جهش تولید با کمبود واگن در راه آهن محقق نمی شود


سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره شعار سال و راه‌های عملی کردن آن اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید مهمترین نهادی که می‌تواند این تغییر را ایجاد کند قوه مجریه است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب با تیز بینی و درک شرایط اقتصادی کشور بر جهش تاکید داشتند نه افزایش؛ جهش یعنی در مدت زمان کوتاهی ارزش افزوده چند سال را به دست آورد در نتیجه باید از ظرفیت پتانسیل‌هایی که تا به امروز منفی یا قابل استفاده نبودند استفاده کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با تشریح جامعه اقتصادی کشور تصریح کرد: پس از جنگ یک طبقه نو کیسه‌ای پدیدار شد که تجارت نمی‌کرند بلکه دنبال سوداگری بودند؛ این موضوع باعث شد بسیاری از منابع کشور از دست برود؛ اوج این هدر رفت در جریان واگذاری‌ها بود که این افراد با استفاده از رانت مالک واحد‌های دولتی شدند.

وی ادامه داد: رهبری بار‌ها بر نقش بخش خصوصی تاکید کردند و می‌دانستند اگر قرار است اقتصاد و تولید متحول شود؛ باید بخش خصوصی وارد میدان شود بر همین اساس سیاست‌های اصل ۴۴ را ابلاغ کردند تا خصوصی سازی در سطح کلان شکل بگیرد، اما در عمل دیدیم که به جای خصوصی سازی خصولتی شکل گرفت و این گروه نو کیسه با بی مبالاتی باعث نابودی این صنایع شدند. 

رضوی: جهش تولید با کمبود واگن در راه آهن محقق نمی شود

رضوی ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد این بار این رهنمود رهبری اجرایی شود باید اصلاحات اساسی در اقتصاد داخلی و خارجی انجام دهد؛ نقطه اصلی این اصلاحات حذف قوانین مازاد و بوروکراسی‌های مردم آزار هست؛ امروز بهانه‌ای که مسئولین می‌آورند این است که ما به خاطر نهاد‌های نظارتی مجبور هستیم این قوانین و بخشنامه‌ها را اجرایی کنیم تا دقت بیشتری در روند اجرای کار‌ها داشته باشیم. 

بخوانید:  زیارتگاه های شهر کربلا +جزییات

وی با انتقاد از لجستیک کشور گفت: دولت‌های قبل هیچ کاری برای تسهیل صادرات نکردند مهمترین بخش صادرات حمل و نقل است در حالیکه بنادر ما مجهز نیستند به طور مثال به اندازه کافی کانتینر یخچال دار، کشتی رورو و جرثقیل نداریم؛ در بخش راه آهن نیز به حدی کمبود واگن بار داریم که صادر کننده مجبور است در نوبت بماند.

رضوی تصریح کرد: بانک‌ها سال گذشته به دلایل مختلف از دادن تسهیلات خودداری کردند و تولید کنندگان مجبور شدند از بازار آزاد سرمایه در گردش خود را تامین کنند در حالی که این موضوع از چالش‌های تولید است و تا رفع نشوند جهش تولید رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/ 



منبع