کتاب، محور «تفاهم» و «وفاق» است

۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است

کتاب، مهمترین محمل انتقال دانش است

وی ادامه داد: تولیدات و پوشش‌های زندۀ این شبکه نشان‌دهندۀ این امر است که شبکه کتاب مسیر درستی را طی کرده است. امیدواریم این رسانه به زودی به یک مرجع کامل در زمینۀ کتاب و کتابخوانی در داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

دکتر اسماعیلی با اشاره به تمرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بحث کتابخانه‌های سیار، گفت: در این زمینه با وزارت صمت هماهنگ شده‌ایم تا ۲۰۰ خودرو را با کتاب‌های مختلف جهت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار تجهیز کنیم. جامعۀ ایران، جامعه‌ای کتاب‌خوان است که دارای نبض فرهنگی هستند. می‌توانیم از طریق کتاب، مشکلات کشور را حل کنیم. کتاب زیربنای توسعۀ فرهنگی، تمدنی و برای حل مسائل سایر بخش‌ها است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در پایان چهار سال دولت، صادرات کاغذ به کشورهای مختلف منطقه نیز رقم بخورد.

تمرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است.

انتهای پیام/



منبع

وی در ادامه تاکید کرد: هر چقدر شهرها و روستاهای کشور بوی کتاب به خود بگیرند و فرهنگ و هنر ترویج پیدا کند به همان اندازه مشکلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، مدیریت اجتماعی، مدیریت سیاسی و… موفق باشیم، پیش‌شرط آنها این است که در زمینۀ فرهنگ و هنر موفق باشیم.

بخوانید:  با زینک از شر این نوع عفونت خلاص شوید!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: در آغاز این دولت، تولید کاغذ در کشور حدود 5 هزار تن بود. هدف اصلی ما این بود که طی دو سال در کاغذ تحریر و کاغذ فرهنگی به خودکفایی برسیم. امروز دقیقاً به عدد ۸۰ هزار تن در تولید کاغذ رسیده‌ایم. حدود ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است. اکنون، ماهانه حدود هزار تن کاغذ ایرانی در اختیار ناشران قرار می گیرد. در شیراز مجموعه‌ای آمادۀ افتتاح است که در سال نخست بیش از 45 هزار تن به تولیدات ما اضافه خواهد کرد. در مازندران نیز به زودی مرحلۀ دوم توسعۀ مجموعۀ تولید کاغذ آغاز می‌شود. چندین مجموعۀ جدید نیز در حال راه‌اندازی هستند.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد فروشگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کند، خاطرنشان کرد: معتقدیم که فضاهای شهری باید رنگ و بوی فرهنگ به خود بگیرند چرا که هیچ اثر و نشانه‌ای زیباتر و شکیل‌تر از کتاب نیست. کتاب محور «تفاهم» و «وفاق» است. کتاب همه را به دور خود جمع می‌کند. همۀ افراد در سنین مختلف نیازمند کتاب هستند و مهمترین محمل انتقال دانش کتاب است.

وی افزود: در مناسبت‌های مختلف به اعضای هیئت دولت کتاب هدیه می‌دهیم. اخیراً کتابی با عنوان «تا فراموش نکنیم» (کَی‌لانَنسی) اثر ولید الخالدی و ترجمۀ امیرحسین بابالار در جلسۀ هیئت دولت به رئیس جمهور هدیه داده شد. این کتاب ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال صدها روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی مردمان شریفش به دست وحوش رژیم جعلی اسرائیل است.

بخوانید:  با این دیوار ۵۰۰ ساله تهران آشنا شوید +عکس

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ دکتر محمدمهدی اسماعیلی با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب» شبکه کتاب گفت: راه‌اندازی شبکه کتاب بعد از گذشت یک سال تبدیل به یک «تجربۀ موفق» شده است. تاسیس این شبکه با اقدامی دقیق و عالمانه همراه بوده که امروز این شبکه به یک الگوی موفق کار رسانه‌ای در حوزۀ فرهنگ و هنر بدل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری وضعیت فرهنگی در کشور است. به همین دلیل امیدواریم اقداماتی که تاکنون انجام شده مانند راه‌اندازی شبکه کتاب ما را به آن هدف برساند. معتقدیم که ترویج کتاب «اقدام زیربنایی» در حوزۀ فرهنگ است. این موضوع با شاخص‌هایی همواره ارزیابی و پایش می‌شود. البته تمام بخش‌ها باید یاری‌گر حوزۀ کتاب و کتابخوانی باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از «اقتصاد کتاب» برای این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: همۀ کتاب‌فروشی‌های کشور به عنوان «خادمان فرهنگ» به عضویت صندوق اعتباری هنر درمی‌آیند. در زمینۀ مسائل حمایتی و معیشتی نیز شاهد افزایش 40 درصدی اعضای صندوق اعتباری هنر هستیم که این صندوق، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فعالان قرآنی، اهالی کتاب و… را شامل می‌شود. به عنوان مثال در زمینۀ خبرنگاران تعداد اعضای این قشر طی دو سال اخیر از ۴ هزار نفر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین در نظر داریم تسهیلات اختصاصی مسکن به اعضای این صندوق داشته باشیم.