چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور است

وی یادآور شد: با توجه به کمبود بارش و افزایش دما انتظار می‌رود بسیاری از محصولات باغی از جمله درخت‌ بادام زودتر از موعد گل بدهد و سرمازدگی محصولات در اسفند ماه دور از انتظار نیست.

چراغ‌پور افزایش میانگین دمای چهارمحال و بختیاری در پاییز را ۲.۵ درجه و در زمستان را ۱.۶ درجه افزایشی اعلام کرد و یادآور شد: ۹۶ درصد از کل مساحت محدوده این استان در محدوده خشکسالی خفیف تا شدید قرار گرفته و تنها چهار درصد در حد عادی(نرمال) است.

چراغ‌پور در این شرایط بر ضرورت مدیریت دقیق منابع آب و خودداری از مصارف اضافه را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به میانگین بلند مدت ۸۹ سانتی‌متری برف در کوهرنگ اظهار داشت: میزان بارش برف سال گذشته در این شهرستان تا این تاریخ ۱۰۷ سانتی‌متر بود در حالی‌که امسال تنها تا این تاریخ ۱۱سانتی‌متر بارش برف در این منطقه به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: هواشناسی میزان بارش‌ها برای باقیمانده فصل زمستان را در حد نرمال و کمتر از نرمال پیش‌بینی کرده که باتوجه عقب ماندگی استان در این خصوص به طور حتم این بارش‌ها جبران کمبود استان را نمی‌کند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و ۹۶ درصد مساحت استان دچار خشکسالی شده است.



منبع

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بخوانید:  اعلام آمادگی مرکز ملی فضای مجازی برای هماهنگی در خصوص اعزام هیئت فنی جهت بررسی حوادث سایبری

به گزارش برنا؛ مهران چراغ‌پور افزود: میانگین بارش در چهارمحال و بختیاری از اول سال زراعی جاری تاکنون به ۱۰۴ میلی‌متر می‌رسد که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.