بهینه‌سازی در کما/ چرا دغدغه‌ای برای بهینه‌سازی وجود ندارند؟





منبع

Slide3

هرچند بهینه سازی،  مهم‌ترین مسئله کشور در حال حاضر باشد اما عزم جدی برای حل این موضوع وجود ندارد و مسئولین نیز تمهیداتی را برای اجرایی شدن آن نمی‌اندیشند. این موضوع اگر جدی گرفته نشود، ایران در آینده‌ای نزدیک از تولیدکننده و صادرکننده به واردکننده حامل‌های انرژی تبدیل خواهد شد و در آینده‌ای بسیار نزدیک با بحران انرژی دست و پنجه خواهد زد.

Slide5

از طرفی طبق گفته کارشناسان بین 10 تا 20 درصد از گاز در بخش خانگی اتلافات انرژی دارد. لذا با احتساب 10 درصد صرفه‌جویی، مقدار 11.1 میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی شده و می‌توان ما به ازای آن را صادر کرد که برابر با 3.5 میلیارد دلار می‌شود، این عدد برابر با نصف سرمایه لازم برای توسعه میدان گازی کیش است.


متاسفانه با توجه به اینکه بهینه‌سازی سازی از اصلی‌ترین مباحث کشور است اما تاکنون مسئولین دغدغه‌ای نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا؛ طبق آمار شرکت ملی گاز، در روز یکشنبه 679 میلیون متر مکعب، گاز در حوزه خانگی، تجاری و صنایع عمده سوزانده شد. به عبارتی این حجم تقریبا برابر 80 درصد گاز تزریقی در خطوط لوله کشور بود. در همین راستا تهران با 126 میلیون متر مکعب، خراسان رضوی با 60 میلیون متر مکعب، اصفهان با 47 میلیون متر مکعب و آذرباییجان شرقی با 44 میلیون متر مکعب پر مصرف‌ترین استان‌های کشور بودند.

لذا می‌توان به این نتیجه رسید که عدم توجه به بهینه‌سازی در حاکمیت نمودار است. با این حال برای درک درست از مسئله بهینه‌سازی به این مثال توجه کنید. در سال گذشته حدود 111 میلیارد متر مکعب مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع عمده شده است.

بخوانید:  اهدای 40 دستگاه مورد نیاز کودکان بیمار اهواز توسط خیرین سلامت

انتهای پیام/

از طرفی طبق آمار شدت انرژی کشور  7 برابر شدت انرژی جهان است در حالی که شدت انرژی در جهان در حال کاهش اما در ایران در حال افزایش است. همچنین انرژی کشور 70 درصد وابسته به گاز است. همین موضوع سبب شده که مصرف گاز کشور برابر چین شده و مصرف گاز خانگی ایران نیز 3 برابر مجموع اتحادیه اروپا شده باشد.


بهینه‌سازی در کما/ چرا دغدغه‌ای برای بهینه‌سازی وجود ندارند؟
آیا این خبر مفید بود؟