ماجرای سینمایی که از سالن ها به خانه ها رفته است!

– سینما باید بفروشد.

باید تعادل در این میان برقرار شود ما در انتخاب فیلم برای سالن های سینما به یک تنوع نیاز داریم اما آیا این تنوع میتواند زندگی سالن های سینما را تضمین کند در واقع اگر چه برای انواع و اقسام سلیقه ها باید سینما دارای فیلم های متفاوت باشد اما سالن های خالی سینما ما را نگران می‌کند.

– کم کم سینما فقط مخاطب خاص خواهد داشت. 

– نیاز است سینما فیلم های متنوع را اکران کند. 

به هر حال باید قبول کرد که سینما برای زندگی به چراغ روشن احتیاج دارد و خانواده سینما به خصوص سینما داران باید در وضعیت مناسبی قرار بگیرند تا بتوانند چراغ سینما را روشن نگاه دارند در حالی که ژانر های مختلف در سینمای ما فروش مطلوبی ندارند و به جز چند فیلم دیگر فیلم‌ها حتی با معیارهای جهانی هم نمی توانند گیشه را تصرف کنند فیلم های طنز و کمدی های نامرغوب توانسته‌اند گیشه سینما را از آن خود کنند و اوضاعی پررونق تر از گذشته تجربه کنند.

– سینمای کمدی می تواند ناجی این روزهای سینما باشد اما مخاطب خاص به سینما نمی آید. 

در ذیل وضعیت فروش فیلم های در حال اکران را بررسی می کنیم و به این نکته می رسیم که سلیقه مردم برای فیلم دیدن روی کدام آثار توجه بیشتری دارد. 

– سینما بازیگر می خواهد و بازیگر الان گران است. 

او معتقد است اینکه سینمادارها مجبور هستند  بیشتر سانس ها را  در اختیار فیلم های کمدی به خصوص آثار سینمای بدنه قرار دهند تا وضعیت مطلوبی را در گیشه داشته باشند محصول وضعیت روحی و روانی جامعه ای است که برای فیلم های کمدی راحت تر دست به جیب می شوند تا اینکه بیایند در موقعیتی نگران کننده اوقات فراغت شان را با هزینه های بالا تجربه کنند. 

بخوانید:  حال و هوای رای‌گیری اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت
– مردم حوصله اشک  و آه در سالن های سینما را ندارند. 


آیا این خبر مفید بود؟

از سوی دیگر سینماداران معقتدند ؛

– سینما گران شده و از سبد سرگرمی سازی خانواده ها فاصله گرفته است. 

– پلتفرم ها پدر سینما را درآورده اند. 

– نیم بهاء کردن بلیت سینما در مناسبت های خاص 

– سینمای کمدی باخت ندارد. 

– اگر این وضعیت پیش برود بزودی چند سینما در تهران تعطیل می شوند.

هزارپا

– سینما به ژانرهای مختلف احتیاج دارد اما نمی توان روی فروش هر فیلمی حساب کرد. 

طبیعی است در روزهایی که وضعیت فروش در سینمای ایران اوضاع نامساعد ای را تجربه می‌کند به ساخت فیلم‌های بدنه روی بیاوریم و آثار طنز ضعیف و گاهی کم رمق و کم عمق را به سینما هدیه کنیم اما این مسیر برای سینمای ما راهگشاست؟ 

و …

فیلم فسیل

اما در حالی که اقتصاد سینما بیمار است و نیاز دارد در شرایط فعلی روزگاری متفاوت را سپری کند بدیهی است که سرمایه‌گذاران حاضر نیستند برای فیلم هایی که در گیشه موفق نیستند سرمایه گذاری کنند و با توجه به هزینه های عجیب و غریب تولید ،فردی که تصمیم دارد میلیاردها پول را برای سرمایه‌گذاری به سینما اختصاص دهد نمی تواند روی گیشه ضعیف و نفروش حساب ویژه ای باز کند.

تصمیم های مهمی چون ؛ 

– پایین آوردن بلیت در بعضی از پردیس های سینمایی

مطالب بالا گپ و گفتی است که با چند سینما دار فعلی و سابق فعال در این حوزه بود که خلاصه آن نشان از این دارد که باید برای سینما فکر چاره بود. 

بخوانید:  10 ویژگی انسان عاقل

– ارزان کردن بلیت در بعضی روزها

شاید مدتی بتواند گره گشا باشد اما تجربه نشان داد که این اتفاق هم نمی تواند علاجی ماندگار بر وضعیت سالن های سینما در کسب گیشه و جلب مخاطب باشد. 

در شرایط پیش رو بدیهی است که سینما در یک دو به شکی خاص قرار دارد و فیلمسازان سعی می کنند جریانی را که آنها را با خود می برد را مدیریت کنند. برخی سعی دارند بر اساس قواعد و اعتقادات خود فیلم بسازند و برخی نیز مسیر میلیاردر شدن در سینما را خوب یاد گرفتند که به هیچ کدام  نمی شود نقدی کرد. 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ این روزها سینمای بدنه با فروش های چند صد میلیاردی می‌رود تا مسیر جدیدی را به فیلمسازان و سرمایه‌گذاران سینمایی نشان دهد اما آیا این سبک فیلم سازی بر روی سینمای ما مفید است؟

کارشناس و استاد دانشگاهی می گوید:

– شبکه نمایش خانگی فرصت فیلم دیدن در کنار خانواده ها را فراهم کرده است و عملا مخاطب علاقه ای به رفتن به سالن های سینما، هزینه کردن، در ترافیک ماندن، وقت گذاشتن و … را ندارد. 

27_06352(1)

کارشناسان سینما معتقد هستند؛  این سینما برای مخاطب مفید نیست و می‌تواند سطح سلیقه فیلم دیدن را در مردم تغییر دهد و این تغییر در دراز مدت کم کم می تواند تاثیرات منفی فرهنگی نیز داشته باشد.

با شرایط فوق وقتی که فیلم فسیل فروش صد میلیارد به بالا را تجربه می کند با هر نقد و نسیه ای باید به فرمول آن اعتماد کرد و تنها به احترام سالن سینما نقد کیفی را کنار گذاشت تا این فرصت برای دیگر فیلمسازها مهیا باشد که بتوانند در این سینما زنده بمانند. 

بخوانید:  پویش کاشت نهال در حاشیه رقابت های نوروزگاه
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





آیا با عنایت به فروش خوب می توان حال سینما را مساعد کرد؟

– سینمای تراژدی هم اگر خوب ساخته شود مخاطب خودش را دارد. 

چه کسانی از این نوع سینما سود می‌برند و چه کسانی از این سینما متضرر خواهند شد؟