت خوبی است تا بتوانیم برای محصولات دانش‌بنیان خود بازارسازی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازارسازی محصولات دانش‌بنیان نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، ما شرکت‌های دانش‌بنیان را متولی تولید کالا‌های ویژه‌ای می‌کنیم که هم در کیفیت و هم در کمیت شرایط قابل رقابتی در دنیا داشته باشند، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به بازار داشته باشیم، بازارهای منطقه‌ای جزء اهداف اصلی ما هستند.

محبی نجم‌آبادی در خصوص ابتکار جدید مجلس و دولت برای اختصاص بودجه حاصل از صادارت محصولات خام و نیمه خام به معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری جهت تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه اظهار داشت: این ابتکار، ابتکار بسیار خوبی است، زیرا ما در موضوع معافیت‌های مالیاتی باید  مراقب باشیم که درآمدهای دولت را کاهش ندهیم، اما از سوی دیگر معافیت مالیاتی که منجر به توسعه شود را نباید مورد غفلت قرار دهیم، چراکه تولید را به لحاظ کمی و کیفی افزایش می‌دهد، وقتی تولید با کیفیت افزایش پیدا کرد، قطعاً مالیاتش هم در آن محل جبران می‌شود.

بخوانید:  تاکید وزیران خارجه ایران و هلند بر توسعه مناسبات تهران

لزوم هدفمند شدن مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی دانش بنیان ها در راستای تحقق بیشترین رشد اقتصادی

لزوم هدفمند شدن مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی دانش بنیان ها در راستای تحقق بیشترین رشد اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صادارت ارزآور قطعاً وقتی فناورانه و مبتنی بر نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، می‌تواند اثرات بسیار ارزشمندی مانند ایجاد فضای رقابت برای شرکت‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت را به همراه داشته باشد، بر همین اساس تمام شرکت‌های بزرگ و دستگاه‌هایی که شرکت‌های توسعه‌ای و پژوهشی دارند، باید بدانند رویکرد دانش‌بنیانی می‌تواند آنها را ارتقا بدهد.

وی افزود: این مهم با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در حوزه نخبگان دانشگاهی داریم، اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/



منبع

لزوم هدفمند شدن مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی دانش بنیان ها در راستای تحقق بیشترین رشد اقتصادی

محبی نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: این قانون هم حمایت بسیاری خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان را طراحی کرد و هم صندوق ویژه‌ای در نظر گرفت تا به حمایت از دانش‌بنیان‌ها بپردازد. قطعاً نگاه به دانش‌بنیان‌ها یک ضرورت مهم برای کشور است، در شرایطی که تولید مسئله اصلی و کانونی کشور محسوب می‌شود، صادرات می‌تواند هم ارزآوری داشته باشد و هم تولید را تشدید کند و این مسئله توانمندی جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد.

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، با اشاره به توجه مجلس به اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی پیش از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را توجه به دانش‌بنیان‌ها قرار دهد، قانون پیشرفته جهش تولید دانش‌بنیان را مصوب کرد.