استان قزوین محصولات متنوعی برای صادرات به بلاروس دارد


به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین روز سه شنبه با حضور صانعی سفیر ایران در کشور بلاروس و محمدی نماینده وزیر در امور دفاتر داخل کشور وزارت امور خارجه، علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری، مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، رستمی مدیرکل سازمان صمت استان، عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، عمیدی مدیر نمایندگی وزارت خارجه در استان، خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان در محل استانداری برگزار شد.

رستمی مدیرکل سازمان صمت در این مراسم گفت: بیشترین صادرات کالا از کشور به بلاروس در استان قزوین تولید می شود اما غیر مستقیم و از کشورهای دیگر به این بازار صادر می شود.

استان قزوین محصولات متنوعی برای صادرات به بلاروس دارد

وی بیان کرد: در سال قبل رشد ۳۴ درصدی درصادرات کالا به بلاروس را داشتیم اما چون شناختی نسبت به توانمندی های یکدیگر نداریم از بسیاری کالاها غفلت شده و نتوانسته ایم صادرات مناسبی داشته باشیم.

رستمی تصریح کرد: صادرات بلاروس به کشورمان حدود سه برابر میزان واردات آنها از ایران است لذا بایستی تبادل تجاری هیئتهای بازرگانی و تجاری را افزایش دهیم تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.

این مدیر صنعتی بیان کرد: بیش از دو هزار قلم کالا در استان قزوین تولید می شود که حدود ۱۶۰۰ مورد آن قابل صادرات است.

استان قزوین محصولات متنوعی برای صادرات به بلاروس دارد

در ادامه رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت:  بازاریابی و فروش از مشکلات اساسی صنایع محسوب می شود که اگر با کمک سفرا و رایزنان اقتصادی بتوانیم کالاهای خود را معرفی کنیم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

بخوانید:  جابه‌جایی 2.2 میلیون مسافر‌ با ناوگان جاده‌ای تا روز گذشته

وی بیان کرد: در استان ۳ شهرک خصوصی و ۱۶ شهرک صنعتی دولتی دلریم و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری مهیاست که اگر این اطلاعات را بدرستی منتقل کنیم امکان حضور سرمایه گذاران بیشتر می شود.

صفاری یادآورشد: با ظرفیت های خوبی که در استان داریم بدنبال سرمایه گذاری مشترک با طرف بلاروس هستیم و آماده ایم در این زمینه حمایت لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین بیان کرد: در صورتی که هیت های تجاری و شرکت های صنعتی برای شرکت در نمایشگاههای تخصصی در بلارسو اعلام آمادگی کنند یارانه هم اختصاص می دهیم.

وی بیان کرد: بدلیل دسترسی به اطلاعات سایر استانها می توانیم به نیازهای طرف بلاروس پاسخ دهیم و امکان نشست های رو در رو را مهیا کنیم.

محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت: در بخش کشاورزی با توجه به مزیتهای موجود ۱۲۰ میلیون دلاز صادرات کشاورزی و باغی و خشکبار داریم و نگاه ما جایگزینی صادرات به جای واردات است.

وی افزود: سیفی جات گلخانه ای برای صادرات در اولویت است و در زمینه تولید مرغ هم ظرفیت بالایی داریم اما باید یک بازار ثابت داشته باشیم تا صادرات محقق شود.

عطایی بیان کرد: چون تولید ثابت نداریم نمی توان روی صادرات پایدار حساب کرد اما قادریم تخم مرغ را صادر کنیم.

وی بیان کرد: با راه اندازی صندوق حمایت توانسته ایم مشکل صادرات کشمش را حل کنیم و آمادگی داریم ارتباط تعدادی از تولیدکنندگان نهال، کشمش و خشکبار و میوه را با طرف های بلاروس مهیا کنیم.

بخوانید:  تورم بخش انرژی آمریکا بالا رفت

این مدیر گفت: در بخش کشاورزی افراد توانمندی داریم که در صورت معرفی آنها می توان برای توسعه صادرات هم اقدام کرد.

استان قزوین محصولات متنوعی برای صادرات به بلاروس دارد

در ادامه نادر محمدی معاون گردشگری استان قزوین اظهارداشت: برای راه اندازی نمایندگی دفاتر مسافرتی و اقامت و پذیرایی از کشور بلاروس آمادگی داریم.

وی اضافه کرد: ظرفیت های خوبی در گردشگری قزوین وجود دارد که می توانیم برای رونق این بخش همت کنیم.

احمد خورگامی مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین هم در این نشست گفت: می توان نمایشکاه توانمندی های صنعتی و کشاورزی و گردشگری و دانش بنیان را در کشور بلاروس برگزار و محصولات استان را معرفی کرد.

وی بیان کرد: در ایام سال چند نمایشگاه تخصصی مهم را در قزوین برگزار می کنیم که آماده میزبانی از شرکت های بلاروس هستیم بویژه در نمایشگاه مکانیزاسیون کشاورزی می توانیم میزبان تجار بلاروس باشیم.

استان قزوین محصولات متنوعی برای صادرات به بلاروس دارد

خورگامی تصریح کرد: در استان قزوین به ماشین آلات کشاورزی نیاز داریم و بلاروس می تواند در این زمینه همکاری خوبی با ما داشته باشد.

در ادامه مهدی حاجی خانی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین گفت: در تامین ماشین آلات شهرداریها بویژه نردبان بلند مرتبه ۶۰ متری برای شهرداری ها می توانیم از ظرفیت کشور بلاروس استفاده کنیم.
 
انتهای پیام



منبع