حل مشکلات با ایجاد شبکه دانش آموختگان میسر است

خرّم از شناسایی نقاط ضعف زیرساختی در بحث افزایش تولید خبر داد و گفت: زنجیره های ارزش استان را در تمام ابعاد صنعتی، کشاورزی، دارویی و بهداشت و درمان از رهگذر شرکت های دانش بنیان در اختیار داریم و تمام سعی و تلاش ما این است با درنظر گرفتن زیست‌بوم استان در جهت تقویت و ایجاد زیرساخت های لازم اقدام کنیم.

وی تقویت دیپلماسی علمی استان را یکی از اهداف خود در سفر به کشورهای های همسایه برشمرد و گفت: در این سفرها مسأله صادرات دانش و تولیدات دانش بنیان را توسط نخبگان علمی و صنعتی پیگیری کردم و امیدوارم با استفاده از ظرفیت کشور های همسایه در جهت درآمدزایی و ارزآوری برای استان توفیقاتی کسب کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از تلاش برای تشکیل هاب صادراتی محصولات دانش بنیان در استان خبر داد و تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی از جهت همسایگی با کشور های شمالی دارای ظرفیت خوبی در بحث تبدیل شدن به هاب صادراتی است و امر را نیز تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد تا پس از پایتخت، دومین استان پیشرو در صادرات محصولات دانش بنیان باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست که اساتید دانشگاه به‌عنوان راهبران هسته های حل مسئله طرح شهید احمدی روشن نیز حضور داشتند، ادامه داد: مدیران استانی را مکلف به استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان نخبه در حوزه تخصصی خود کرده‌ایم، اما باید از تجارب اساتید دانشگاهی نیز به نحو احسن بهره گرفت و این توجه بیشتر مدیران را می طلبد.

 

وی در ادامه به جایگاه نخبگان در سطح استان اشاره کرد و افزود: تمام نیت و اراده ما این است که در استان آذربایجان شرقی با استفاده از ظرفیت و توانمندی های نخبگان، در صنایع و بخش های تولیدی شاهد افزایش هر چه بیشتر تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان باشیم و بتوانیم با افتخار آن را به کشورهای مختلف صادر کنیم که این میسر نخواهد شد مگر با وفاق و اتحاد هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه.

بخوانید:  اوقات شرعی بجنورد در روز شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲

وی پس از برگزاری این نشست از هسته های علمی حل مسأله که در محل بنیاد نخبگان حاضر بودند بازدید و در فضایی صمیمی با اعضای این هسته‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در مراسم افتتاحیه دوره هفتم طرح شهید احمدی روشن در بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، گفت: باید توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان مستعد و دانش آموختگان برگزیده در بستر حل یک مسأله واقعی در دستور کار مراکز دانشگاهی و بنیاد نخبگان قرار گیرد.

وی افزود: افزایش مهارت های اجتماعی و ایجاد حس خودباوری در میان نخبگان و دانش آموختگان مستعد و افزایش اعتماد دستگاه های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به جوانان و نخبگان از دیگر ضرورت های این حوزه است.

طرح توسعه هسته‌های مسأله‌محور پژوهشی/ فناورانه (طرح شهید احمدی روشن)، با الگوبرداری از شیوه‌های آموزشی مربی‌محور در کشور، از سوی بنیاد ملّی نخبگان طراحی و از سال 1396 اجرایی شده است. در این طرح، هسته‌های نخبگانی با هدف افزایش سطح کیفی آموزش و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، با همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکت‌های صنعتی، مؤسسات پژوهشی و با حضور فعال دانشجویان مستعد و دانش‌آموختگان برگزیده تشکیل می‌شود. در طول طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی پس از شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، مجموعه‌ای از مستعدان علاقه‌مند را انتخاب کرده و به ‌صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل مسأله‌ای واقعی می‌پردازند.



منبع