ضربان قلب عجیب زمین/ هر ۲۷ میلیون سال یک تپش

به گزارش برنا؛ به گفته محققان یک مطالعه در سال 2021، نشان داد که ضربان قلب زمین که با فوران‌های آتشفشانی، انقراض دسته جمعی و تغییرات سطح دریا مشخص می‌شود، هر 27 میلیون سال یک بار روی می‌دهد.

دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های تاریخ‌گذاری رادیویی ایزوتوپی، توانستند بینشی از مقیاس زمانی زمین‌شناسی زمین به دست آورند. به طور خاص، این زمین شناس و همکارانش توانستند 89 رویداد مهم زمین‌شناسی را در 260 میلیون سال گذشته تجزیه و تحلیل کنند.

این رویدادها شامل انقراض های دریایی و خشکی، فوران‌های آتشفشانی و رویدادهایی است که اقیانوس‌ها از اکسیژن تهی می‌شوند. پس از تجزیه و تحلیل این رویدادها، آن‌ها دریافتند که آنها به طور کلی در 10 نقطه زمانی مختلف در طول 260 میلیون سال تجمیع می‌شوند.

مهمتر از همه، آنها در پالس‌هایی با فاصله تقریباً 27.5 میلیون سال رخ داده‌اند. آخرین تجمیع از رویدادهای زمین شناسی حدود 7 میلیون سال پیش بود. این به این معنی است که انتظار می‌رود ضربه بعدی در حدود 20 میلیون سال یا بیشتر باشد.

مشخص نیست، اما محققان معتقدند که این پالس‌ها ممکن است تابعی از تکتونیک صفحه یا چرخه‌های نجومی باشند. تکتونیک صفحه‌ای فرآیندی است که در آن پوسته زمین دائما در حال حرکت و تغییر است. چرخه‌های نجومی الگوهای حرکت منظم زمین و سایر سیارات منظومه شمسی هستند.

به گفته این زمین شناس، منشاء این دوره‌های چرخه‌ای هرچه که باشد، یافته آن‌ها از یک رکورد زمین‌شناختی عمدتاً دوره‌ای، هماهنگ و متناوب حمایت می‌کند، که انحرافی از دیدگاه‌های بسیاری از زمین‌شناسان است.

بخوانید:  معرفی برند سالامون



منبع

به گفته یک زمین شناس و نویسنده اصلی این مطالعه، بسیاری از زمین شناسان بر این باورند که رویدادهای زمین شناسی در طول زمان تصادفی هستند. اما مطالعه آن‌ها شواهدی آماری برای یک چرخه مشترک ارائه می‌کند که نشان می‌دهد این رویدادهای زمین‌شناسی همبستگی دارند و تصادفی نیستند.