با تنگه باغویه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران آشنا شوید

با تنگه باغویه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، روستای باغویه در بخش شیبکوه استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد. بندر چارک، مرکز این بخش است. شیبکوه به معنای «زیر تپه‌ها» است. این بخش 280 کیلومتر نوار ساحلی بسیار بکر دارد. این نوار ساحلی تماشایی از یک سمت به کوه‌های زاگرس و از سمت دیگر به ساحل خلیج‌فارس ختم می‌شود. قدمت این منطقه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در ابتدا اعراب در بخش شیبکوه زندگی می‌کردند. روستای باغویه که به روستای باغویه نیز شهر دارد، در همین بخش واقع شده است. در بخش شیبکوه حدود 16 روستا وجود دارند. این روستا در فاصله 140کیلومتری بندر لنگه جا خوش کرده است.

در بدو ورود به روستا، شاهد نخلستان‌های زیبا و مزارع سرسبز خواهید بود. این نخلستان‌ها زیبایی بسیار دارند و سوژه عکاسی بسیاری از هنرمندان هستند. همچنین درست روبه‌روی مسجد جامع باغویه، آبگیری زیبا به چشمتان می‌خورد. این آبگیر با ماهی‌های رنگارنگ کوچک، اولین نشانه از چشمه‌های متعدد آب در این منطقه است. این چشمه‌ها باعث آبادانی منطقه شده‌اند. برخلاف تصوری که از مناطق جنوبی کشور دارید، در روستای باغویه می‌توانید شاهد مناطق کوهستانی بسیاری باشید.

تنگه باغویه در اصل یکی از هدایایی است که طبیعت به مردم جنوب کشور ارزانی داشته است. صدها سال پیش، برای اولین‌بار از دل سنگ‌های اطراف این روستا، آبی شیرین و زلال بیرون جوشید. این جریان آب با صبر تمام، سنگ‌های کوهستان را شکل داد. واقعاً عجیب است که چطور آب تمام اکوسیستم منطقه را تغییر می‌دهد. همین چشمه‌های کوچک و بزرگ باعث فرسایش مناطق کوهستانی شدند. به این ترتیب، اشکال مختلفی از جمله تنگه باغویه به وجود آمدند.

بخوانید:  آخرین خبر از وضعیت احمد نوراللهی برای جام جهانی

همان طور که متوجه شده‌اید، این صخره‌ها همگی در اثر فرسایش آب چشمه‌ها به وجود آمده‌اند. از‌این‌رو تمام صخره‌ها اشکالی بسیار خاص و عجیب دارند. برای عبور از این تنگه باید از میان مسیری کوهستانی عبور کنید. حتی می‌توان گفت که نیاز به تجهیزات کوه‌نوردی خاص خواهید داشت. گاهی در طول مسیر آب بالا می‌آید و تا سینه شما می‌رسد. در برخی مواقع که بارندگی افزایش می‌یابد، احتمال وقوع سیل در این تنگه نیز وجود دارد. تنگه باغویه را می‌توان از جمله عجیب‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی در تمام ایران دانست.



منبع