اختصاص 47 همت تسهیلات اشتغالزایی، توانمندسازی و احداث مسکن مددجویان در 2 سال اخیر

همچنین  پیش‌بینی طرح پرداخت به ذی نفع نهایی برای کنترل بودجه و تخصیص بهینه اعتبارات و اتخاذ تمهیدات لازم برای اصلاح ناترازی بانک‌ها و برخورد با بانک‌های ناسالم از اقدامات این دولت بود.

بیمه رایگان پایه درمان حدود ۳۲ میلیون نفر جمعیت ساکن مناطق روستایی، عشایری و شهر‌های زیر بیست هزار نفر، مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و خانوار‌های فاقد بیمه پایه درمان در ۵ دهک اول درآمدی، رایگان شدن هزینه درمان بستری افراد ۳ دهک پایین درآمدی و مددجویان تحت پوشش در مراکز درمانی دولتی و اجرای برنامه کاهش سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال در خانوار‌های دهک یک تا هفت درآمدی به تعداد ۱۳۰ هزار نفر با اختصاص مبلغ ماهانه ۱ میلیون تومان برای هر کودک هم در طول ۲ سال گذشته انجام شده است.

 اجرای برنامه پزشک خانواده در کلیه شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر مناطق روستایی

۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه نظام بانکی برای پرداخت به بخش اشتغال خرد و خانگی با اولویت مناطق محروم،  حداقل ۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج، فرزند آوری، ایثارگران و … اختصاص یافت.

تقویت سازمان بازرسی کل کشور برای دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی

ایجاد بانک زمان برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبتش‌های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولان دارند،  ۲۱ همت برای مقابله با  آسیب‌های اجتماعی و برقراری نظام حمایتی از زنان سرپرست خانوار و سایر آسیب دیدگان در سال ۱۴۰۲، تأمین مسکن حمایتی ویژه خانوار‌های کم درآمد هم توانسته در زمینه فقرزدایی تاثیرات بالایی داشته باشد.  

فقرزدایی یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا اقدامات بسیار مهمی در سراسر کشور انجام شده که افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۹۰ درصد طی ۲ سال گذشته و افزایش ۳۰ درصدی آن در سال ۱۴۰۳ بخشی از آنهاست؛ با این اقدام میانگین مستمری مددجویان از ۶۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱ میلیون و ۶۴۰ هزارتومان در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد.

بخوانید:  تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران یک طرفه شد/ ترافیک فوق سنگین است

همچنین دولت سیزدهم در راستای مقابله با تبعیض و برقراری عدالت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کلیه شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر مناطق روستایی و ۲۷ میلیون نفر از ساکنین شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر با هدف دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی را در سیاست‌های خود قرار داده است.
 راه اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی و ۳ هزار واحد بهداشتی طی ۲ سال گذشته، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به منظور تامین نیاز مناطق محروم از اقدامات دولت بوده است.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک پایین درآمدی جامعه به منظور حفظ قدرت خرید به قیمت شهریور ۱۴۰۱،  اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در روستا‌ها و مناطق محروم با تخصیص اعتبارات محرومیت‌زدایی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از محل هدفمندسازی یارانه‌ها با احداث مدارس، راه روستایی، آب روستایی، مراکز بهداشت روستایی و آبخیزداری و همچنین پرداخت منظم یارانه نقدی اقشار مختلف و کمک معیشت ماهانه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افزایش یارانه نقدی افراد یارانه‌بگیر از ۴۵۵۰۰ تومان به ۴۰۰ هزار تومان برای ۳ دهک پایین درآمدی و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها هم در ۲ سال اخیر بخش دیگری از کار‌های انجام شده در راستای فقرزدایی است.  

 کاهش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی، دارو و شیرخشک در سال ۱۴۰۳ به یک درصد، افزایش حداقل حقوق کارکنان دولت به ۱۰ میلیون تومان و افزایش سقف معافیت مالیاتی به ۱۴۴ میلیون تومان در سال، افزایش مستمری والدین شهدا، حقوق سربازان، کمک معیشت کمیته امداد و بهزیستی بالاتر از رشد سنواتی حقوقی کارکنان و همچنین گسترش دامنه اشخاص تحت پوشش بیمه رایگان به ۵ دهک اول هم در سال‌های اخیر عملیاتی شده است.  

