معاونت حقوق عامه در دیوان عدالت اداری راه اندازی می شود

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع وی افزود: این معاونت در واقع نقش دادستان را ایفا می کند و با رصد بخشنامه ها، دستورالعملها، مقررات و آیین نامه هایی که مربوط به عامه جامعه هست و نقض حقوق تعداد قابل توجهی از مردم را در بر می گیرد، ابطال آنها را از دیوان می خواهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حجت الاسلام حکمت علی مظفری اظهار کرد: با ایجاد معاونت حقوق عامه، بخشنامه ها و دستورالعملهای صادر شده در دستگاه های اجرایی که نقض حقوق تعداد قابل توجهی از مردم را در بر می گیرد، شناسایی و ابطال ان را در دیوان پیگیری می کند.

 





وی در جلسه شورای قضایی استان گلستان در گرگان از ابلاغ قانون جدید دیوان عدالت اداری حداکثر تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: با ابلاغ این قانون، معاونت حقوق عامه در دیوان عدالت اداری ایجاد می شود.

وی افزود: اگر مردم به هر دلیلی نتوانستند یا نخواستند از این آیین نامه و دستورالعملهایی که حقوق آنها را نقض می کند، شکایت کنند، معاونت حقوق عامه نقش نمایندگی مردم را ایفا خواهد کرد و خودش ابطال این مصوبه ها را از صحن هیئت عمومی دیوان عدالت اداری خواستار خواهد شد.

ملاقات مردمی، شرکت در شورای اداری و شورای قضائی استان از برنامه‌های رئیس دیوان عدالت اداری در سفر به گلستان است.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره مدیرانی که آرای دیوان را اجرا نمی کنند گفت: ماهانه نحوه آرای صادر شده در دستگاه ها را رصد می کنیم که خوشبختانه بیشتر دستگاه ها به آرا و تذکرات دیوان توجه می کنند اما اگر مدیری احکام صادر شده را نادیده بگیرد، ابتدا تذکر می دهیم و در مرحله بعد، تخلف مدیران در دیوان رسیدگی و حکم به انفصال آن مدیر صادر می کند.

بخوانید:  مصرف گاز کشور در آستانه انفجار/ لزوم تغییر اصلاح بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه میادین

مظفری افزود: خوشبختانه در قانون جدید دیوان امکان برخورد قاطعانه تر با مدیرانی که از اجرای آرا استنکاف می کنند فراهم شده است و مدیران مکلفند در همان ماه اول که احکام قطعی صادر شد حکم را اجرا کنند و اگر در اجرا نکردن رای، عذر مدیر، غیرموجه تشخیص داده شود، بلافاصله حکم به انفصال مدیر داده می شود.

انتهای پیام

حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: همان کاری هر کدام از آحاد مردم می توانستند راجع به همه بخشنامه ها و ایین نامه شکایت کنند به صورت سیستمی توسط این معاونت که به همه بخشنامه دسترسی خواهد داشت، انجام می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه سخنان خود به تلاش های دیوان برای کاهش ورودی پرونده اشاره کرد و گفت: در جلسه با کارشناسان دستگاه های اجرایی از صدور بخشنامه خلاف قانون در جهت اصلاح آن بخشنامه ها به نحوی که در راستای اصلاح فرایند، افراد زیادی متضرر نشوند، اقدام می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به درخواست های مردمی به استان سفر کرده است.

وی گفت: پارسال ۲۳۰ هزار دادخواست وارد دیوان شد.


آیا این خبر مفید بود؟