نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد



پس از دو سال از صدور بخشنامه ابلاغ شیوه اجرای برات الکترونیک تضمین شده از سوی بانک مرکزی، نخستین برات الکترونیک تضمین شده در چهارم اردیبهشت امسال، صادر شد و وزارت اقتصاد برآن مهر تایید زد.
    در چارچوب این ابزار، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند و سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است. 
   برخی از مزایای برات الکترونیکی شامل قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی، امکان صدور برات الکترونیکی تا سقف دو برابر فروش سال گذشته بنگاه خریدار و معافیت از برنامه کنترل مقدار ترازنامه بانک مرکزی می‌شود. 
    برات الکترونیک تضمین شده با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود مانند صدور آنلاین، قابلیت انتقال به صورت آنلاین، تنزیل، خرد شدن و برات به عنوان ابزاری مناسبی برای تامین مالی زنجیره‌ تامین، SCF،  محسوب می‌شود و بانک‌ها با استفاده از این قابلیت‌ها و ظرفیت ایجاد شده توسط بانک مرکزی، از طریق پلتفرم‌های SCF می‌توانند معاملات بین حلقه‌های متعدد زنجیره تأمین را با یک بار صدور برات و گردش در عمق زنجیره، تامین مالی نمایند.
   مهم ترین اتفاق این است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، برای سال جاری، امکان صدور ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی تضمین شده، توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است که با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی، ظرفیت بسیار مناسبی جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره‌ی فعالیت آن‌ها فراهم خواهد شد. اتفاقی که نقطه عطف تازه ای در روند تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان از یک سوی و مولدان و فعالان اقتصادی در داخل از دیگر سوی بر بستر اقتصاد دیجیتال و با محوریت برات الکترونیک مهیا می کند.

بخوانید:  با این روش ها بوی سیر و پیاز را از بین ببرید

 



منبع