مروری جامع بر روند ساخت پنیر سفید

پنیر یکی از محبوب‌ترین محصولات لبنی در میان افراد مختلف به حساب می‌آید. در این مقاله خط تولید پنیر سفید، مواد لازم برای تولید پنیر و مراحل ساخت را نام بردیم. مجموعه رامک یکی از قوی‌ترین تولید کنندگان محصولات لبنی در کشور است. این مجموعه تمامی محصولات خود را با آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید می‌کند. استفاده از مواد اولیه مرغوب در طی ساخت پنیر سفید، کمک کرده تا طعم نهایی محصولات رامک بسیار دلپذیرتر از سایر رقبا باشد.

پنیر در این مرحله رسیده شده و باید آن را در یک مکان مناسب از نظر دما و رطوبت نگهداری کرد. مرحله ذخیره‌سازی در انواع روش ساخت متفاوت بوده و گاهی تا چند سال نیز ممکن است طول بکشد. در مرحله آخر هم پنیر مورد نظر با دستگاه مخصوص بسته‌بندی شده و آمده مصرف خواهد شد.

کلام آخر

برای استاندارد کردن شیر ابتدا باید آن را جوشاند. این کار کمک می‌کند تا محصول بهینه‌تری از شیر جوشیده شده به دست آید و نسبت پروتئین و چربی به حد استانداردی برسد.

پاستوریزه کردن شیر

شاید بارها در خانه برای تولید پنیر خانگی اقدام کرده و پنیر سفید خانگی مرغوبی را تولید کرده‌اید. اما برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که در صنعت چگونه روند پنیرسازی اتفاق می‌افتد؟ دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی برای تولید پنیر به کار گرفته می‌شوند تا مراحل ساخت پنیر به ترتیب اجرا شود. در روند پنیرسازی ابتدا چربی و پروتئین‌های موجود در شیر با کمک مواد تثبیت کننده و انواع آنزیم‌ها، متراکم می‌شوند. هر گونه تغییر خاصی در روند پنیرسازی باعث می‌شود محصول تولید شده دارای ویژگی‌های مختلفی باشد. بدین گونه انواع مدل پنیر در خط تولید صنعتی، تولید می‌شوند. گروه صنعتی رامک، یکی از قوی‌ترین مجموعه‌ها در حوزه تولید انواع پنیر صنعتی ست. پنیر سفید رامک با شیر گاو تازه و پیشرفته‌ترین تجهیزات فرآوری می‌شود. به همین دلیل کیفیت آن قابل مقایسه با رقبا نبوده و بسیار مرغوب است. خط تولید این کارخانه انواع پنیر سفید در طعم و وزن‌های متفاوت را به بازار عرضه می‌کند. به همین دلیل پنیر سفید رامک مطابق سلیقه بسیاری از افراد می‌باشد.

بخوانید:  مخبر و سجادی در میان هواداران نساجی+ فیلم

برای تولید پنیر از چه موادی استفاده می‌شود؟

بعد از آن که دلمه‌ها به خوبی شکل گرفتند، نوبت به بریدن آن‌ها می‌رسد. دلمه‌ها در این مرحله باید pH حدودی 6.4 داشته باشند. برای برش دلمه‌ها عموما از دستگاه مخصوص استفاده شده و آن‌ها تبدیل به مکعب‌های ریزی می‌شوند.

افزودن نمک

همانطور که گفتیم، باکتری‌های مفیدی در روند ساخت پنیر سفید نقش دارند. بعد از رسیدن شیرesl  به دمای مناسب، این باکتری‌ها طبق پروتکل خاصی به شیر افزوده می‌شوند. سپس برای رشد آن‌ها، دمای شیر را تا 90 درجه فارنهایت می‌رسانند و شیر را تا 30 دقیقه در این دما نگه می‌دارند. در این مرحله به اصطلاح شیر رسیده به دست می‌آید.

افزودن مایه پنیر و آغاز دلمه شدن

علاوه بر باکتری‌های آغاز کننده به باکتری‌های جانبی نیز برای ساخت پنیر سفید نیاز است. این دسته از باکتری‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی روی بافت و طعم پنیر داشته باشند.

ساخت پنیر سفید چند مرحله دارد؟

برای تولید پنیر سفید، مراحل گوناگونی طی می‌شود. این مراحل معمولا در خط تولید پنیر سنتی و سایر انواع پنیر تقریبا یکسان هستند. برای اجرای مراحل پنیرسازی، دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگونی به کار گرفته می‌شود که قیمت خط تولید پنیر سفید نیز به این دستگاه‌ها وابسته است. در ادامه مراحل ساخت پنیر سفید را به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

استانداردسازی شیر

پنیر سفید، محصولی کاربردی و خوش‌طعم در میان انواع محصولات لبنی است.. در این مقاله قصد داریم راجع به تجهیزات خط تولید پنیر بیشتر صحبت کرده و مروری روی روش تولید پنیر داشته باشیم.

