دلیل حضور اپوزیسیون در کنفرانس امنیتی مونیخ چه بود؟/ شرح دلایل اهمیت ایران برای چین

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

ابوالفضل بازرگان پژوهشگر و کارشناس امنیت بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص عدم دعوت از ایران و روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: کنفرانس امنیتی مونیخ یک نشست غیر رسمی است و هیچ گونه بار و جایگاه رسمی در روابط و حقوق بین الملل ندارد؛ یک نشست سالانه است که به میزبانی آلمان صورت می گیرد و اغلب دولت ها از آن برای رایزنی با همتایان خود، بیان نظرات خود و ارتباط با رسانه‌ها استفاده می‌کنند که امسال موضوع اصلی آن جنگ اوکراین بود و به میزان کمی هم درباره ایران صحبت شد. 

عدم دعوت از ایران؛ قطعه دیگری از پازل جنگ ترکیبی

وی با بیان اینکه تحولات داخلی ایران برای اروپا حائز اهمیت نیست، اظهار داشت: اروپا مسائل حقوق بشری را ابزاری برای سوء استفاده و بهانه‌ای برای نیل به اهداف خود استفاده میکند، در حال حاضر هدف اصلی اروپا رابطه نظامی ایران و روسیه، بحث پهپادهای ایران، رابطه بانکی و خنثی سازی تحریم‌ها از این طریق است، حتی مسئله گفتگوهای هسته‌ای، احیای برجام و غنی‌سازی و توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از اولویت اول برای اروپا برخوردار نیست. 

تریبون دادن به اپوزیسیون در کنفرانس مونیخ صورتی شویی بود

وی در ادامه درباره دلایل اهمیت ایران برای چین تاکید کرد: ایران یک قدرت منطقه‌ای خود ساخته خودکفا، مستقل به لحاظ نظامی و امنیتی است و چین می داند که در صورت نزاع با آمریکا  روی کشورهایی مانند عربستان که واردکننده سلاح از ایالات متحده هستند نمی تواند حساب باز کند؛ اما با توجه به نیروهای نیابتی ایران و قدرت ایران در صادرات تسلیحات در حوزه موشک و پهپادها و… برای چین بسیار دارای اهمیت است که بتواند بر روی کشور دارای قدرت نظامی و امنیتی حساب باز کند. 

بخوانید:  تردد وسایل نقلیه سنگین در تهران در شب های قدر ممنوع است
بازرگان با تاکید بر اینکه موضع پهپاد ابزاری برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: طبیعتا یکی ازفضاهایی که بتوانند به ایران فشار وارد کنند کنفرانس امنیتی مونیخ بود که با تریبون دادن به اپوزیسیون نمایش و صورتی شویی برای فشار به ایران در مسئله پهپادها وارد کنند.

تشریح دلایل اهمیت ایران برای چین 

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل افزود: آلمان در چند ماه اخیر رویکرد، مخالفت و فشارهای خود را به جمهوری اسلامی ایران را علنی اعلام کرده؛ با توجه به جنگ ترکیبی که علیه ایران در حال اجرا است از هر فضایی برای فشار علیه ایران استفاده می‌کنند و تریبون دادن به اپوزیسیون در همان راستا است تا افکار عمومی دنیا تحریک شوند و بتوانند با صحبت اپوزیسیون از این فضا سوء استفاده کنند، برای اینکه فشار ها را بر جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش تحریم‌ها افزایش دهند. 

بازرگان با اشاره به الزام کنترل روابط ایران با دیگر کشورها گفت: اگر ما روابط خودمان را با چین تقویت کنیم اما روابط تنش زا با همسایگان خود داشته باشیم به شدت در امتیازگیری از چین ضعف خواهیم داشت؛ چون در نظم جدید شبکه ای همه کشورها با هم تعامل و رقابت دارند و دولت‌ها دائما بدنبال امتیازگیری از هم هستند و ایران باید روابط خود با عراق، عربستان، امارات، پاکستان و ترکیه  را کنترل کند. 

وی با بیان ایران را کشوری امن و بازیگری امنیت ساز در منطقه خواند و بر تقویت زیر ساخت‌ها برای تعامل قویتر با چین و امتیاز گیری در دیگر زمینه‌ها تاکید کرد. 

 در نظم جدید شبکه‌ای دولت‌ها دائما به دنبال امتیازگیری هستند 

بخوانید:  تنها دغدغه من بازی دوستانه است

این کارشناس مسائل بین‌الملل  دلایل اهمیت ایران برای چین را اینگونه تشریح کرد: با توجه به اینکه ایران از لحاظ ژئوپلتیک در موقعیت استراتژیکی قرار دارد به ویژه اکنون که روسیه در جنگ است، مسیر زمینی شرق به غرب برای چین ارزان و سریعترین است.


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/ 





بازرگان با اشاره به موقعیت چین در موقعیت گذار در نظم بین‌المللی بیان کرد: چین از همه فرصت ها و فضاهایی که برای آن منفعت دارد بهره می‌برد طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران یکی از جاهای بسیار پررنگ برای کسب منفعت چین است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولتها در روابط بین الملل بر اساس منافع ملی خودشان عمل می‌کنند و رقابت انگیز هستند و به مقیاس و اندازه‌ای که شما کارت بازی داشته باشی امتیاز بیشتری خواهی گرفت، همه کشورها با توجه به نوع روابط خود؛ خصمانه، اقتصادی یا امنیتی از امتیازهای خود استفاده می‌کنند. 

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل اظهار داشت: نکته سوم این است که ایران منابع انرژی دارد و برای کشور چین که برنامه بلندمدت برای هژمون شدن و توسعه دارد نیازمند سوخت و انرژی است؛ به ویژه آنکه ما به دلیل تحریم‌ها امتیازاتی به چین میدهیم و چین مشتری نفت ایران است و با توجه به دلایل ذکر شده چین نگاه ویژه‌ای بر ایران دارد.