رقابت جدی سریال های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی

محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده و عضو هیأت انتخاب بخش «مسابقه سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، گفت: جشنواره فیلم شهر، جشنواره‌ای موضوعی محسوب می‌شود، یعنی در این جشنواره علاوه بر آن چه در جشنواره‌های معمول مورد توجه قرار می‌گیرد، مسئله محوری شهر و زندگی شهری را نیز در نظر می‌گیریم. برخی از آثار ارسال شده با موضوع جشنواره مرتبط بودند، برخی از آثار هم را می‌توانستیم به طریقی مرتبط با جشنواره بدانیم. یعنی در لایه‌های اول مرتبط نبودند ولی به نوعی زندگی شهری را می‌شد را در آن ها دید، همچنین کیفیت‌های بهتری داشتند.

این عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم شهر درباره شعار امسال جشنواره فیلم شهر «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» یادآور شد: در حال حاضر یکی از پدیده‌هایی در جهان مطرح است، نشانه سازی از شهرها است. گاهی شهرهای بزرگ دنیا، خودشان به عنوان یک برند مطرح می‌شوند. نباید روال در جشنواره فیلم شهر اینگونه باشد که ببینیم در پایان حلقه تولید، تولیدکنندگان آثار چه کرده‌اند، بلکه باید بتوانیم با سیاستگذاری درست، حمایت و سرمایه‌گذاری روی آثار وقت بگذاریم در این صورت می‌توانیم روی نشان‌دار کردن و شاخص شدن کلانشهری مثل تهران که دست‌کم در منطقه غرب آفریقا و جهان اسلام بی‌نظیر است، کمکی کرده باشیم تا حتی بتواند به عنوان شهر شاخص جهان اسلام معرفی شود.

جواد رمضان‌نژاد، عضو هیأت انتخاب بخش «مسابقه سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: آثاری که به جشنواره رسید بسیار متنوع بود و تلاش کردیم در انتخاب آثار به حوزه‌هایی که به زیست و زندگی شهری به ویژه در جامعه ایرانی مربوط می‌شود توجه بیشتری داشته باشیم و ما هم تنوع قابل قبولی در آثار حاضر در جشنواره با توجه به درجه کیفی و موضوعاتی که مطرح می‌شود، داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا ؛ یکی از بخش‌هایی که در جشنواره فیلم شهر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی است که سریال‌های دو سال اخیر در آن شرکت می‌کنند و بررسی می‌شوند. متاسفانه به دلیل شرایط کرونا که در دو سال اخیر حاکم بود، بسیاری از جشنواره‌ها برگزار نشدند و در صورت برگزاری با محدودیت‌های سفت و سخت همراه بودند. امسال با برگزاری هشتمین دوره جشنواره فیلم شهر، آثار تلویزیونی و نمایش خانگی، بعد از سه سال محدودیت‌های پاندمی دوباره محل رقابتی دارند که در کنار آثار بخش‌های دیگر سنجیده و داوری شوند و تلویزیون به دلیل در دسترس بودن و تاثیر بیشتری که روی عموم مردم دارد، می‌تواند محل مناسبی برای انتقال آموزه‌های شهری و شهرنشینی و فرهنگسازی باشد. در این گزارش با امین زندگانی، جواد رمضان‌نژاد و محمدرضا شفاه، سه عضو هیأت انتخاب بخش سریال‌های تلویزیونی این جشنواره گفت‌وگو کردیم.

بخوانید:  کنارگذر بیمارستان البرز افتتاح شد

وی ادامه داد: شهروندان باید بدانند که از چه حقوقی برخوردارند، چه قوانینی را باید رعایت کنند و چه امکاناتی در اختیارشان است. گاهی امکانات بی‌نظیری در شهر داریم که اطلاع‌رسانی مناسبی درباره آن صورت نگرفته، مانند رجعتی که شهرداری به حفظ بناهای قدیمی کرده است. این اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند قطب گردشگری شهر را تقویت کرده و به اقتصاد عمومی و خصوصی شهرنشینی کمک کند. ما شاهد این بودیم که در فصل‌های گردشگری، گردش مالی شهرهایی که به صورت سنتی جزو شهرهای توریستی محسوب می‌شدند، بالاتر بود. هر شهری این امکانات را دارد و فکر می‌کنم جشنواره فیلم شهر بتواند این نقش اطلاع‌رسانی را داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان» درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: بخش عمده زندگی ما در محیط بیرونی خانه و محیطی که از آن به عنوان شهر یاد می‌کنیم، می‌گذرد. درست است در آپارتمان یا خانه‌ای زندگی می‌کنیم که در محدوده جغرافیایی یک شهر است ولی بیشتر حیات ما بیرون از خانه است و با توجه به دغدغه‌های شهری، ترافیک، دور بودن مسیر کار و… توجه به ملزومات شهرنشینی و شهر می‌تواند در بهتر شدن فرهنگ شهرنشینی نیز تاثیرگذار باشد.

