اثر تنش‌های سیاسی بر ارزش پول ملی کشورها

حوادث متعددی که اقتصاد کشور‌ها را درگیر کرده است

در رابطه با هریونیا واحد پولی اوکراین، به دلیل اینکه تمام اقتصاد اوکراین در اثر جنگ صدمه خورده بود، اثرات منفی جنگ و کاهش ارزش پول ملی اوکراین تداوم یافت و این کشور نه تنها نتوانست ارزش پول ملی خود را تقویت کند بلکه با ادامه جنگ همچنان با تبعات اقتصادی آن درگیر است.

کاهش ارزش شِکل پس از عملیات «وعده صادق»

اثر تنش‌های سیاسی بر ارزش پول ملی کشورها

پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ ارزش پول ملی هر دو کشور در عرض چند روز ریزش شدیدی را تجربه کرد، اما تداوم افت ارزش پول ملی در دو کشور متفاوت بود.
با توجه به اینکه روسیه در این جنگ، قدرت برتر است و وقوع جنگ نمی‌توانست اثر شدیدی بر اقتصاد کلان این کشور داشته باشد، پس از مدتی اثرات منفی جنگ در اقتصاد روسیه محو شد و روبل روسیه ارزش خود را بازیابی کرد.

انتهای پیام/



منبع

ارزش ریال نیز در اثر حوادث سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی بار‌ها دچار نوساناتی شده است که در برخی موارد پایدار بود، اما در اکثر موارد پس از مدت کوتاهی به روند اصلی خود برگشته است.

پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی ارزش شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) در مدت کوتاهی به شدت تضعیف شد، اما بعد از چندین روز شِکِل به روند متعادل خود برگشت. گرچه اثر این اتفاق بر ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی در ابتدا کوتاه مدت بود، اما تداوم و تشدید تنش‌ها در این منطقه مجددا موجب تضعیف نسبی شِکِل شده است.

بخوانید:  CNG راهی برای حل معضل ناترازی بنزین

در طول سال‌های اخیر شاهد حوادث و بحران‌های بسیار زیادی در سطح جهانی بوده‌ایم. این اتفاقات اثرات زیادی بر اقتصاد کشور‌ها داشته تا حدی که اقتصاد جهانی را نیز درگیر رکود و تورم کرده است.

مقایسه نمودار‌های بالا نشان می‌دهد؛ هر چقدر که یک حادثه سیاسی بر متغیر‌های اقتصاد کلان یک کشور و از همه مهم‌تر تولید و درآمد‌های آن کشور اثرگذاری کمتری داشته باشد، اثرات منفی آن نیز کوتاه‌مدت‌تر خواهد بود.

از همه‌گیری ویروس کرونا گرفته تا آغاز جنگ اوکراین، تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، عملیات طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی، حملات تروریستی متعدد در سطح جهان، تنش‌های میان ایران و اسرائیل (شهادت مستشاران نظامی ایران با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به مناطقی از دمشق و سفارت ایران در این کشور و پاسخ قاطعانه ایران به رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق) از جمله مهمترین اتفاقات دنیا در سال‌ها و روز‌های اخیر است.

اثر جنگ بر ارزش پول ملی روسیه و اوکراین

اثر تنش‌های سیاسی بر ارزش پول ملی کشورها

اثر عملیات طوفان‌الاقصی بر ارزش پول رژیم صهیونیستی

پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق نیز مشاهده شد که با توجه به افزایش احتمال تشدید تنش‌ها به یکباره ارزش شِکِل روند نزولی را طی کرد که این روند در روز‌های اخیر و پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل نیز ادامه پیدا کرد و شدت گرفت.

ایران به دلیل اینکه از نظر تاریخی ماهیتی پرحادثه دارد، اقتصاد آن نیز در برابر حوادث حساسیت بالاتری پیدا کرده است. پس از هر حادثه سیاسی و اجتماعی شاهد تغییر ناگهانی انتظارات مردم جامعه نسبت به آینده هستیم و بالعکس وقتی شرایط آرام می‌شود و یا اتفاق مثبتی رخ می‌دهد، در مدت کوتاهی انتظارات نیز تغییر می‌کند. در اثر همین مسئله، هر اتفاق کوچکی می‌تواند اثری بزرگ بر بازار ارز کشور داشته باشد و به هیجانات دامن بزند. البته این نوسانات کوتاه مدت هستند و پس از رفع مسئله و آرامش بازارها، نرخ‌ها به سرعت روند نزولی را طی می‌کنند.

بخوانید:  نماینده سقز و بانه شایعه استعفای خود را تکذیب کرد

بررسی اثرات هر کدام از این حوادث بر ارزش پول ملی کشور‌ها نشان می‌دهد که پایداری اثرات منفی چنین اتفاقاتی بسته به شدت اتفاقات و پایداری آن‌ها و انتظارات منفی که ایجاد می‌کند، متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری برنا، تنش‌های سیاسی و اجتماعی اقتصاد هر کشوری را مختل می‌کند، چه این کشور یک ابرقدرت اقتصادی مثل آمریکا و روسیه باشد و یا اینکه اقتصادی در حال توسعه مثل ایران؛ به هر حال تجربه تاریخی نشان می‌دهد که اقتصاد کشور‌ها و ارزش پول ملی آن‌ها در برابر ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهد، اما شدت بحران و میزان پایداری آن در بازگشت اقتصاد به ریل تعادلی اثرگذار است. بحران به وجود آمده هر قدر شدیدتر باشد و مدت زیادی باقی بماند، میزان اثرگذاری آن بر اقتصاد یک کشور نیز شدیدتر و پایدارتر است، اما اگر حادثه سیاسی جزئی و کوتاه‌مدت باشد، اثر آن بر اقتصاد کشور نیز کوتاه‌مدت خواهد بود.

 

اثر تنش‌های سیاسی بر ارزش پول ملی کشورها

مروری بر نوسانات ارزی کشور پس از اتفاقات سیاسی و اجتماعی

همزمان با گشایش بازار‌های مالی جهان در روز دوشنبه (پس از عملیات وعده صادق)، ارزش واحد پولی رژیم صهیونیستی حدود ۱.۲ درصد سقوط کرد.

اثر تنش‌های سیاسی بر ارزش پول ملی کشورها