پالایشگاه پاراگوانا فرصت بی نظیر برای ایران

حسینی با اشاره به ظرفیت یکی دیگر از پالایشگاه‌های ونزوئلا به اسم پاراگوانا اذعان داشت: پاراگونا پالایشگاه دیگری به ظرفیت 955 هزار بشکه‌ای و دارای سه واحد به اسم کارگن، عامور و گرانده است. در حال حاضر ظرفیت این پالایشگاه تنها ده درصد است و فرصت بسیار مناسبی برای ایران است که با ورود به این پالایشگاه بتواند به اقدامات مثبتی دست پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از ظرفیت پالایشی پالایشگاه پاراگوانا گفت: مسیر راهبردی در حوزه نفت این است که به سمت فراورده‌‌های نفتی حرکت کنیم چون فراورده‌های نفتی تحریم گریزی بیشتری دارند. در همین راستا اگر بخواهیم پالایشگاهی مانند شهید سلیمانی که 300هزار بشکه ای است و 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد را افتتاح کنیم علاوه برآن سرمایه ذکر شده نیاز به زمان نیز است.

این کارشناس گفت: اگر بخواهیم یک پالایشگاهی مانند پاراگونا را راه اندازی کنیم به بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم به علاوه اینکه تجربه پالایشگاه خلیج فارس نشان داد که برای ساخت یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای 13 سال زمان نیاز است. بنابراین می‌توانیم به جای سرمایه‌گذاری بسیار زیاد، به سمت استفاده از ظرفیت پالایشگاه پاراگونه برویم که در این صورت می‌توانیم با هزینه اندک و مدت زمان کوتاه به فروش نفت تضمین شده برسیم.

پالایشگاه پاراگوانا فرصت بی نظیر برای ایران

پالایشگاه پاراگوانا فرصت بی نظیر برای ایران

حسینی با اشاره به اقدام دولت برای ورود به این پالایشگاه گفت: دولت اعلام رسمی برای ورود به این پالایشگاه نکرده است اما رویترز در گزارشی مدعی شده که ایران می‌خواهد با قراردادی به ارزش، 460 میلیون یورو به این پالایشگاه ورود کند.

بخوانید:  اسامی شرکت‌های معتمد مالیاتی دارای مجوز اعلام شد

وی با اشاره به شرایط تسویه مالی صادرات نفت به ونزوئلا گفت: شرایط تسویه مالی اینگونه است که نفت را صادر می‌کنیم و مابه ازای آن فراورده‌های نفتی با تخفیف می‌گیریم و آن را در بازار کارائیب به فروش می‌رسانیم و پس از فروش ما به ازای آن، دارو و کالای اساسی دریافت می‌کنیم.

این کارشناس افزود: در حال حاضر کشور نفت می‌فروشد و ما به ازای آن، یوان دریافت می کند. یوان را وارد نظام پرداخت درهم و یورویی می‌کند. این باعث می‌شود که در نظارت چرخه تحریمی قرار بگیریم و به مشکل برخورد کنیم. بنابراین افزایش صادرات نفت، حرکت به سمت زنجیره ارزش، به همراه تنوع مبادی وارداتی سه موضوعی است که می‌توانیم با توجه به پالایشگاه پاراگونا به آن برسیم.

انتهای پیام/



منبع

سید احسان حسینی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با اشاره به فرصت پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای بی اثر کردن تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم در یک دهه گذشته باعث چالش‌هایی شده برای کشور شده  که یکی راه‌های بی‌اثر سازی تحریم ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی و استفاده از ظرفیت غیر فعال پالایشگاه‌های کشورهای دیگر است.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به پالایشگاه ال پالیتو به عنوان تجربه موفق دولت سیزدهم گفت: قبل از حضور ایران به پالایشگاه ال پالیتو، ظرفیت فعال این پالاشگاه 10 هزار بشکه بود در حالی که ظرفیت اصلی این پالایشگاه 140 هزار بشکه در روز بود که با حضور مهندس‌های ایرانی، این پالایشگاه به بیش از 120 هزار بشکه در روز رسید و تبدیل به بازار صادراتی پایدار 100 هزار بشکه‌ای نفت ایران در شرایط  تحریمی شده است.

بخوانید:  افزایش ۵۳ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی سرو

وی افزود: آمریکای لاتین، قطب کالاهای اسایسی است و ما در ازای پول نفت، کالای اسایسی تهاتر کنیم، لذا این موضوع می‌تواند در جهت واردات کالای اساسی بسیار مهم باشد.