بخوانید:  تهران در ۱۱ فروردین ۱۴۰۲

همچنین تحصیل دانش آموزان تیزهوش در دهک‌های ۱ تا ۴ در مدارس سمپاد سراسر کشور، توزیع شیر در مدارس در مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها رایگان شد.

همچنین دولت سیزدهم در راستای مقابله با فساد و ایجاد شفافیت، تامین ارز ترجیحی دارو و ملزومات پزشکی و پرداخت آن از طریق سازمان‌های بیمه گر پایه سلامت به مصرف کننده نهایی از طریق سازمان‌های بیمه گر پایه را اصلاح کرد.

 تقویت قدرت نظارتی بانک مرکزی بر بازار پول و ارز و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز و کشف جرائم و تخلفات و توسعه و تکمیل زیرساخت ابری یکپارچه دولت برای اتصال مراکز داده و تقویت حکمرانی داده محور و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی با هدف افزایش شفافیت اطلاعات مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی از طرق مختلف از جمله صدور صورتحساب‌های تقلبی یا صوری جزء سیاست های کلان این دولت بود.

اختصاص 47 همت تسهیلات اشتغالزایی، توانمندسازی و احداث مسکن مددجویان در 2 سال اخیر

اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همطزار خود در طول اجرای برنامه از اقدامات دولت سیزدهم است.

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات یارانه نگهداری و توانبخشی معلولان طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، افزایش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۶۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲، افزایش ۵۰ درصدی سرانه بیمه تکمیلی درمان ایثارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با اختصاص ۱۱ همت و ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج با اختصاص ۱۲ همت اعتبار طی ۲ سال گذشته برای حمایت از هزینه درمان بیماران صعب العلاج و خاص هم در سال‌های اخیر انجام شده است.  

بخوانید:  140طرح در شهرستان ریگان افتتاح خواهد شد

انتهای پیام/



منبع

 افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات یارانه نگهداری و توانبخشی معلولان طی 2 سال اخیر

اجرای قانون حدنگار با ثبت اطلاعات وکلیه اطلاعات حدنگاری از جمله اطلاعات نقشه‌ها و اسناد مالکیت حدنگار و سایر اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی کلیه املاک و عارضه‌های طبیعی کشور و ایجاد حساب واحد خزانه و تمرکز اعتبارات و ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در حساب‌های خزانه نزد بانک مرکزی، تقویت سازمان بازرسی کل کشور برای دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی در راستای نظارت هوشمند و حکمرانی داده محور از اقدامات دولت سیزدهم بود.

اختصاص ۴۰ همت تسهیلات اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۲ برای توانمندسازی مددجویان و همچنین اختصاص ۷ همت طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای احداث مسکن مددجویان بخشی دیگری از فقرزدایی انجام شده است؛ با این اقدام حدود ۱۰۰ هزار  مسکن برای مددجویان احداث و تحویل شده است.

دولت مردمی شفافیت و انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، یکپارچه سازی اطلاعات و داد‌های نظام اداری کشور با هدف پیشگیری از فساد و تقویت حکمرانی داده محور را ایجاد و طرح پرداخت اعتباری بودجه برای جلوگیری از رسوب وجه نقد در حساب دستگاه‌ها را اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، عدالت را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مفاهیم کلان گفتمان انقلاب اسلامی دانست؛ این واژه «عدالت» آرمانی بلند و انسانی است و کمتر فرد یا جامعه‌ای را می‌توان پیدا کرد که در پی تحقق این آرمان نباشد.

اختصاص 47 همت تسهیلات اشتغالزایی، توانمندسازی و احداث مسکن مددجویان در 2 سال اخیر

کمک هزینه معیشتی و رفاهی به سرایداران مدارس پرداخت و حق اولاد و عائله مندی کارکنان دولت مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزایش یافت.