کدام دستگاه‌ها باید مهمان هرساله فصل سرما را از کشور بیرون کنند؟

در این گزارش اشاره شده است که این مشکل نه تنها سلامت مردم را به مخاطره می اندازد بلکه هزینه‌های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه سلامت به علت افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت تأثیر انجام می‌شود همچنین سایر حوزه‌های اقتصادی تحمیل می‌کند همچنین بار مالی زیادی به علت مرگ ومیرهای زودرس بر نظام بهداشت و درمان تحمیل می‌شود به‌طوری که در صورت رخداد مرگ‌های زودرس، سال‌های زیادی از عمر افراد و نیروی کار یک کشور از دست می‌رود.

در اجرای قانون هوای پاک دستگاه ‎های متعددی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور،  وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت دارند که هر کدام باید وظیفه خود را انجام دهند اما متاسفانه هرکدام چشم انتظار اعمال یکدیگر هستند بی آنکه توجهی به میزان مرگ و میرها و آسیب رسیدن به سلامت اعضای جامعه داشته باشند.

برای رسیدگی به این موضوع خطرناک در سال 96  قانون هوای پاک به تصویب رسید اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است و موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند بیشتر در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده است.

گل علیزاده با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد دهنده وسایل حمل و نقل عمومی الکتریکی بود، گفت: باید این نکته توجه داشته باشیم، تا زمانی که منبع تولید انرژی الکتریک در کشور نیروگاه‌های با سوخت باشند، توسعه این خودروها منجر به افزایش مصرف این سوخت‌ها در نیروگاه‌ها خواهد شد، اگرچه خودروهای با سوخت پاک را گسترش داده‌ایم، اما آلودگی را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل کرده‌ایم. 

بخوانید:  صادرات استان قزوین ۲۰ درصد بیشتر از سقف تعیین شده کشوری است

سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان متولی اصلی این قانون باید گام موثری تری بردارد تا حداقل تعداد روزهای ناسالم کمتر شود.

رسیدگی و رفع این معضل هرساله باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه های جاری می شود در این راستا عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهارکرد: مهمترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ذرات PM۲.۵ است و در زمان افزایش این آلودگی شاهد افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها هستیم که عامل مهم تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود.

 اما سوال این است که چرا کاری برای مهمان همیشگی پاییز انجام نمی شود تا بار سفر را از سطح شهرهای کشورمان ببندد؟ 


آیا این خبر مفید بود؟

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با هشدار نسبت به عبور غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استانداردهای ملی، تاکید کرد با احتساب تأثیر پدیده ریزگردها، بیش از نیمی از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند.

در این راستای روز گذشته جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با آلودگی هوا مواجه هستند، گفت: سالانه 6 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است. تأثیر آلودگی منجر به مرگ زودرس می‌شود و آلاینده‌های هوا منجر به تهدید سلامت شهروندان می‌شود و آلاینده pm۲.۵ از جمله مضرترین ویروس‌ها است و منبع انتشار این آلاینده احتراق سوخت خودروها است.

بخوانید:  لطفاً سربه‌زیر نباشید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رنگ به رنگ شدن برگ های درختان، نشان از فرارسیدن فصل سرما دارد. در سال های اخیر زمانی که قصد قدم زدن و لذت بردن از تماشای برگ ها را داشته باشید لایه ای از دود و سیاهی روی برگ ها زیبایی را از آن گرفته است که خبر از مهمان همیشگی پاییز و زمستان می دهد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





 

داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گویی با بیان اینکه منابع انتشار آلاینده‌ها همانند سال‌های قبل به قوت خود باقی و کما اینکه بیشتر هم شده است، گفت: دلیل این موضوع افزایش خودروهای فرسوده است. خودروهای جدیدی هم وارد بازار می‌شوند که اگر حداقل آلودگی هم را داشته باشند بازهم به منابع انتشار آلودگی افزوده می‌شود. البته از سال ۹۲ تا سال ۹۷ به دلیل شرایط جوی مناسب تا حدی روند انتشار این آلاینده‌ها کاهش پیدا کرد. با این حال تا کنترل و کاهش منابع انتشار نداشته باشیم، کیفیت هوا به همین صورت خواهد ماند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به رتبه ایران در میزان آلودگی هوا گفت: ایران از بین 117 کشور رتبه 24 را به خود اختصاص داده است و در بین پایتخت‌های دنیا ایران رتبه 21 را دارد و این نشان از این دارد که باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم. بیش از 26 هزار نفر در ایران و 6 هزار و 400 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و هزینه سالیانه مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا نیز سالانه 30 میلیارد دلار است.

بخوانید:  سوژه روز؛ وقتی مغانلو هالند می‌شود!

آلودگی هوا که از مهمان ناخوانده به مهمان از پیش تعیین شده مبدل شده است، هرساله با ورودش به هر کجا که می خواهد حرکت می کند از سیستم تنفسی گرفته تا روی درختان و ثمرات آن‌ها.

وی بیان کرد: تا امروز حدود ۲۵ میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده‌اند که از این تعداد بین ۶ تا ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند. این وضعیت در مورد موتورسیکلت‌ها نگران کننده‌تر است از حدود ۱۲ هزار موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده، حدود ۹۰ درصدشان به سن فرسودگی رسیده و از رده خارج هستند. 

تشکری هاشمی تصریح کرد: آلاینده‌های هوا دچار اضطراب و استرس و پرخاشگری می‌شود و تعداد روزهای ناسالم تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است همچنین در رابطه با آلودگی هوا قوانین بسیاری تدوین شده است و احکام بر زمین مانده بسیاری از برنامه دوم تا ششم توسعه مانده است.