گزارش ویژه یک روزنامه از علت فروریختن ساختمان‌ها در ترکیه

سینان ترککان می‌گوید: «بر روی کاغذ، آیین نامه طراحی لرزه نگاری ترکیه مطابق با استانداردهای جهانی است – در واقع بهتر از اکثر موارد است. اما در عمل، وضعیت بسیار متفاوت است.»

بیشتر ساختمان‌هایی که روز دوشنبه فروریختند، قبل از سال 1999 ساخته شده‌اند، زمانی که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.6 ریشتر در منطقه مرمره غربی رخ داد و 17500 نفر را کشت. از آن زمان، دولت آیین نامه طراحی لرزه نگاری ترکیه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید و در سال 2008، پروژه بزرگ تحول شهری را آغاز کرد تا ترکیه را برای زلزله بزرگ بعدی آماده کند.





منبع

به گزارش برنا؛ پروفسور اوکان تویسوز، مهندس زمین شناسی از دانشگاه فنی استانبول، معتقد است که ترکیب غم انگیز همه موارد فوق منجر به فاجعه روز دوشنبه گذشته شد. تویسوز به الجزیره گفت: «ما در اینجا با زلزله های واقعاً عظیمی روبرو هستیم. اولین مورد تقریباً معادل آزاد شدن انرژی ناشی از انفجار حدود 5 میلیون تن TNT بود. دومی معادل 3.5 میلیون تن بود. بیشتر ساختمان‌ها قادر به مقاومت در برابر چنین نیرویی نیستند.»


گزارش ویژه یک روزنامه از علت فروریختن ساختمان‌ها در ترکیه

در حالی که امدادگران به جستجوی «معجزه» در میان آوارها ادامه می دهند، مردم ترکیه اکنون در تلاش هستند تا بفهمند چرا این بلای طبیعی – که ظاهراً ترکیه بیش از 20 سال برای آن آماده می شد – به زیرساخت های کشور آسیب زیادی وارد کرد.

در حالی که این لرزش‌ها با این قدرت و زمان متداوم هر ساختمانی را از پای در می‌آورند، کارشناسان تاکید کردند که تراژدی در این مقیاس به هیچ وجه اجتناب‌ناپذیر نیست. سینان ترککان با وجود  این حقایق می‌گوید: “بر اساس برآوردهای رسمی، 6000 تا 7000 ساختمان در روز دوشنبه فروریخت. زلزله هر چقدر هم که شدید باشد، اگر همه ساختمان‌ها مطابق استاندارد بودند، هیچ زلزله‌ای نمی‌توانست به این میزان خسارت وارد کند.”

بخوانید:  10 مرکز خرید برتر تهران+جزییات کامل


|