میراث ملموس عینی ترین وجه میراث فرهنگی است



به گزارش خبرگزاری برنا، سید عزت‌الله ضرغامی امروز در جلسه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناهای تاریخی که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: مرمت امر مقدسی است. مرمت کار خدا است و کاری است که پروردگار عالم انجام می‌دهد. اهمیت میراث ملموس این است که عینی‌ترین وجه میراث‌فرهنگی است. با این حال هرچه بیشتر جلو می‌رویم، ارزش میراث‌ناملموس نیز مشخص می‌شود. این دو البته از هم جدا نیستند و روی هم تأثیر متقابل دارند. ما با انسان مدرن امروز سروکار داریم. اگر ریشه‌های هویتی از انسان مدرنیته جدا شود، حتما آسیب خواهد دید.

وی اضافه کرد: وقتی یک امر مهمی دچار مشکل شود، باید مرمت شود. در مسائل اجتماعی از آسیب‌شناسی می‌ترسند و از آن فرار می‌کنند. تصور می‌کنند آسیب‌شناسی از موضع ضعف است در حالی که آسیب‌شناسی از موضع قدرت است. جوامع باید قدرت ترمیم داشته باشند، در غیر این صورت نابود خواهند شد. کما این که برخی از آن‌ها نابود شدند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بزرگانی که در حوزه مرمت فعالیت می‌کنند اولاً کار ارزشمندی را انجام می‌دهند، دوماً آسیب‌شناسی دقیقی دارند و سوماً این که کار را به درستی و با دقت انجام می‌دهند.

و‌ی به منشور ونیز اشاره کرد و ادامه داد: امسال شصتمین سال منشور ونیز است‌. به این منشور باید توجه شود. باید در رابطه با برنامه‌هایی که داریم ایده داشته باشیم و متناسب با امکانات که البته نامحدود هم نیست، برنامه اجرایی داشته باشیم.

ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: جلسه امروز ما، ادای احترام به بزرگان حوزه مرمت است. از تعدادی از این عزیزان تجلیل به عمل می‌آید، اما این افراد نماینده جامعه بزرگ مرمت‌گران هستند. در حقیقت مرمت کار ارزشمندی است و یک هنر به حساب می‌آید.

بخوانید:  اجرای بالغ بر 50 هزار تن آسفالت در سطح منطقه 17 تهران

در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان، کنشگران و خیران حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت تجلیل به عمل آمد و از تعدادی از کتب و مجلد تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رونمایی شد.

انتهای پیام/



منبع