آثار جشنواره فیلم شهر می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند

وی با اشاره به سطح کیفی آثار افزود: سطح کیفی آثار امسال از دو منظر قابل بررسی است. اول منظر عمومی درجه تولید آثار است، آثاری متقاضی حضور بودند که بسیار قوی بودند و در این چند سال بازخورد خوبی از سوی مخاطبان داشتند که البته در کنار آن، کارهای متوسط و ضعیف هم داشتیم. اما آنچه که به طور تخصصی مورد نظر بود توجه به زیست شهری به صورت ویژه بود، آنچه که ما به دنبال آن در آثار بودیم این بود که چه تصویری از ما در جامعه ایرانی مد نظر قرار می‌گیرد. به نظرم این موضوع در آثار هنوز جای کار دارد و از لحاظ پرداخت این محتوا در آثار ما همچنان به کار کردن و ممارست بیشتری نیاز داریم.

زندگانی اضافه کرد: نتیجه تاثیر جشنواره فیلم شهر، می‌تواند مشخص شدن حریم‌ها، فرصت‌ها، قواعد و امکانات شهری برای مردمی باشد که در یک شهر زندگی می‌کنند. این جشنواره نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نگاهی هنرمندانه به مسائل شهری داشت و از این طریق بهره‌برداری، معرفی هنری و ایجاد فرصت در همه زمینه‌ها داشت. گاهی جشنواره‌ها باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی در آینده می‌شوند؛ خود این روند کمک بسیار شایانی به تغییر نگاه فیلمسازان ما به بسیاری از موضوعات شهری می‌کند تا نهایتا مخاطب استقبال کند و از مشکلات گره‌گشایی شود.

بخوانید:  این غذاها بیشترین میزان ویتامین را دارا هستند!

رمضان‌نژاد ادامه داد: اگر خود شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر حمایت و توجه بیشتری نسبت به تولیدکنندگان این‌گونه آثار داشته باشند، آثاری که اکنون برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند، می‌توانند به شدت در جامعه تاثیرگذار باشند، حتی می‌توان برای دوره‌های بعد این جشنواره و اینکه چطور موضوعات شهری و زندگی شهری را در آثارمان نشان دهیم ذائقه‌سازی و برنامه‌ریزی کرد، از این طریق می‌توانیم امید، پویایی و حرکت رو به جلو را به آثار سینمایی و سریال‌ها تزریق کنیم و گامی رو به جلو برداریم.

شفاه با بیان اینکه جشنواره‌های فیلم با موضوع شهر از جشنواره‌های معروف و مهم در جهان هستند، ادامه داد: در کشورهای مختلف جشنواره‌هایی با عنوان‌های مختلف و با موضوع زندگی شهری برگزار می شوند، فکر می‌کنم برگزاری چنین جشنواره‌ای لازم و ضروری است، اما به شرطی که تنها داور آثار نباشد و گامی فراتر بگذارد و تشویق‌کننده آثاری باشد که می‌خواهند در این حوزه ساخته شوند تا موضوعات مربوط به زندگی شهری هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: گاهی در انتخاب آثار ممکن بود به اثری که شاید کیفیت و ساختار فنی بالایی نداشت، از جانب مخاطب‌پسند بودن امتیاز بدهم. به هر حال، اگر در این موقعیت می‌توانستیم نگاه تخصصی و خاص‌تری به آثار داشته باشیم، رأی دادن به آثار ساده‌تر می‌شد، ولی اثر برای مخاطب ساخته می‌شود، شاید این نگاه تخصصی از حوصله مخاطب خارج باشد و مخاطب به آثار قابل فهم‌تر توجه بیشتری نشان دهد. تلاش کردم این موارد را در رأی دادن، لحاظ کنم تا حق کسی ضایع نشود. به هر حال مخاطب هم بخش مهمی از تولید یک اثر هنری است.