بخوانید:  کشف ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیاردی کالای قاچاق طی ۴۸ ساعت گذشته در کشور

مروری کوتاه بر گزارش کار تولید پنیر

یکی دیگر از مواد مهمی که برای ساخت پنیر سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد، آغاز کننده یا استارتر است. استارترها معمولا باکتری‌های اسید لاکتیک هستند.

باکتری‌های جانبی

در گام بعدی باید به شیر رسیده، مایه پنیر اضافه شود. مایه پنیر که با نام رنت نیز شناخته می‌شود، در واقع نوعی آنزیم است. این آنزیم به طور مستقیم روی پروتئین‌های شیر اثر گذاشته و حالت دلمه را ایجاد می‌کند. البته برای دلمه‌سازی شیر باید حدود 30 دقیقه به مایه پنیر فرصت داد تا روی شیر به خوبی عمل کند.

برش دلمه

نمک در روند ساخت پنیر سفید، نقش تثبیت کننده را دارد. به بیان ساد‌ه‌تر، نمک کمک می‌کند تا عمر مفید پنیر افزایش یافته و محصولی با طول عمر بالاتر تولید شود. نمک می‌تواند به شکل پودر یا حل شده در آب اضافه شود.

قالب‌زنی پنیر

در این مرحله با یک دستگاه مخصوص روند قالب‌زنی آغاز می‌شود. با توجه به شکل نهایی هر محصول، نوع قالب‌زنی می‌تواند متفاوت باشد. خط تولید پنیر رامک، دارای انواع دستگاه‌های قالب‌زنی برای تولید پنیرهای مختلف می‌باشد. به همین دلیل در لیست محصولات رامک می‌تواند انواع متفاوتی از محصولات لبنی را بیابید.

ذخیره‌سازی

 

بعد از پاستوریزه کردن شیر، باید دمای آن را تا حدود 32 درجه پایین آورد. این کار برای رشد بهتر میکروب‌های استارتر ضرورت دارد. زیرا اگر دمای شیر خیلی زیاد باشد، احتمال رشد میکروب‌های آغاز کننده کم خواهد شد.

اضافه کردن باکتری‌های جانبی و آغاز کننده

اگر هدف تولید پنیر پاستوریزه باشد، باید ابتدا شیر را پاستوریزه کرد. برای پاستوریزاسیون شیر، دما را تا حد مشخصی بالا می‌برند. این کار میکروارگانیسم‌های مخرب را از بین برده و احتمال فساد محصول نهایی را کم می‌کند.

بخوانید:  پرداخت مطالبات شهرداری قزوین موجب تسریع در اجرای طرح های عمرانی می شود

خنک کردن شیر

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

 


محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است




آیا این خبر مفید بود؟

معمولا ماده منعقد کننده در روش تولید پنیر حلب و سایر انواع پنیرها استفاده می‌شود. ماده منعقد کننده می‌تواند با توجه به نوع پنیر تولیدی متفاوت باشد. برای مثال اگر محصول نهایی پنیر اسیدی باشد، باید از اسید استیک برای انعقاد شیر استفاده کرد. برای تهیه پنیرهای آنزیمی هم باید از مایه پنیر میکروبی بهره برد.

مواد افزودنی جانبی

روش تولید انواع پنیر دارای تفاوت‌های جزئی ست. با این وجود معمولا مواد اولیه استفاده شده در ساخت پنیر سفید عموما یکسان می‌باشد. بدیهی است که هرچه کیفیت مواد اولیه استفاده شده بهتر باشد، محصول نهایی نیز مرغوب‌تر خواهد بود. در ادامه مواد اولیه لازم برای ساخت پنیر سفید را نام خواهیم برد.

شیر تازه

مواد افزودنی به پنیر سفید با توجه به ویژگی‌های نهایی محصول متفاوت است. برای مثال اگر پنیر سفید طعم‌دار، محصول نهایی باشد، باید به آن طعم مورد نظر را افزود. بدین منظور به پنیر سفید طعم‌دهنده‌های مختلفی چون انواع گیاهان و ادویه افزوده می‌شود. علاوه بر طعم‌دهنده‌ها ممکن است در روند پنیرسازی به محصول، کلرید کلسیم نیز اضافه شود. این ماده روند ساخت پنیر را تسهیل کرده و کمک می‌کند تا شیر بهتر و زودتر منعقد شود.

آغاز کننده

تمامی محصولات لبنی، از شیر تولید می‌شود. مهم‌ترین ماده اولیه ای که نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت نهایی پنیر خواهد داشت، شیر است. مجموعه رامک تمامی محصولات لبنی خود را از شیر تازه گاو فرآوری می‌کند. به همین دلیل طعم محصولات بسیار لذیذ بوده و کیفیت آن تکرار نشدنی است.

منعقد کننده شیر