سجاد نوروزی ادامه داد: با روال موجود قطعا متفاوت تر از سه سال گذشته خواهیم بود. تنوع ژانری مهم ترین عاملی است که اگر رعایت نشود بزرگترین ضربه را خواهیم خورد، بنابراین اگر تنوع ژانری ایجاد شود به لحاظ جذب مخاطب کاملا به دوران قبل از کرونا بر می گردیم اگر نگاه فیلم سازان ما به مقوله هایی مانند اقتباس، رخ دادهای تاریخی، کمدی، سینمای دینی و … توجه بیشتری کنند قطعا شاهد تفاوت فروش خواهیم بود.
فرجی افزود: اگر بخواهیم جزئی به مسئله فروش نگاه کنیم باید ظرفیت سالن ها، فیلم های اکران شده، خروجی آمار فروش، ظرفیت صندلی سینماهای هر استان و … بررسی کنیم تا بتوانیم اعداد و ارقامی را بر اساس مستندات استانی ارائه دهیم زیرا ظرفیت های هر استان متفاوت است. آمار فروش سینمای ایران در مقطعی که درحال سپری هستیم بسیار عالی بوده است اما اگر فیلم سینمایی فسیل را در آمار حساب نکنیم ارقام فروش متفاوت خواهد شد.
گزارش هفته؛
|
|
کد خبر:
۱۴۸۰۲۹۸
ارسال به دیگران
آیا این خبر مفید بود؟
مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت: وضعیت فروش گیشه های سینما پس از کرونا بسیار تغییر کرده است و حدودا به 70 درصد فروش دوران قبل از کرونا بازگشتیم. اگر تنوع ژانری رعایت شود و به لحاظ تبلیغات قاعده های دقیق تری داشته باشیم می توانیم امیدوار باشیم که به دوران پیش از کرونا بازگردیم.
او افزود: ما نباید فقط فروش گیشه را در نظر بگیریم زیرا مانند یک خط تولید است که سازنده و… دارد که همه باید دست در دست یکدیگر دهند. نمی توان به طور قطع مشخص کرد که مخاطبان کدام ژانر بیشتر هستند، زمانی می توان مشخص کرد که کدام ژانر مخاطبان بیشتری دارد که در حوزه های مختلف اجتماعی، کمدی و … تنوع ایجاد شود و شاهد تنوع ژانرها باشیم.
مدیر پخش موسسه «بهمن سبز» ادامه داد: در جمع بندی، امسال فروش مناسبی داشتیم اما اگر بخواهیم فیلم سینمایی فسیل را از آمار فروش جدا کنیم، متوجه می شویم آمار فروش متناسب با سینماهایی که با زیرساخت های سازمان سینمایی فعالیت می کنند و توسعه یافته اند و نمی توان به آمار فروشی که باید دست پیدا کنیم. آمار فروشی که اکنون در حال ارائه است به شکل کلی است اما اگر به صورت جزئی به آن توجه کنیم خواهیم دید که آمار فروش مناسبی نداشته ایم.
فرجی در پایان گفت: اعضای شورای راهبردی سازمان سینمایی در جلسه ای به تبلیغات آثار سینمایی و بیلبوردهای شهری اشاره داشتند که تا کنون این موضوع اجرایی نشده است، امیدواریم که این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد.
ما باید به دنبال تنوع ژانر باشیم و تا به تنوع ژانر فکر نکنیم و این تنوع را محقق نکنیم نمی توانیم به یک گیشه متوازن و پر فروغ برسیم. جامعه متشکل از سلایق گوناگون است و مخاطب بسته به ذوق و سلیقه شخصی که دارد به تماشای ژانرهای موجود می نشیند پس بیننده باید ژانر مورد علاقه خود را در سبد اکران مشاهده کند. اگر تنها یک سبدی داشته باشیم که متشکل از ژانرهای اجتماعی، کمدی یا فقط تاریخی و خاص و … باشد مخاطبان گسترده نخواهیم داشت. بنابراین اگر این تنوع و این نوع نگاه به این موضوع ایجاد نشود، نمیتوان انتظار یک گیشه پر فروغ و پویا داشته باشیم و این موضوع یکی از ضعف های سینمای ما است که در گیشه تک بعدی در هنگام اکران خودش را نشان می دهد.
باتوجه به اینکه برخی از فیم ها همانند فسیل و … گاهی اوقات نور امید را دل مخاطبان و سینماداران ایجاد می کنند اما بخش عمده ای از نگرانی سینماداران در سال های اخیر اوضاع و احوال گیشه و فروش فیلم های مختلف بوده است. این موضوع و نگرانی را برخی از سینماداران بررسی می کنیم.
نگرانی این روزهای خانواده سینما وضعیت فروش و سالن های خالی از تماشاگر است که طبعا روی انگیزه فعالان این عرصه و کیفیت تولید آثار نیز تاثیرگذار است. با خانواده سینما در گزارشی وضعیت این روزهای فروش را به لحاظ ژانرهای پرطرفدار و انتخاب مخاطب بررسی می کنیم.
مدیر پردیس سینمایی آزادی در پایان بیان کرد: پر فروش شدن فیلم فسیل اتفاق بسیار خوبی برای سینما است، در سال های گذشته فیلم های پر فروشی مانند متری شش و نیم، شبی که ماه کامل شد، سرخ پوست و … هم اکران شدند که ژانر کمدی نبودند و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند. زمانی می توان گفت که مخاطبان کدام ژانر بیشتر هستند که شاهد تنوع در حوزه های مختلف باشیم.