پرونده ثبت جهانی اسب کُرد تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری برنا، داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: در سفر به اقلیم کردستان عراق پرونده ثبت جهانی اسب کُرد را پیگیری کرده است.

فرمانی تأکید کرد: اسب کُرد، ظرفیت فرهنگی ویژه‌ای برای مناطق کُردنشین دو کشور است که می‌تواند به عنوان یک عنصر با ارزش به ثبت جهانی برسد.

وی افزود: در این سفر برای پیگیری تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کُرد دیداری با رئیس سازمان اسب کُرد در اقلیم کردستان عراق با موضوع پرونده مشترک ثبت جهانی داشتم و مقرر شد طرف عراقی رایزنی‌های لازم را با دولت مرکزی عراق و تکمیل پرونده انجام دهد.

گفتنی است؛ است؛ نژاد کردی یکی از اصیل‌ترین نژاد‌های اسب ایرانی است که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، اسب عرب در ۲ هزار سال گذشته از این نژاد تکثیر یافته است.‌ی

انتهای پیام/ 



منبع اسب نژاد کُرد در پرونده‌ای با عنوان «آئین‌های سنتی اسب کُرد» در نشست شورای ثبت ملی آثارِ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دی ۱۴۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این اسب قدی به طور متوسط ۱۷۰ سانتی‌متر با بدن کوتاه، اندامی عضلانی و سینه فراخ، پرنقش، پرخون و دست و پا و کمر قوی دارد.

به گفته فرمانی؛ با توجه به اینکه این یک پرونده چند ملیتی است، امکان ثبت ویژه خارج از سهمیه سالانه ایران را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: پس از ثبت پرونده در کشور عراق تکمیل پرونده ثبت جهانی آن به صورت مشترک پیگیری می‌شود.

بخوانید:  درگاه ملی مجوزها؛ چالش اصلی پایگاه بزرگ و مردمی اصناف/تشکیل هیئت‌های صلح و سازش در هفته اصناف