رأی AFC درباره بازی سپاهان و الاتحاد با روح ورزش و انصاف منطبق نبود/ هم عجولانه رفتار کردند هم سخت‌گیرانه

وی در پاسخ به این سئوال که آیا باشگاه سپاهان پیگیری حقوقی درباره این موضوع را انجام خواهد داد، یادآور شد: از زمان ترک ورزشگاه از سوی تیم حریف، تمامی پیگیری‌های حقوقی باشگاه از مراجع مختلف آغاز شد و این روند ادامه دارد؛ باشگاه قطعاً استیناف‌خواهی خود را از AFC و سایر مراجع حقوقی و قضایی خواهد داشت. درباره این موضوع بدون شک به دادگاه عالی ورزش نیز رجوع می‌کنیم. باشگاه سپاهان براساس مستندات قانونی پیگیر این موضوع است و امیدواریم در روند رسیدگی، نتیجه مطلوب حاصل شود.

مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال سپاهان خاطرنشان کرد: پیش از صدور رأی، باشگاه سپاهان درخواست‌هایی برای ارائه زمینه‌های حقوقی رأی ضمن انتشار رای، جلسه دادرسی و دفاع حضوری قبل از اعلام رای صورت داد اما متاسفانه مقام برگزارکننده جلسه با این موضوع موافقت نکرد. نکات ابهام‌آمیز بسیاری درباره نحوه رسیدگی به موضوع وجود دارد. به عنوان مثال مسئول سابق حقوقی کشور رقیب، در جلسه استماع، به عنوان وکیل مقام برگزارکننده مسابقه  حضور داشت و این موارد برای ما سوال برانگیز است.

شاه‌منصوری در پایان یادآور شد: باشگاه سپاهان در چند سال گذشته به صورت منظم مجوز حرفه‌ای را اخذ کرده و الزامات یک باشگاه حرفه‌ای را رعایت کرده و مشخص نیست چرا کمیته انضباطی AFC این موارد را بررسی نکرده است.

انتهای پیام 



منبع

وی افزود: در فوتبال قرار نیست عیناً موازین قانونی را اجرا کرد، AFC نگاه سخت‌گیرانه‌ای به این موضوع داشته است و تاکنون چنین موردی ندیده‌ام که هر سه تنبیه را اعمال کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، رضا شاه‌منصوری کارشناس حقوق ورزش در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر اظهار داشت: فکر می‌کنم در مورد رای صحبت می‌کنیم که منصفانه صادر نشد. متأسفانه این تنبیهات به گونه‌ای هستند که منطبق با شرایط پرونده نیستند، محروم شدن از حق امتیازی و جریمه نقدی و کسر امتیاز که براساس آیین‌نامه AFC  اعمال هر سه تنبیه منطق با شرایط پرونده نیست.

این کارشناس حقوق ورزش در پاسخ به این سئوال که آیا نظر ناظر بازی فصل‌الخطاب است یا خیر، ادامه داد: نظر ناظر بازی جنبه اطلاعی دارد؛ ناظر اوصاف، شرایط و کیفیت محقق شده در زمین بازی را بررسی و مکتوب می‌کند و به کمیته‌های مختلف نهادهای متولی بازی ارجاع می‌دهد و معمولاً ناظرهای مسابقه تصمیم‌ساز این کمیته‌ها هستند و این نظر یکی از قسمت‌های کل ماجرا است.

این رأی با روح ورزش و انصاف منطبق نبود

مسعود سعیدی مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال سپاهان نیز در این برنامه در خصوص رای AFC اظهار داشت: همه می‌دانند در همه مسابقات بین‌المللی جلسه هماهنگی بازی یک روز قبل از بازی برگزار و همه مسائل بررسی می‌شود و در این جلسه هیچ ابهام و مشکلی وجود نداشت.

این کارشناس حقوق ورزش تصریح کرد: در قانون بی‌طرفی مقام رسیدگی‌کننده وجود دارد، باید مشخص شود تخلف باشگاه سپاهان چه بوده است و براین اساس تنبیهات را انطباق دهیم؛ دادرسی عادلانه نیز مهم است، ناظر نمی‌تواند حکم صادر کند و کمیته انضباطی AFC رای را عجولانه صادر کرده است.

رأی صادر شده عجولانه بود

همه مفاد ناشی از این دادنامه قابلیت از بین رفتن را دارند

بخوانید:  هوش‌مصنوعی به کمک مشتریان عصبی می‌آید

وی با بیان این‌که استیناف‌خواهی حداقل 6 ماه طول می‌کشد، گفت: همه آرا قابلیت تجدیدنظرخواهی دارد و تا زمان قطعی شدن رای نیازی به اجرای دادنامه نیست، باشگاه سپاهان باید تجدید نظرخواهی داشته باشد زیرا این رای می‌تواند در دادگاه عالی داوری ورزش نقض شود، همه مفاد ناشی از این دادنامه قابلیت از بین رفتن را دارند.

سعیدی با بیان این‌که باشگاه سپاهان اعتقاد دارد این رای صحیح نیست، عنوان داشت: در زمینه این موضوع اتهاماتی مطرح شده که بی‌اساس است، ناظر بازی زمانی لغو بازی را اعلام می‌کند که تیم حریف پیش از آن، ورزشگاه را ترک کرده بوده است. این موضوعات برای ما سئوال برانگیز بود.

در جلسه هماهنگی بازی هیچ اشاره‌ای به حذف سردیس‌ها نشد

وی با بیان این‌که هیچ‌ ابلاغ رسمی نیز انجام نشده بود، گفت: چند دقیقه مانده به بازی درخواست‌هایی شده بود که قابل اجرا نبود، لغو مسابقه تنها در شرایطی مانند اقدامات تروریستی، حوادث غیرمترقبه نظیر سیل یا زلزله صورت می‌گیرد. به نظر ما اقداماتی که از سوی ناظر صورت می‌گیرد، استاندارد و صحیح نبود؛ هیچ موضوع امنیتی در ورزشگاه نبوده است و شرایط بسیار خوبی ایجاد شده بود و همگان بر این موضوع اعتقاد داشتند.

وی ادامه داد: به نظر من می‌شد نگاه منصفانه‌تری به پرونده داشت و حداکثر می‌شد به یکی از تنبیهات بسنده کرد.

شاه‌منصوری با بیان این‌که ارکان قضایی باید سایر شرایط را بررسی کنند، گفت: نکته مهم آنکه اقدام بعدی اعمال قائده انصاف است، خیلی وقت‌ها در مسائل انضباطی ممکن است موضوعی با قانون منطبق باشد اما با روح ورزش و انصاف منطبق نباشد.

بخوانید:  انتصاب مشاور مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در حوزه روابط عمومی
در رای صادر شده AFC نگاه سخت‌گیرانه‌ای داشت