کاهش نرخ بیکاری به 9 درصد در سال 1401/ تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 23 استان

تعداد افراد بدون کار +  تعداد افراد شاغل  =  نیروی کار

کرونا و بیکاری

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

اخیرا هم نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ توسط این مرکز اعلام شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش ۰.۲ درصدی همراه بود؛ یعنی ۹ درصد.

بعد از استان سمنان هم زنجان ۶.۷ درصد و استان‌های قزوین، خراسان رضوی و مرکزی هر سه با ۷.۳ درصد؛ کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.

بعد از استان هرمزگان، استان کرمانشاه با ۱۴.۲ درصد و استان کردستان با ۱۳.۷ درصد دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند.

بیکاری

نگاهی به نرخ بیکاری ۱۴۰۱ نشان از این دارد که نرخ بیکاری به ۹.۰ درصد رسیده است.

در ضمن، جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در هشت استان دورقمی است. در این بین، استان سمنان با نرخ بیکاری ۶.۴ درصدی دارای کمترین و استان هرمزگان با نرخ ۱۵.۳ درصدی بیشترین نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کرده‌اند.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است. در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.


آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس این گزارش، «بیکار» (Unemployed) شامل کسانی است که شاغل نشده‌اند و آماده کار هستند و اخیراً برای یافتن شغل، دست به جستجو زده‌اند. این گروه همچنین شامل کسانی می‌شود که منتظر فراخوان برای بازگشت به شغلی که آن‌ها را اخراج کرده بود، هستند.

بررسی استانی نرخ بیکاری حکایت از این دارد که این شاخص در هشت استان دو رقمی شده است. بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان است با حدود ۱۵ درصد بوده. کمترین هم متعلق به استان سمنان با ۶.۴ درصد است.

بخوانید:  بازیکنان پرسپولیس برای پاداش بازی نمی‌کنند/ رفتار با بیرانوند درست نبود

انتهای پیام/





مرکز آمار ایران که چند ماهی از انتشار شاخص‌های اقتصادی عقب مانده بود؛ حالا به نوبت داده‌های آماری را روی وبسایت خود منتشر می‌کند.

در صورت بلندمدت بودن بیکاری، امکان دارد آن‌ را مسئله‌ای جدی به حساب بیاورند. نیروی کاری که ماه‌ها بدون شغل بوده است، بیشتر از سایر افراد در معرض رنج بردن از دشواری‌های اقتصادی و روانشناسانه است.

در بررسی جدیت مسئله بیکاری، توجه به بلندمدت یا کوتاه‌مدت بودن آن بسیار مهم است. در صورت کوتاه‌مدت بودن بیکاری، این مورد ممکن است به عنوان مسئله‌ی بزرگی در نظر گرفته نشود.

همچنین طبق تعریف، نیروی کار برابر مجموع افراد شاغل و بیکار است.

ممکن است نیروهای کاری در هفته‌های سپری‌شده بین شغل‌های مختلف، مشاغلی با همخوانی بیشتر با سلایق و استعدادهای خود را جستجو کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، نرخ بیکاری، شاخص مهمی است که از آن، جهت تعیین سلامت اقتصاد در زمان تنظیم سیاست‌های پولی استفاده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده که در سال ١٤٠١، به میزان ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.