تصمیم‌گیری در مورد آثار با کیفیت که ارتباطی با جشنواره نداشتند  کمی دشوار بود

وی اضافه کرد: خوشحالم که جشنواره فیلم شهر پس از دو سال شرایط کرونا و محدودیت‌های آن، برگزار می‌شود. امیدوارم جشنواره خوبی در پیش داشته باشیم و دیگر توقفی در برگزاری آن صورت نگیرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» یادآور شد: رسانه سینما یکی از پیوست‌های فرهنگی در زندگی شهری است، اگر شهرداری‌ها به عنوان متولیان شهر بخواهند در فعالیت‌های فرهنگی خود فهرستی تهیه کنند، حتما سینما در رأس فعالیت‌های آنها به عنوان ابزار و بازویی مهم، مسائل و آموزه‌های شهروندی را به بهترین شکل به شهروندان منتقل می‌کند و در مورد مسائلی که به زندگی شهری مرتبط است، آسیب‌شناسی می‌کند.

بخوانید:  بیمارستان‌های غزه دیگر قادر به ارائه خدمات پزشکی و درمانی نیستند

انتهای پیام/



منبع

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست‌ و یک روز بعد» افزود: این موضوع از سختی‌های جشنواره‌های موضوعی است که آثاری باید انتخاب شوند که مرتبط باشند، اگر صد درصد مرتبط نباشند هم حداقل نباید بی‌ارتباط باشند. از طرفی کیفیت خوبی هم داشته باشند. این موضوع مهم‌ترین چیزی بود که در انتخاب آثار مورد توجه قرار دادم. به هر حال تصمیم‌گیری در مورد آثار بسیار سخت بود و هنوز هم باید بحث‌هایی درباره برخی آثار با دوستان در هیأت انتخاب داشته باشیم.

بازیگر سریال تلویزیونی «تا صبح» یادآور شد: جشنواره فیلم شهر می‌تواند به صورت ضمنی، مواردی را در ذهن مخاطب یادآوری کند و مخاطب را به فکر وادارد تا به شناخت درستی از شهرنشینی و حقوق خود برسد. همچنین خود فیلمسازان وقتی ببینند چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود و می‌توانند با نگاه خاص‌تری به لوکیشن‌ها و داستان‌ها توجه کنند، تاثیر زیادی روی آثار آنها خواهد داشت. در این صورت می‌توان امید داشت این فرهنگ سخت شهرنشینی، به فرهنگ لطیف‌تری تبدیل شود، روحیه شهروندان در آن بهتر شود و بتوانند شهر خود را به بهترین شکل حفظ کنند.

امین زندگانی، بازیگر، مدرس بازیگری و کارگردان تئاتر و عضو هیأت انتخاب بخش «سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» جشنواره فیلم شهر درباره نحوه انتخاب آثار در این جشنواره گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره بسیار زیاد بود و تولیدات سال 98 تا 1400 را شامل می‌شد. برای انتخاب آثار در این میان چند مقوله مطرح بود؛ گاهی به ساختار و کیفیت اثر و گاهی به بازخورد مخاطب باید توجه کرد. من سعی کردم این دو مورد کیفیت و مخاطب را به صورت موازی پیش ببرم، یعنی در کنار کیفیت آثار، بازیگران، نوع قصه و کارگردانی اثر، میزان رضایت مخاطبان آن اثر نیز برایم مهم بود.

در کنار کیفیت، میزان رضایت مخاطب از آثار برایم مهم بود

رئیس مرکز سیما فیلم درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: این جشنواره سابقه طولانی دارد و جزو جشنواره‌هایی است که شرکت‌کنندگان از طیف‌های متفاوت و قابل ملاحظه‌ای حضور دارند. همه ما فارغ از دیدگاه‌هایی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داریم، در جامعه شهری و کنار هم زندگی می‌کنیم، بنابراین موضوع این جشنواره می‌تواند برای همه ما مهم باشد.