آتش‌بس خطری جدی علیه مذاکرات حساس کنونی است

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: ما امروز از قطعنامه‌ای که مذاکرات حساس را به خطر می‌اندازد، حمایت نکردیم. در واقع، برت مک گورک هم اکنون در منطقه است و فردا در قاهره جلساتی خواهد داشت. سپس به اسرائیل خواهد رفت تا ببینیم می‌توانیم به توافق آزادی گروگان‌ها دست یابیم یا خیر. رای دادن به این قطعنامه می‌توانست این مذاکرات را به خطر بیاندازد.

«برت مک گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی کاهش احتمال ایجاد آتش‌بس در غزه به منظور رایزنی درباره جنگ در این منطقه و رسیدن به توافق تبادل‌اسرا به مصر می‌رود. سفر مک‌گورک به پایتخت مصر در پی مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای ارسال هیاتی دیگر به منظور مشارکت در گفتگو‌های قاهره و افزایش نگرانی آمریکا و مصر از حمله به رفح انجام می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در توجیه مخالفت و وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای سومین بار با قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه مدعی شد که این قطعنامه “مذاکرات حساس” جاری درباره آزادی “گروگانها” با حماس را به خطر می‌انداخت.

ایالات متحده آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشور‌های گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، برغم کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

فرستاده ویژه جو بایدن در گفت‌وگوهایش در مصر بر روی دو محور متمرکز خواهد بود؛ مساله رفح و احتمال حمله نظامی به آن و دیگری پرونده اسرای صهیونیست موجود نزد مقاومت فلسطین و تمایل واشنگتن برای ایجاد توافق تبادل اسرا میان رژیم اسراییل و جنبش حماس.

بخوانید:  خدمت رسانی ۸۰ هزار نفر رزمایش نوروزی ۱۴۰۳ با شعار آرامش و امنیت سفر در بهار قرآن و طبیعت

انتهای پیام/



منبع

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر از سوی کشورش در سازمان ملل در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا نتوانست از قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت حمایت کند، زیرا اگر به تصویب می‌رسید «مذاکرات حساس» را به مخاطره می‌انداخت.

این سخنگوی دولت جو بایدن در عین حال گفت: واشنگتن معتقد است که عملیات نظامی اسرائیل در رفح در شرایط کنونی یک فاجعه خواهد بود.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» جمعه شب گزارش داد که توافق حماس و اسراییل در زمینه تبادل اسرا تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان قطعی خواهد شد.