اقدام ضربتی جمع آوری ” شیطان بنفش ” در تالاب انزلی

محمد پورخوش سعادت سپس اضافه کرد: انتظار ما از مسئولان اجرایی و حفاظت محیط زیست، صدور مجوزهای لازم برای جلوگیری از آسیب به کسب و کار مردم است. چون این تالاب با چند مشکل اساسی مواجه بوده که یکی از آنها وجود موج‌شکن قدیم است که در این رابطه اختلاف‌نظرهایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و حفاظت محیط زیست وجود دارد.

پورخوش سعادت سپس تصریح کرد: برای تالاب انزلی با همین اعتبارات اندکی که در اختیار داریم، پیگیر انجام اقداماتی هستیم تا این مجموعه بتواند زندگی اکولوژیک خود را ادامه دهد و حیات گذشته‌اش را بازیابی کند ضمن آنکه از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در این بین نگرانیهایی نیز وجود دارد که در صورت عمق بخشی به این نقاط آب دیگر مناطق ممکن است خشک شود که در این رابطه از ظرفیت مطالعاتی دیگر کشورها استفاده خواهیم کرد تا تراز آب تالاب را با استفاده از سازه‌هایی مانند ایجاد سد لاستیکی بالا ببریم. این طرح در حال مطالعه است و امیدواریم دستگاه‌های مسئول به زودی نتیجه مطالعات خود را اعلام کنند.

پورخوش سعادت در زمینه لایروبی تالاب انزلی نیز گفت: مصوباتی در زیرگروه‌ها  انجام شده اما در کش و قوسهای بورکراسی اداری است، بخشی از منابع مالی این پروژه نیز به وسیله سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده که ما در حال انجام کارهای اداری آن هستیم تا به سرانجام برسد.

گفتنی اینکه در این برنامه سیدحسن جعفری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی از تداوم روند برنامه جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی که به شیطان بنفش معروف است، در تالاب انزلی خبر داد.

بخوانید:  پیامک قطع اینترنت سازمان سنجش به ساکنان محدوده حوزه های آزمون سراسری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی همچنین افزود:  روز پنجشنبه هیجدهم خرداد ماه ۱۴۰۲ هم در قسمت غربی تالاب انزلی با کمک دستگاه دروگر سنبل آبی حدوداً 5 تن و در هفته‌های گذشته نیز حدود ۳۵ تن سنبل جمع‌آوری شده است .

 سیدحسن جعفری همچنین در گزارشی که با حضور فرماندار شهرستان بندرانزلی در تالاب انزلی ارائه داد، اذعان کرد:  ایشان به طور جدی پیگیر مشکلات و معضلات تالاب بود و هستند.

سیدحسن جعفری گفت: در سومین روز از “هفته محیط زیست” با همت و تلاش محیطبانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی، ذی‌نفعان و جوامع محلی تالاب از جمله آببندانداران ظرف مدت دو هفته بیش از ۴۰ تن سنبل آبی از سطح تالاب جمع‌آوری گردیده است.

وی مشکل دیگر تالاب انزلی را ورود رسوبات از بالادست آن عنوان کرد و افزود: ورود این رسوبات به تالاب و از دیگر سو تکثیر گیاه مهاجم سنبل آبی و وجود نیزارها  برای این تالاب مشکلات فراوان ایجاد کرده‌اند‌ که وضعیت آن را بغرنج نموده است.


آیا این خبر مفید بود؟

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه تالاب انزلی به عنوان ضربه‌گیر برای این شهر عمل می‌کند، افزود: امید است با مجموعه اقداماتی که صورت می‌گیرد عمق تالاب انزلی افزایش یابد تا در صورت وقوع سیل و تخریب زیرساختها بتوانیم نقش آن را به عنوان مقوله‌ای در پدافند غیرعامل حفظ کنیم.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی گفت: این گیاهان مهاجم جمع‌آوری شده به وسیله قایقهای اداره حفاظت محیط زیست و برخی از آب بندان داران به خشکی انتقال یافته و در نهایت از بین برده شدند.

بخوانید:  اعلام تاریخ نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی

شایان گفتن است گیاه مهاجم سنبل آبی با ساقه‌ای کلفت و گلهای بنفش با سرعت تکثیر و رشد فراوان و از میزان اکسیژن آب می‌کاهد و زندگی تالاب را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس اداره حفاظت محیط شهرستان بندرانزلی از اقدام ضربتی برای جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد.

همچنین فرماندار بندرانزلی روز پنجشنبه در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: تغییرات اقلیمی، کاهش آب دریای خزر و ورود رسوبات به تالاب انزلی موجب شده بخشهایی از آن خشک شود که اگر این روند کاهش حجم آب ادامه یابد بخشهای بیشتری از تالاب خشک خواهد شد.

انتهای پیام/